Ketelmeer naar Amsterdam

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor pleysant » 21 Jan 2017, 21:49

broekie schreef:Even voor de duidelijkheid.
De motor een beurt geven en dubbele filters plaatsen is goed.
Maar dat helpt je niet als er vuil en water onderin de tanks zit.
Als je gaat slingeren op ruw water, heb je kans dat je dit opzuigt en dan slaan de filters dicht en de motor stopt.
Dus tanks controleren door een slang verzwaard met iets tot onderin de tank laten zakken en wat afzuigen.
Dat controleren.
Of er moet een aftapmogelijkheid zijn.

Kijk ook gelijk even naar het elektra als je een indenor hebt,
zoals hoofdstroom schakelaar en de stekker!

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jan 2017, 22:36

En als je toch bezig bent verwijder dan alle beschieting en controleer de accommodatie op roesten van binnenuit
En terwijl je dat doet kan je gelijk al het houtwerk kaalhalen en conserveren. :lol:
Kom op, mensen.
Hij wil naar Amsterdam....

'Tuurlijk kan er van alles gebeuren.
Maar dat gebeurt niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Arthur » 22 Jan 2017, 10:29

Klaver vier schreef:Arthur als jij daar stil valt heb je al even niet op je navigatie gelet volgens mij
Gr René ( Klaver vier)

Helemaal niet, dan zet ik bijna voet aan wal in Nederland na een lange reis.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Popeye » 22 Jan 2017, 15:18

Marie Christina schreef:En als je toch bezig bent verwijder dan alle beschieting en controleer de accommodatie op roesten van binnenuit
En terwijl je dat doet kan je gelijk al het houtwerk kaalhalen en conserveren. :lol:
Kom op, mensen.
Hij wil naar Amsterdam....

'Tuurlijk kan er van alles gebeuren.
Maar dat gebeurt niet.

Ja, gewoon in bed blijven liggen, vooral op vrijdag de 13e!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2017, 14:43

pascall schreef:Ik val liever stil op de Noordzee als op het A-R kanaal :D

Dat ben ik helemaal met je eens zeker met mijn boot.[/quote]

Arthur,
Wanneer ga je overvaren.......Ik zorg dan voor een welkoms party :lol:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 23 Jan 2017, 18:01

iedereen kan en mag raad geven .
in mijn vorige functie mochten wij van de baas absoluut niet zeggen dit kan wel en dat kan niet ,als de schipper dan deed wat jij zij en finaal de fout in ging kon hij de persoon of de dienst aansprakelijk stellen voor de eventuele schade ,
door soms de gegeven aanwijzingen die wij gaven b v bij zware storm 8-10 ging er best veel mis en moesten er boten uitvaren om de recreanten weer veilig naar de ligplaats te krijgen zo ook met zware ijs gang je had van die knurften die met een jachtje wouden varen terwijl er een dikke 15 cm ijs ,of nog veel dikker pakijs lag ,maare niet luisteren naar advies .
het IJsselmeer en ketelmeer tja bij boven 4-5 en dwars wind slingert het behoorlijk ook omdat de golven weer een heel eind terug de zee in lopen van uit de wal ,de raad binnen door te gaan voorheen koste het ons een dikke 6 uur omvaren ,bij een 18 km pu wij deden dat omwille van de veiligheid van de passagiers .
door de polder is ook een oplossing en dan bij de blocq van kuffeler weer er uit ,bij foute wind is dan de mogelijkheid op te steken naar marken of uitdam , of durgerdam en anders langs de wal naar pampushaven .
heel jammer is dat men dat kanaal tussen pampushaven en Lelystad niet aangelegd is dan had je bij harde wind weinig last .
heb je nog de mogelijkheid om van de ketel brug eV via Urk over te steken langs de dijk naar Enkhuizen en van daar richting marken te gaan dit alles natuurlijk afhangig van de heersende wind .
nu ik met een jachtje vaar heb ik ook wel eens blunders gemaakt om dat ik indertijd met de luxe motor niet zo nauw keek als ik geen passagiers aan boord had tot ongeveer 7-8 bf bij goede wind richting het IJsselmeer over ging .
eens toen ik nog bij de fina in amsterdam op een bunker boot voer moesten we met een boot van de fine een van de Esso en een van van der linden iedere week gasolie afleveren bij een zand zuiger en pers zuiger plus een aantal sleepboten deze lag waar nu de dijk naar enkhuizen loopt ,en we moesten er heen ongeacht de wind richting en kracht een maal was dat met N W 11 geen pretje maar tankers kon je heel goed waterdicht krijgen dus voer je meer onder water dan er boven behalve stuurhut wand daar kwam her water door de deur naden naar binnen .
ach ja toen was je nog jong en de leidende schipper was vele jaren ouder dus voeren we maar achter hem aan .
nu denk ik er toch wel wat anders over ,dan maar een dagje langer er over doen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2017, 20:32

Ti Sento,

Je geeft aan via het Ketelmeer de route naar Amsterdam te willen nemen. Ik vraag mij af wat je vertrekplaats is. Kom je uit Friesland dan is de oversteek Stavoren - Enkhuizen ook nog een optie. Laat even weten of dit een optie is zodat wij dit in de overwegingen mee kunnen nemen.

Je ervaring strekt zich tot nu toe uit naar pakweg 100 uur op binnenwateren, althans op wateren waarbij zelfs bij slecht zicht de wallenkant nog te zien is. 100 uur is nou niet heel erg veel. Wat dat betreft ben je nog maar een Rooky. Het type cq de grootte van het schip doet er niet toe, bij de juiste omstandigheden kom je ook met een roeiboot aan de overkant!

Er zijn een tweetal omstandigheden waar je rekening mee moet houden:
1. Heb je goed en goed uitgerust schip? Daar lijkt het wel op!
2. Is er voldoende kennis en kunde aan boord? Zo te horen niet!

De oversteek zal bij mooi weer en goed zicht geen probleem zijn. Volg je de route zoals aangegeven middels de betonning op het Markermeer, dan wijst het zich vanzelf. Je kan ook dan ook de boeien aan BB-zijde houden, dan zit je de vrachtvaart niet in de weg! Kijk bijna net zoveel naar achteren als naar voren. Een leeg vrachtschip loopt zomaar 20 a 25 km/uur en is in no time bij je.

So far so good, maar wat als het zicht beperkt wordt door regen of nevel/mist. Weet je dan ook wat je moet doen? Heb je daar de kennis voor in huis?
Ik denk het niet. Goede zeemanschap begint bij jezelf niet te overschatten, maar rationeel te zijn en jezelf de vraag te stellen; "Ben ik - en mijn bemanning- in staat bij pech cq vertraging of eventuele weersomslag veilig mijn bestemming te bereiken?" Als je hier geen concreet antwoord op kan geven dan kan het antwoord alleen maar nee zijn.

NB.
1.De route over de Randmeren is ook heel mooi en daarnaast moet je vanaf de Hollandschebrug (Almere) ook de zuidelijke Markermeer nog oversteken naar Amsterdam. Mijns inziens is dit een prima eerste ervaring met ruim(er) water. Over het algemeen vaar je dan aan hogerwal -bij de meestal ZW wind- en kan je ook nog Muiden/Muiderslot of Pampus aandoen. Zeer de moeite waard.
2. Je kan -als je daar tijd voor hebt- het Ketelmeer opvaren en je neus eens het IJsselmeer opsteken. Je komt er dan snel genoeg achter of alles op rolletjes gaat. Zo niet, dan keer je terug en gaat via de Randmeren of bij Ketelhaven door de sluis en door Flevoland.

NBB Zelf heb ik een uitgebreide nautische kennis (voormalig stuurman Kleine Handelsvaart) en ga zo nu en dan met mijn boot (Ariadne 9,5 mt) het IJsselmeer/Markermeer over. Daarbij stel ik mijzelf op het punt dat 4 Beaufort als maximale windkracht. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het comfort. Hou er ook rekening mee dat jij en je bemanning zeeziek kunnen worden. Zeker als je de wind dwars in krijgt en de boel flink gaat slingeren, ben je als je daar gevoelig voor bent in no time zo ziek als een hond.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor Ti Sento » 23 Jan 2017, 21:29

stentor950 schreef:Ti Sento,

Je geeft aan via het Ketelmeer de route naar Amsterdam te willen nemen. Ik vraag mij af wat je vertrekplaats is. Kom je uit Friesland dan is de oversteek Stavoren - Enkhuizen ook nog een optie. Laat even weten of dit een optie is zodat wij dit in de overwegingen mee kunnen nemen


Hoi, bedankt voor het uitvoerige advies. We komen vanuit Zwartsluis.
Ik begrijp niet helemaal waarom die oversteek als optie wordt gegeven. Zal met hogerwal varen te maken hebben neem
Ik aan? Is dat zo'n groot verschil?

Randmeren zijn mooi, dat weet ik. Al vaak gevaren. Ook het Ketelmeer regelmatig overgestoken, al is dat wel het deel tussen schokkerhaven en Ketelsluis. Van ALMERE
Naar Muiden de vecht op ook gedaan.
Ik wil juist wat ervaring opdoen vandaar de voorgestelde route. Ook het feit dat het moeilijkste deel het deel tussen Ketelmeer en houtribsluis het moeilijkste is snap Ik niet. Dat lijkt toch juist het duidelijkste deel, relatief kort stukje zelfs.

Ik zal het alleen doen bij echt goed weer. Bij slecht zicht denk ik dat ik zenuwachtig wordt. Ik heb een marifoon en navigeer met de anwb waterkaarten app. Maar bij echt slecht weer heb ik geen idee wat ik moet. Hopen dat de app werkt en dat ik de boeien kan volgen.


Gr. Mark
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 23 Jan 2017, 23:16

kleine tip meestal de laatste 20 jaar zo rond de tiende mei mogelijk wat storm meestal zuid -zuidzuidwest .
hoe bij mijn werk moest ik bij zuidwester storm 8-en meer de sluizen rond het Sneekermeer sluiten ,i v b hoge waterstanden en hoge stroomsnelheden door de sluizen,
maar het kan natuurlijk meevallen ,ja weet de laatste tijd toch niet wat de natuur doet.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ketelmeer naar Amsterdam

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2017, 23:24

Ti Sento,

Het was mij niet helemaal duidelijk wat je ligplaats was. Als dit ergens in Friesland was geweest dan was Stavoren - Enkhuizen mogelijk een goede optie geweest. De afstand tussen beide plaatsen is hemelsbreed 19 km, dus pakweg 2 uur varen. De route ligt nagenoeg Noord-Zuid, en goed te bevaren afhankelijke van bestemming en windrichting.


Ik zal het alleen doen bij echt goed weer. Bij slecht zicht denk ik dat ik zenuwachtig wordt. Ik heb een marifoon en navigeer met de anwb waterkaarten app. Maar bij echt slecht weer heb ik geen idee wat ik moet. Hopen dat de app werkt en dat ik de boeien kan volgen.


Nu even terug naar bovenstaande. Dit stelt mij niet erg gerust. Mij is van jongst af aan geleerd dat je altijd moet uitgaan van het slechtste scenario. Ik neem aan dat je bekend bent met de Wet van Murfy. Oftewel, als het fout gaat gaat het ook goed fout.

Marifoon, prima. Is deze ook voorzien van een GPS-antenne zodat je je positie door kunt geven? Weet je wat Noorderbreedte / Wester-Oosterlengte is, hoe af te lezen en te communiceren?
ANWB waterkaarten App, prima, mits je er een recente waterkaart naast hebt. Waarom? Je laptop cq tablet kan defect gaan. Het GPS-signaal kan wegvallen, je bent je lader vergeten of je stroomvoorziening valt uit en je je marifoon ook niet meer kunt gebruiken.
Boeien liggen er genoeg, maar vaak ook niet op de plaats waar jij ze verwacht of helemaal niet!

Is er niemand in jouw omgeving die wel ervaring heeft op groot water en met je mee kan varen? Of het nu iemand is met motorboot ervaring of zeil ervaring is mij om het even. Maar iemand die jou bij de hand neemt en de Do's en Dont's al varende bij kan brengen.

PS Oh ja, heb je ook een goed werkend kompas en weet je hiermee om te gaan?

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning. Begrijp je dat ik daar aan twijfel?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten