Ketelmeer naar Amsterdam

Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Ti Sento » 20 Jan 2017, 21:19

De volgende vraag:

In mei zou ik via het Ketelmeer naar Amsterdam willen varen. Dat met vriendin en mijn dochter van 14. Onze boot is een Pedro van 10,5 meter bij 3,40. Motor dtp62 oh denkt Peugeot. Prima onderhouden.

Nu lees ik veel maar vind nog niet echt of het fatsoenlijk te doen is. Wat mag dan ivm korte golfslag de windkracht maximaal zijn om veilig het markermeer over te steken? Is echt ervaring op groter water nodig? En dan vooral welke ervaring is dan nodig?
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Popeye » 20 Jan 2017, 23:20

Hier kun je lezen over mijn eerste ervaring op het Markermeer. Zoals je kunt lezen was ik absoluut niet voorbereid en waarschijnlijk was het toen een kleine 4 beaufort. Er waren verder nauwelijks jachten op het water. Nu gaat een staverse jol door voor een behoorlijk zeewaardig platbodem, maar voor een eerste keer was het toch wel heftig, vooral door de onbekende problemen met de schroefas. Nu zou de overtocht wat relaxter zijn. Misschien steek je er wat van op.

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 21 Jan 2017, 10:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jan 2017, 23:22

Ik ben met mijn Pikmeer van 9.90 met windkracht 5 het Ketelmeer over geweest.
Tv'tje op de kajuitvloer gelegd, niets op de tafel laten staan, koffiepot klem in de wasbak.
Het was geen pretje, maar het ging prima.
Het vaarwater is goed geboeid.
Zolang je tussen die tonnetjes blijft kan er weinig gebeuren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jan 2017, 00:20

Als je geen ervaring hebt met "groot water", zou ik je sowieso de route via de Randmeren adviseren.
Verder valt en staat de oversteek van het IJsselmeer (Markermeer bestempel ik als het zelfde) met 2 zaken:

Zicht:
Bij een beetje nevel ben je al snel je zicht op de wal kwijt en ben je afhankelijk van tonnen en navigatie hulpmiddelen

Wind:
Windsterkte en -richting en de daaruit voortvloeiende golfslag zijn doorslaggevend.
Schepen als een Pikmeer ploegen (net als onze Bruijs) zonder problemen door "5+ op de kop" maar als er 4 'dwars' komt, dan is het geen pretje.

Door tijdsdruk (volgende dag werken) heb ik een 2 tal oversteken moeten maken die me lang bij zullen blijven:
- Enkhuizen - Lemmer bij NNW 5 die we uiteindelijk maar naar Stavoren hebben verlegd om de wind 'iets' meer op de kop te krijgen.
- Muiden - Enkhuizen bij minder dan 200m zicht .....
In m'n eentje, de investering van plotter, autopilot, rader en marifoon hadden zich in één klap terug verdiend :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Jan 2017, 01:26

Ti Sento schreef:In mei zou ik via het Ketelmeer naar Amsterdam willen varen. Dat met vriendin en mijn dochter van 14.


Moet dat in 1 dag?
Of mag dat ook in 2 dagen.

Wat de anderen hier ook aangeven,ik ging via de randmeren,als ik je was,want dat vaart veel rustiger,en je hebt veel meer aanleg mogelijkheden,voor als je naar de wal moet.
Via het Ketelmeer word het zo'n "moeten",en moet je dus ook echt door.
Via de randmeren zal iets langer zijn,maar wel zo veilig en stukken mooier.
En met mensen aan boord die ook geen ervaring hebben,en al helemaal niet op groot water,ging ik de gevaren niet opzoeken,want dat is m.i. vragen om problemen.
Het moet een happening zijn,ook voor de anderen aan boord,en geen afgang worden.
En ach,via de randmeren lig je ook in anderhalve dag varen in Amsterdam in de Oranjesluis.
En mijn boot had geen motor met 62 paarden aan boord,maar daar lag een torretje in met 12 makke ponnies. :D
Dan moet jij het zowiezo kunnen met die Pedro via de randmeren.
Noordvaarder
 

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor broekie » 21 Jan 2017, 09:26

Je moet een keus maken op het moment dat je de weerberichten weet.
Je kan bij Lelystad, maar ook bij Enkhuizen door de sluis.
Ik zou in jullie geval maximaal windje 3 uitschietertje 4 aanhouden.
Daaronder is er geen probleem.
Bij wind uit de oostelijke richtingen via Lelystad. Hoge wal varen.
Bij wind uit de westelijke richtingen oversteken naar Enkhuizen.

