Het nemen van een sluis op het Gotakanaal.
Het nemen van een sluis, is op dit kanaal een verhaal apart.
Het kanaal begint gelijk met een sluis,
Maar voor dat je aan het traject kunt beginnen, moet je een aantal formulieren invullen, krijg je instructies, en kan je, je portemonnee legen.
In de handleiding van het kanaal word uitgelegd hoe je gebruik kan maken van de grootschootlier tijdens het schutten. (voor de zeilers onder ons)
Die mensen die van een lier gebruikmaken om hun landvast aan te halen, kunnen het zonder handschoenen mennen, zo niet, kan je van de kanaalbeheer er een paar krijgen.
Dit is overigens alleen voor de grotere schepen, waar onze 11 meter Barkas volgens de daar gehanteerde afmetingen ondervalt.
In mijn uitleg zal duidelijk worden, waarom een lier zo gemakkelijk is.
Voor de handschoenen heb ik vriendelijk bedankt, omdat ik de kaapstander van de ankerlier gebruik om de landvast aan te halen, had ik ze toch maar aangenomen.
Om dat wij met zijn tweeën zijn (mijn vrouw en ik) gaat het als volgens te werk.
Je vaart naar de sluis toe, net voor de sluis zit een klein steigertje waar in ons geval, mijn vrouw, van de boot af stapt. ( nu maar hopen dat ze niet weg loopt, wand dan heb je een probleem)
Vervolgens vaar je de sluis in, de grote boten moeten daarbij voor in de sluis liggen.
Je leg de boot stil tegen de sluismuur en gooi een landvast naar, je inmiddels naar boven gelopen partner, mijn vrouw dus. (nee ze was niet gaan lopen)
Zij legt de lus van de tros over een stalen ring, en klapt de ring over de lus, heel simpel en deze kan er niet van over.
Ik hoor U vragen, waarom de bolders in de sluismuur niet gebruiken, die zitten er niet!
De achterste landvast zet je zo strak mogelijk vast, dan loop je naar voren voor de voorste tros, deze gaat op de zelfde manier als de achterste.
Het enigste verschil is dat deze niet belegt word op een bolder, maar driemaal rond de verhaal kop van de ankerlier word gelegd.
De zeilschepen doen het via een katrol op het voordek naar de grootschoot in de kuip.
Dan kan het spektakel beginnen,.
De schuiven in de sluis gaan hydraulisch open, wat in dit geval wil zeggen, hij gaat in enkele seconde volledig open.
Een ware waterval komt de sluis binnen, en nu is het zorgen dat de voortros zo strak mogelijk blijft.
In de ene hand de afstandbediening van de lier, en in de ander hand, de tros zo strak mogelijk aan trekkend anders slip die op de verhaalkop.
Over de achterste tros hoef je, je geen zorgen over te maken, daar hoef je vreemd genoeg niets aan te doen.
Je gaat als een raket naar boven, Als je zorgt dat de voortros continu stevig word doorgehaald is er niets aan de hand, zodra het dek gelijk licht met de bonenzijde van de sluiskolk, word het rustiger, en kan je partner aan boord stappen.
Dan pas word de achter tros in gehaald, en kan je de fenders op de waterlijn laten zakken,
Dit is nodig, want het water komt bijna gelijk met de bovenzijde van de sluiskolk.
Is dit achter de rug, dan begint het circus over nieuw.
Het lijkt heel wat, toch valt het reuze mee.
O ja, ondanks de elektrische lier had ik toch een paar blaren op mijn hand.
Hier moet het spectakel nog beginnen.
Hier is het ergste al voor bij, ik kon ook niet eerder een foto maken, om dat ik mijn handen nodig had om de boot tegen de sluiswand te houden.
Uploaded with
ImageShack.usDe volgende keer, de sluizen naar beneden, in die sluizen schutten ook zeeschepen.
Mvg Pascal.