Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Popeye » 05 Aug 2016, 15:26

Deze week heb ik weer eens het mooie Damsterdiep bevaren. Op twee bruggen na zelfbedieningsbruggen. Daar liep ik tegen een paar ongewenste/gevaarlijke situaties aan, vooral wanneer je alleen vaart, of - dat kwam ik ook tegen onderweg - drie man aan boord, en kennelijk maar één iemand die, en alleen de boot kan varen, en ook de brugbediening durft te doen!
Ik dacht dat het bij de brug in Garrelsweer was. Sinds kort moet je daar de kop ingedrukt houden voor openen en sluiten van de bruggen. Toen de brug open draaide besefte ik ineens dat het trapje waarlangs ik naar de boot moest, onder de opengedraaide brug zou verdwijnen. Dus toen de opening groot genoeg was om door te varen heb ik de duim maar van de knop gehaald, en kon ik ook het trapje nog af.
De brug bij Garmerwolde is linker! Daar kun je de knop loslaten wanneer je op "openen" gedrukt hebt. Ik had de boot aangemeerd bij dat steigertje waar je er fatsoenlijk af kunt. Toen ik terugliep naar de boot kreeg ik ineens door dat de voorkant van de boot in de draaicirkel van de brug lag. Ik zette het op en rennen, maakte gauw los, en gaf vol gas achteruit! Volgens mij heeft het maar heel weinig gescheeld of de punt was door de brug geramd. Ik heb volgens mij 1 keer eerder de brug van die kant benaderd, en toen heb ik waarschijnlijk aangemeerd aan het deel waar dat bootje tegenaan ligt, en heb toen een eindje over het remmingwerk gelopen.
Verder is er natuurlijk nog de brug in Ten Post, waar het vorig jaar zowat fout ging bij een tegenligger. De brug kun je stoppen door op "storing" te drukken. Daarna kun je gewoon verder bedienen.
Dit onder het motto: "Een gewaarschuwd man telt voor twee!"

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor kajoe » 05 Aug 2016, 17:09

gaat toch allemaal prachtig.
eerst moeten er zwaargewonden of doden vallen voor men tot inzicht komt dat het anders moet .
is natuurlijk niet leuk voor de bedenkers van deze bediening wand het was misschien wel hun stokpaartje .
op veel plekken in het land zie je dat de automatische bediening weer terug gedraaid word ,en er weer ouderwetse brug bedienaren terug komen .
volgens mij niets mis mee ,goed voor de werkgelegen heid en beter voor een veilige en snelle bediening
maar goed de bobo,s willen nog altijd hun zin door drijven een maal met het idee van afstand bedieningen begonnen willen ze het door drijven ,ondanks dat er bedienend personeel is die waarschuwen dat het nix word .
en de kosten het blijkt goedkoper om er mensen op te zetten ,
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor henkvd » 05 Aug 2016, 17:32

Alleen is dan de officiële bruggenwipper weer een zorg aan het worden, Noord Holland zet er een beveiligingsbedrijf op die een cursus bruggen wippen krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Aug 2016, 18:40

Popeye schreef:Deze week heb ik weer eens het mooie Damsterdiep bevaren. .

Ging jij afgelopen woensdagmiddag door Appingedam komende vanuit de richting Delfzijl?
Er ging bij de Bronsbrug namelijk een soortgelijke boot langs als die van jou.
Ik stond weer te wachten op iemand die erdoor moest.
:mrgreen: :mrgreen:
Verder is er natuurlijk nog de brug in Ten Post, waar het vorig jaar zowat fout ging bij een tegenligger.

Dat heeft natuurlijk niks te maken met de brug.
Dat is gewoon het fatsoen of beter gezegd,tegenwoordig het onfatsoen wat men te toon spreid op het water.

Welke brug was dat in Garrelsweer?
Was dat de draaibrug bij de kroeg of die houten klapbrug verderop bij het kerkje.
Je schrijft op 2 bruggen na.
Wordt Tjamsweer(Appingedam uit zeg maar) , een klapbrug ook bediend? Of moet je dat zelf doen.
Na Tjamsweer krijg je Ekenstein waar een aanlegplek is,dan Eekwerderdraai,Wirdumerdraai,Garrelsweer 2 bruggen, Winneweersterdraai, Ten Post 1x, Ten Boer(Boltbrug) en 1 vaste bij Garmerwolde en een draaibrug bij de kroeg.
Ik woon er wel(Ten Post),maar vaar er nooit.
Veel teveel bruggen die open en dicht moeten.
Voor een vaartocht is dat leuk,maar om dat elke keer te moeten doen als je weg wilt niet.
Noordvaarder
 

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Popeye » 05 Aug 2016, 18:55

Noordvaarder schreef:Ging jij afgelopen woensdagmiddag door Appingedam komende vanuit de richting Delfzijl?
Er ging bij de Bronsbrug namelijk een soortgelijke boot langs als die van jou.
Ik stond een weer te wachten op iemand die erdoor moest.
:mrgreen: :mrgreen:

Nee, dat was zondag.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Popeye » 05 Aug 2016, 20:11

Noordvaarder schreef:Dat heeft natuurlijk niks te maken met de brug.
Dat is gewoon het fatsoen of beter gezegd,tegenwoordig het onfatsoen wat men te toon spreid op het water.

Sommige zelfbedieningsbruggen hebben lichten en moet je de doorvaarrichting aangeven. Niet de zelfbedieningsbruggen op het Damsterdiep, dus ook de brug bij Ten Post niet! Wanneer je dan een tegenligger hebt dan kan die van dezelfde opening gebruik maken. Hij wordt dus ook niet tegengehouden door een rood licht! Maar direct na die brug is een bocht, en wanneer je dan een tegenligger niet hebt zien aankomen, zoals vorig jaar gebeurde, en al op de knop "brug sluiten" hebt gedrukt, kan het dus fout gaan. Heeft niks met fatsoen te maken.
Noordvaarder schreef:Welke brug was dat in Garrelsweer?
Was dat de draaibrug bij de kroeg of die houten klapbrug verderop bij het kerkje.

Wanneer je de link aanklikt kun je zien dat het bij de kroeg was.
Noordvaarder schreef:Je schrijft op 2 bruggen na.
Wordt Tjamsweer(Appingedam uit zeg maar) , een klapbrug ook bediend? Of moet je dat zelf doen.

Bij brug Tjamsweer moet je ook de brugwachter oproepen. Waarom is mij niet duidelijk!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Aug 2016, 23:29

Popeye schreef: Sommige zelf bedieningsbruggen hebben lichten en moet je de doorvaarrichting aangeven. Niet de zelfbedieningsbruggen op het Damsterdiep, dus ook de brug bij Ten Post niet! Wanneer je dan een tegenligger hebt dan kan die van dezelfde opening gebruik maken.

Nee dat kan officieel niet.
Als je met meer boten dezelfde kant op vaart,kan je met zijn allen afspreken bij de brug wie de volgende brug bediend.
Echter als je een tegenligger hebt,mag degene die dus bij jou uit de richting van Ten Boer kwam,niet doorvaren,maar deze moet aanleggen.
Zo is het namelijk geregeld op het Damsterdiep.
Maar men houd zich er dus kennelijk niet aan.

Jij was ook niet verantwoordelijk voor die andere.
Hij voer op eigen risico door.
Hij komt daar door een bocht,waar hij de brug onmogelijk kan zien.
Lichten of geen lichten,als de brug daalt, zal de aankomen varende boot moeten stoppen.

Iedereen die op het Damsterdiep vaart,weet dat de bruggen NIET bediend worden.
Als je dan al voorbij Ten Boer bent, heb je een sleutel bij je,want zonder sleutel had je daar niet kunnen komen.
Als er dan een brug open staat,had je kunnen weten,als er aan jou zijde geen boot ligt te wachten,dat er aan de andere kant wel een boot ligt,want anders gaat de brug niet omhoog of omlaag.
Tussen de JB Bronssluis bij Ruischerbrug en de Tjamsweersterbrug is dat het geval namelijk.
Zo klip en klaar ligt het.

Het Damsterdiep heeft zo zijn voordelen.
De Boterdiep via Bedum, Onderdendam naar Winsum of Uithuizen,is konvooivaart en wordt op bepaalde tijden bediend.
In de Lauwers van Visvliet naar Zoutkamp zit een brug bij Pieterzijl,die weer met en sleutel bediend moet worden.
Van Ten Boer naar Middelstum is konvooivaart.
Gewoon de sleutel bij je houden,is het allerbeste.
Ik heb hem nog gekocht in de gulden tijd.
Er zijn teveel plaatsen waar je hem wel nodig bent,maar slecht te halen is.
Noordvaarder
 

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Popeye » 06 Aug 2016, 09:53

Wanneer je dan een tegenligger hebt dan kan die van dezelfde opening gebruik maken.