Maar je moet wel op je materiaal kunnen vertrouwen.
Zijn de diesel tanks schoon en watervrij?
Heb je een marifoon? Voldoende reddingsmiddelen?

Zo'n eerste ervaring met een nieuw schip zou ik liever opdoen op de randmeren.
Nu hoef je geen angst te hebben van groter water en zeker met weinig wind is het geen probleem.
Maar onderschat het niet als het gaat spoken met een 5 of 6.
Dan moet je wel zeker zijn van schip en bemanning.
Dan zijn de randmeren ook groot genoeg om in de problemen te komen met bv motorpech.
Alleen dan heb je meer veilige opties om bv te ankeren of aan te meren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor elrenegado » 21 Jan 2017, 11:11

Inderdaad, de keuze pas maken als je de weerberichten weet...
als de wind vol op het meer staat, met kracht 5, en jij moet er dwars over is het geen pretje..... maar recht van voor is prima te doen.
en met een oost, zuidoost of wellicht zuider wind kan je prima langs flevoland varen in de luwte...
maar komt hij van de andere kant staan er gelijk flinke golven op het markermeer.

Ik heb met windkracht 6 a 7 een boot overgevaren van hasselt naar loosdrecht via de randmeren.
was een zuid ooster wind, op ketelmeer geen enkel probeempje.
Pas bij almere had ik er flinke last van (op het gooimeer)
al die tijd wind van achteren gehad, met op de smalle stukken weinig golfslag,
pas bij almere kreeg ik ze schuin van achteren en zelf een stukje overdwars net voor de hollandbrug,
dat was geen pretje, golven waren zeker een meter of meer, en het bootje maar 8.80
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Ti Sento » 21 Jan 2017, 12:06

Allen.
Ik heb geprobeerd een conclusie voor mezelf te trekken.
We hebben schat ik zo'n 100 vaaruur ervaring op het binnenwater. Boot meestal een 10,5 meter Hemmes van 11 ton.
Om ervaring te krijgen zal ik vanaf 18 maart tot eind mei onze Pedro moeten leren kennen. Eind mei is dan het plan om naar AMSTERDAM te gaan. En laten we wel wezen. Ook voor ervaring op groter water moet eens een eerste keer zijn.

We hebben een marifoon aan boord incl uiteraard de papieren ervoor. Reddingsvesten voor allen. Er wordt nu een dubbel brandstoffilter geplaatst. Motor heeft goede beurt gehad.

il wil graag via LELYSTAD omdat dan de oversteek minder lang is. Voelt veiliger. Ik zal bij westenwind echt bij maximaal windkracht 2 A 3 gaan varen. Anders niet. Bij oostenwind tot maximaal kracht 4.

Wat jullie betreft een go?
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2017, 12:26

En even een bijdrage van mijn kant.
Ook ik ben/was een newbie.
Eerst een week schuit van 12 meter gehuurd en dezelfde boot een jaar later een maand.
Daarna dit bijna 15 mtr. lange schip gekocht en inmiddels all-in (huurperioden en huidig schip) zo'n 750 uur achter de kiezen hetgeen ook niet zo veel is.
Eigenlijk kan alleen de wind je nekken.
Als je boot i.o. is (m.n. voortstuwing en roer) en je houd de windkracht binnen de perken, zeg ik zonder aarzeling: 'GO'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Jan 2017, 12:30

@Ti Sento: op basis van je bijdrage van 11.06 geen enkel probleem. Het moeilijkste deel in de route is tussen de Ketelbrug en de Houtribsluizen. Dat kan met een windrichting 4 uit Westelijke richtingen al vervelend zijn. Bij Oostenwind is het water daar vlak, want hogerwal. Overigens zal je gaan ontdekken dat je schip zeewaardiger is dan je bemanning, anders gezegd, het voelt eerder vervelend aan dan dat er werkelijk sprake is van gevaar.
Laatst gewijzigd door Mopolcamper op 21 Jan 2017, 13:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten