Dag 38,
Tut tut tut tut, de weker doet zijn plicht, althans voor zich zelf, want wij waren al waker.
Heel de nacht zijn er schepen vertrokken, zeilschepen die het getijden maximaal willen benutten, Wij maken alleen gebruik van de ebstroom op de Elbe, daarna krijgen we tegenstroom, op zich niet zo’n bezwaar want met heb op komende tij ter hoogte van de ingang, Weser en Jade, heb je deels de stroom dwars.
De tegenstroom die we dan nog ondervinden heffen we op door de motor een tandje bij te zetten.
Het is een keuze, willen we het getijden maximaal benutten, dan hadden we avonds om 23.00uur moeten vertrekken.
Kwart over drie, we varen als laatste de haven uit, alle beschikbare weerberichten nog een keer geraadpleegd, Wind Zuid 2, later variabel, kan niet beter!
Met de laatste stroom van de eb zijn we al een aardig eind op weg als we het 4.00 uurs weerbericht ontvangen van Cuxhaven traffic, VHF 71.
We staan aan de grond genageld, horen we dat goed, na het weerbericht in het Duits te hebben voorgelezen komt het in het Engels, zware onweersbuien, in buien de wind, windkracht 9 tot 10!
Het gas er af en spoedberaad, we bekijken buienradar, en inderdaad, vanuit het zuiden van Duitsland komen flinke rode vlekken deze kant op, overige weerssides praten wel van buien maar zonder wind.
Het roer gaat om, tegen stroom, varen we teug naar Cuxhaven, twee uur later meren we af in de zelfde box waar we even tevoren waren vertrokken, balen!
Onderweg hebben we de nog twee resterende opties uitgelicht, of we gaan binnendoor, dat betekent, mast er af en bij Otterendorf naar binnen, of we houden buienradar in de gaten en kijken dat de soep echt zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend, het wordt de laatste optie.
Wat het getijden betreft hebben we nog een kans, namelijk het gunstige getijden waar iedereen inmiddels al gebruik van heeft gemaakt , maar dan nacht/avonds, dat van 23.00uur.
Nu zouden wij er ook maximaal gebruik van kunnen maken, betekenend dat we om 11.30 moeten vertrekken, dan zouden we rond 22.30 uur in Norderny kunnen zijn.
Angstvallig kijken we ieder half uur naar buienradar en luisteren om het uur naar cuxhaven traffic, Cuxhaven traffic geeft geen veranderingen maar op buienradar zien we dat de onweersbuien oplossen navenant dat ze dichter bijkomen.
Het besluit is genomen, het is elf uur dat we de haven van Cuxhaven uitvaren, onze radar gaat op groot bereik om de buien in de gaten te houden,.
De strategie is, we varen zo dicht mogelijk langst de monding van de Jade, om vervolgens evenwijdig aan de Waddeneilanden naar Norderny te varen, mocht het weer omslaan dan kunnen we op diverse plaatsen naar binnen varen.
Het gas gaat er maximaal op, dan bedoel ik voor ons de maximale kruissnelheid van dik 14 km/h, bij de Elbe 1 neemt de wind toe tot kracht 5 uit het zuiden, er zit een bui in de buurt, het water wordt wat bokkig maar daar blijft het bij.
Anderhalf uur later valt de wind weg draait hij naar het westen, kracht 1 a 2 en dat blijft hij de gehele reis!
Jade traffic geeft in buien mogelijk windkracht 9 op, iets minder maar nog altijd erg veel, nagenoeg zitten zij er volledig naast!
Om 20.00uur meren we af in de haven van Norderny, we spreken diverse mensen van de club die nachts is vertrokken, niet een ervan heeft het weerbericht van Cuxhaven traffic meegekregen, de helft zegt te zijn blijven liggen als ze dit weerbericht hadden meegekregen.
Is het onverstandig om met deze weersinformatie uit te varen, voor ons is het een overwogen beslissing geweest, voorbereid op het geen zou kunnen komen, 6 uur de tijd genomen om de weersituatie te volgen en te beoordelen.
Met de nodige ervaring, materiaal in goede staat, een vaarroute gekozen met voldoende uitwijkmogelijkheden, weten wat er kan komen……..
Bui op komst,
Bui gepasseerd,
De aanloop van Norderny,
Mvg,
Pascal.