Noordvaarder schreef:Nee dat kan officieel niet.
Als je met meer boten dezelfde kant op vaart,kan je met zijn allen afspreken bij de brug wie de volgende brug bediend.
Echter als je een tegenligger hebt,mag degene die dus bij jou uit de richting van Ten Boer kwam,niet doorvaren,maar deze moet aanleggen.
Zo is het namelijk geregeld op het Damsterdiep.

Wat dat betreft is er helemaal niks geregeld, maar kan dat in goede harmonie en gezamenlijk overleg gebeuren. Zo druk is het daar ook niet. Bij een van de bruggen kwam er gelijk met mij ook een van de andere kant. We spraken af dat ik de brug zou bedienen en dat zij eerst van de opening gebruik zouden maken. Dat bleek maar een hele kleine doorvaar-opening, want dat is een van de minpunten bij de zelfbedieningsbruggen: De korte steigertjes! Ik lag dus ook daar vlak voor de brugopening.



Jij was ook niet verantwoordelijk voor die andere.
Hij voer op eigen risico door.
Hij komt daar door een bocht,waar hij de brug onmogelijk kan zien.
Lichten of geen lichten,als de brug daalt, zal de aankomen varende boot moeten stoppen.

Het waren twee tegenliggers, waarvan ik er 1 had gezien, en de gelegenheid gaf om van dezelfde opening als ik gebruik te maken. Ik was er al door! Ze voeren kennelijk samen op, en die tweede voer dus gewoon achter de eerste aan, en pas toen begon de brug (langzaam) te zakken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Aug 2016, 14:29

Popeye schreef:Wat dat betreft is er helemaal niks geregeld, maar kan dat in goede harmonie en gezamenlijk overleg gebeuren. Zo druk is het daar ook niet. Bij een van de bruggen kwam er gelijk met mij ook een van de andere kant. We spraken af dat ik de brug zou bedienen en dat zij eerst van de opening gebruik zouden maken.

Het moet daar in principe altijd in overleg.
Maar het kan niet zo zijn,dat wanneer de brug omhoog is,en er komt in die tussentijd iemand aan,dat die voorrang heeft of neemt.
Want degene die er dan aankomt heeft een sleutel.
En omdat hij een sleutel heeft,weet hij ook dat hij zelf de brug,of beter gezegd,de vaarders zelf,de bruggen moeten bedienen.
Dus kan er nooit een brug open staan voor een toervaarder.
Dus kan hij weten,dat als er aan zijn zijde geen boot ligt,dat er aan de andere zijde wel een boot ligt,die er waarschijnlijk al aan het doorvaren is.
Als je er gelijktijdig bent,kun je iets afspreken,dat wel.

Dat bleek maar een hele kleine doorvaar-opening, want dat is een van de minpunten bij de zelfbedieningsbruggen: De korte steigertjes! Ik lag dus ook daar vlak voor de brugopening.

De brug doorvaartbreedte is ter plekke 6 meter 50.
Dat moet toch genoeg zijn.
Dit diep werd vroeger gebruikt voor vlotten boomstammenvan Delfzijl naar Winneweer(Nanninga) en Ten Post,en voor de klei pramen die tussen Winneweer(Nehobo) en de tichelgronden aan het Westerwijdwerdermaar vaarden.

Qua steigertjes,is het maar een "benopen" boel.
En als je pech hebt,ligt er al een boot,die er zijn of haar pertinente ligplaats van heeft gemaakt.
de controle daarop is ook hier in de gemeente Ten Boer ,"nul komma nul".
Er staat wel een bord bij van 3 dagen ligplaats, maar ze liggen er altijd.


Groet,
Wiebren
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 08 Sep 2016, 12:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Noordvaarder
 

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Berichtdoor Popeye » 08 Sep 2016, 11:37

Ik vond nog een foto die ik bij Garmerwolde met mijn telefoon gemaakt heb bij geopende brug.
Afbeelding
Daar waar dat blauwe plastic ligt houd de steiger op, en zijn de palen ook niet meer als bolder uitgevoerd!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten