Deze week heb ik weer eens het mooie Damsterdiep bevaren. Op twee bruggen na zelfbedieningsbruggen. Daar liep ik tegen een paar ongewenste/gevaarlijke situaties aan, vooral wanneer je alleen vaart, of - dat kwam ik ook tegen onderweg - drie man aan boord, en kennelijk maar één iemand die, en alleen de boot kan varen, en ook de brugbediening durft te doen!
Ik dacht dat het bij de brug in Garrelsweer was. Sinds kort moet je daar de kop ingedrukt houden voor openen en sluiten van de bruggen. Toen de brug open draaide besefte ik ineens dat het trapje waarlangs ik naar de boot moest, onder de opengedraaide brug zou verdwijnen. Dus toen de opening groot genoeg was om door te varen heb ik de duim maar van de knop gehaald, en kon ik ook het trapje nog af.
De brug bij Garmerwolde is linker! Daar kun je de knop loslaten wanneer je op "openen" gedrukt hebt. Ik had de boot aangemeerd bij dat steigertje waar je er fatsoenlijk af kunt. Toen ik terugliep naar de boot kreeg ik ineens door dat de voorkant van de boot in de draaicirkel van de brug lag. Ik zette het op en rennen, maakte gauw los, en gaf vol gas achteruit! Volgens mij heeft het maar heel weinig gescheeld of de punt was door de brug geramd. Ik heb volgens mij 1 keer eerder de brug van die kant benaderd, en toen heb ik waarschijnlijk aangemeerd aan het deel waar dat bootje tegenaan ligt, en heb toen een eindje over het remmingwerk gelopen.
Verder is er natuurlijk nog de brug in Ten Post, waar het vorig jaar zowat fout ging bij een tegenligger. De brug kun je stoppen door op "storing" te drukken. Daarna kun je gewoon verder bedienen.
Dit onder het motto: "Een gewaarschuwd man telt voor twee!"
Groet, Jack.