Tochtje Friesland naar Roermond

Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor stefan » 12 Feb 2017, 22:24

Hoera! Nieuwe boot gekocht!
Na vele bezichtigingen (pfff hoop ellende gezien voor hoofdprijzen) dik tevreden met onze nieuwe Motorsailer: Mascot 28.
Motor is een Yanmar 3GM30 uit 2001 met nog geen 600 draaiuren. Boot is (echt) van een oude man geweest en heeft nu al enkele jaren te koop gelegen. Over anderhalve week keuring en proefvaart, dan weekend klussen, (oa dubbel brandstoffilter plaatsen :-) ) daarna een tocht naar de thuishaven in het zuiden voor de boeg.

Zoals ik het nu voor me zie: zeilend Stavoren - Enkhuizen - Muiden. Net voor Ome Ko de mast naar beneden leggen.

Vecht tot Mijnden, daar ARK op tot voorbij Utrecht (ARK op zaterdag is het plan) - lekkanaal - Merwedekanaal tot Gorinchem.

3 km opvarend de Boven Merwede (Waal), bij Woudrichem Afgedamde Maas op, Heusden, Den Bosch, ZW vaart en dan zijn we er wel zo'n beetje.

Zou dit te doen zijn in 5 dagen? Is dit inderdaad de meest logische route? Vaar wel veel, maar veelal of in Zeeland of in Midden NL, maar niet die verbindingsroutes, vandaar de vraag...

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Feb 2017, 23:43

Waarom pak je de vecht, Kan je niet beter helemaal het amsterdam rijn kanaal pakken.. natuurlijk het is een saai lang stuk maar je kan wel wat meer snelheid maken dan op de vecht waar je op sommige stukken maar 6kmh mag.
Desnoods een klein stukje vecht er bij weesp het ARK op schieten.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Feb 2017, 00:25

Sluit me bij voorgaande spreker aan: Waarom niet gewoon via het ARK, met zo'n schip is dat echt wel te doen.
Bij Weesp (of anders bij Nigtevecht) gewoon het ARK op en de rest beschrijf je zelf.

Ik ken de tijden niet, maar veel bruggen worden nu niet op zondag bediend, weet niet hoe dat bij het MWK en na Den Bosch nu is.

Tijd?
Tja, wij hebben 2 jaar terug ons schip overgevaren van Lemmer naar Gorinchem en daar hadden we 2 dagen voor nodig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor john6121 » 13 Feb 2017, 14:40

Je kunt ook ark tot tiel doorvaren,dan stukje waal af tot kanaal van sint andries en dan via maxima kanaal de zuidwillems vaart op vorig jaar van loosdrecht naar wessem gevaren in 2 dagen.Houd er wel rekening mee dat er op de Zuid willems vaart maar van 00.00 tot 14.00 uur op zaterdag geschut word en op zondag helemaal niet in het laagseizoen.geld ook voor de brugbediening.
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor kajoe » 13 Feb 2017, 18:14

ik sluit mij ook aan de route adam rijn kanaal als je mazzel hebt kan je hele stukken mee surfen op de hekgolven van de grootte schepen loopt lekker hard maar wel wat stuurwerk.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor stefan » 13 Feb 2017, 18:41

ARK door tot Tiel en dan een stuk Waal staat me toch wat tegen. Ben liefst zo kort als mogelijk op de Waal...

Goed dat je het zegt John van de ZW vaart, plan zou inderdaad zijn om daar zondag doorheen te gaan, had me nog niet gerealiseerd dat er pas vanaf 1 april weer gewerkt wordt op zondag daar. Wordt het wsl toch de Maas op dan.
Stroming in de Maas is momenteel bijna niets en dan kunnen we nog even kijken bij de kapotte stuw :-)
Wel 60 km om maar 7 sluizen minder, dat scheelt ook weer...

En de Vecht, Tsja, ik vind het mooi daar.... maar vanwege de tijd is het ARK inderdaad veel sneller!
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor RuudM » 13 Feb 2017, 20:47

Stefan,

Varen van Tiel naar St Andries is een 1/2 uurtje.
van Gorinchem naar Woudrichem stroom opwaarts is ca. 20 min.

Die 10 minuten zal het toch niet uitmaken. en het AR kanaal tussen Nieuwegein en Tiel is relatief rustig en na wijk bij Duurstede heeft het AR kanaal schuine kantjes dus lopen de golven ook keurig weg.

Ik zou zelf eerder het AR kanaal proberen te ontwijken daar lopen de golven niet weg, deze blijven terug komen. De waal gaat dan een stuk beter. op beide wordt er naar mijns inzien erg hard gevaren waar we zeker last van hebben.

maar inderdaad waar voel je veilig bij..
Ook hier speelt zeker in het begin het weer een belangrijke rol. wind uit de verkeerde hoek en je bent een behoorlijk poosje bezig om in muiden te komen.
welke vaarweg je ook kiest het heeft allemaal z'n uitdaging! succes en hou ons met je ervaring op de hoogte.

PS. mooi schip trouwens, veel onbezorgd vaarplezier toegewenst.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor Bert V. » 14 Feb 2017, 17:04

Hallo Stefan,

Gefeliciteerd met je nieuwe boot! Na vele jaren zeilplezier met een kajuitzeiljacht moest ik helaas overstappen op een wat comfortabeler schip doordat mijn vrouw mindervalide werd; het werd een Mascot 28 omdat wij toch weer de sfeer en interieuropbouw e.d. van een zeiljacht wilden blijven ervaren ! ik heb deze mieterse boot toen wel aangepast door deze te "ontmasten" en nu als motorjacht te gebruiken. Zeer vele aanpassingen gedaan ter comfort van mijn gade. Daar hebben wij nu zo'n 15 jaar met veel genoegen mee gevaren. Helaas werd mijn vrouw slechter en moest ik met pijn in mijn hart mijn trots verkopen zo'n anderhalf jaar geleden!

Dat "motorbootvaren" heeft ons na vele jaren ijselmeer, wadden, en kustwateren gevaren te hebben ook wel bekoord, maar zeilen blijft toch het summum!!

Ik heb alles geprobeerd om een afbeelding bij te sluiten maar krijg helaas de link niet geplaatst; wellicht kan ik je via persoonlijke mail wat afbeeldingen mailen die je dan later alsnog in deze topic kan plaatsen, ik hoor het wel en benijd je ;)

Met vriendelijke groet,

Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor stefan » 14 Feb 2017, 22:41

Beste Bert, Ruud, bedankt voor de complimenten! Ben er ook blij mee. Benieuwd naar de keuring volgende week en weersafhankelijk de route planning. We hebben er zin in!
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Tochtje Friesland naar Roermond

Berichtdoor stefan » 05 Mrt 2017, 20:26

.... en we zijn er!

Friesland uit was mooi en leuk, dwars door Lemmerihet laagseizoen kost wel wat tijd. Sluizen in de noordoost polder telefonisch aanmelden werkt supersnel. Leuke stukken varen ook daar.

Uiteindelijk ervoor gekozen om de IJssel op te gaan vanaf het zwarte water. Weer was donderdag erg slecht, te veel wind voor ketelmeer ( en al helemaal teveel wind voor mijn zo leuk bedachte IJsselmeer oversteek )

Ik vond voor een keertje de IJssel wel mooi, schiet alleen echt niet op, veel tegenstroom 1,5-2 knopen.
Pannerdens kanaal goed te doen, iets minder stroom tegen.

De Waal daarentegen..... 20 km stroom afwaarts, op zaterdag middag, zeker niet de drukste werkdag maar heel veel grote scheepvaart! Veel golven, heel veel stroom, voeren 9,5 kn SOG.

En toen....koelwater alarm! Mijn ergste nachtmerrie kwam dus uit, juist op dat stuk. Gelukkig net naast een container haven dus daar naar binnen gedraaid.
Motor was tevoren nagekeken, nieuwe impeller, nieuwe v snaren, nieuwe filters (dubbele), nieuwe olie etc etc.
Oorzaak: of lucht getrokken in impeller huis omdat schroefjes niet helemaal goed strak zaten, of een door geschavielde slang van de beluchter die voor lucht in het systeem zorgde of te weinig koelwater opbrengst omdat de slangen naar de beluchter 1,5 m heen en 1,5 m terug zijn.
Ieder geval heb ik daar ter plekke de beluchter ertussen uit geknipt en doorverbonden op de motor, paar slang klemmen vervangen die ik verdacht vond, impeller huis nagekeken en beter vast gezet etc.
Half uur proefgedraaid en het boeltje leek weer te werken, wat gelukkig ook zo was en bleef !!!
( o ja en werd vervolgens ook nog aangehouden door klpd omdat de naam nog niet op de boot staat.... kosten: 90 euro, kreeg wel koffie van ze, dat dan weer wel....)

Vervolgens Maas waal kanaal, en de Maas op. Ook daar was net een bult water onderweg naar beneden, dus meer stroom dan normaal.

Afijn: 5 lange dagen varen zitten erop, Nederland weer eens rustig kunnen bekijken!
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten