Reiservaring

Reiservaring

Berichtdoor pascall » 11 Feb 2012, 08:56

Bij deze de aftrap.

Met ons huidige schip hebben wij al heel wat mooie reizen mogen maken.
De teller staat inmiddels over de 6000 uur, in 2011 is er een nieuwe motor in gegaan, de komende mei maand word de 16 jarige leeftijd gevierd.
Nederland is volledig doorkruist, noordwest Duitsland is ook deels verkend, maar wat ons echt trekt is, Scandinavië.
Wij hebben negen keer onze koers naar het noorden gelegd, de heen en terugreis werden voor de helft over diverse kanalen gevaren, de andere helft werd over zee of over het wad afgelegd.
Hier onder een lijstje van onze reizen.

1) Denemarken; Koppenhagen via Travemunde, Mittellandkanaal naar Nederland.

2) Denemarken; Limffjord, dit is noord Denemarken.

3) Zweden; via Bormholm naar Gotakanaal, dit kanaal gaat dwars door zweden en verbind tevens 3 grote meren.

4) Noorwegen; Oslo.

5) Denemarken; zomaar lekker rond scharrelen.

6) Zweden; Gotengorg.

7) Zweden; zuid Zweden, tot Karelskrona, terug naar Denemarken, Kopenhagen, Roskilde fjord, kleinebelt, Nederland.

8) Denemarken; Kleinebelt.

9) Denemarken; Kopenhagen, stukje Zweden, Via kleinebelt weer naar Nederland.

Toekomst plannen; Noordoost Zweden, Middellandse zee waar onder Griekenland, Finland.

Hier een plaatje, vooranker in Denemarken.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

P.S. waar nu die smilie van daan komt??? Ik kan hem ook niet verwijderen!

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2012, 09:59

Ik begrijp heel goed waar die smiley vandaan komt. Wat een mooie reizen!
Maar niet naast de deur. Hoelang ben je op zo'n gemiddelde Scandinaviëreis onderweg?
Pik er eens eentje uit, met meer details over wat je daar kunt verwachten, ligplaatsen, regelgeving, overheidsbemoeienis, etc. Waar moet je op letten, wat zijn de does en don'ts?
Groet,
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 11 Feb 2012, 12:05

Nou, een korte beschrijving van onze reis door het Gotakanaal, wat tevens de mooiste reis is geweest die we tot nu toe hebben gemaakt,
om deze reis nauwkeurig te beschrijven gaat mij teveel tijd kosten.
In 2001 is de reis aanvaart, die 11 weken heeft geduurd.
In totaal hebben we 4401 km afgelegd, 104 sluizen gepasseerd, en 366 motoruren op de teller gezet.
1538 liter heeft onze motor tot zich genomen, wat 3304,- gulden koste, ja ja, de gulden tijd.
Schrik niet, 1034,- gulden kanaal geld, kom ik later nog op terug, en 1104.29,- gulden havengeld.
Dit zijn de cijfertjes, nu een korte samenvatting.
Wij wonen, en liggen met onze boot in het uiterste zuidwesten van Nederland.
Wij zijn deels binnendoor en deels over zee naar Denemarken gevaren.
Even op een rijtje;
Oosterschelde.
Volkrak.
Hollandsdiep.
Dortchekil.
De Noord.
Lek, Amsterdam rijnkanaal.
Ijselmeer,
Kornwederzand.
Ameland.

Over zee naar;
Norderny, dit is het derde Duitse wadden eiland.
Brunsbutel, hier begint het Noordoost zeekanaal.
Noordoostzeekanaal.
Kiel, bij kiel eindigt het Noordoost zeekanaal.
Tot hier hebben wij 6 dagen gevaren.
Vervolgens; het ruimesop op, richting fehmarn.
Van fehmarn steken we over naar het schitterende eiland mon, wat weer Denemarken is.
Mon staat bekent om zijn prachtige 150meter hoge krijtrots, dit is op zich al een reis waard.
Van Mon steken we over naar Zweden, waar we afmeren in Ystad, om even een idee te geven hoelang dit varen is, 12.15uur met een snelheid van 6.5 knoop.
Van Ystad steken we over naar het prachtige Deens eiland Bormholm, ook dit eiland is alleen al een vakantie waard
Bormholm, met zijn roodbruine rotsen, ligt onder zuid Zweden.

Het eiland Mon, met de 150 meter hoge krijtrots.

Afbeelding

Bormholm, de foto's zijn gemaakt van een foto " het toen nog analoge tijdperk" deze zijn daarom niet van een al te beste kwaliteit.
Even het fototoestel op de zelfontspanner gezet, en KLIK.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Als mensen vragen hebben over een bepaalt traject, dan wil ik daar dieper op in gaan.


Tot zover, word vervolgt.

Mvg Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 17 Feb 2012, 19:52, in totaal 4 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor quichot » 11 Feb 2012, 12:55

Bedankt voor je verslag!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 12 Feb 2012, 10:35

We vervolgen onze reis.

We steken weer over naar het vasteland, van Bormholm naar Simrishamn wat weer Zweeds grondgebied is.
Vervolgens naar Karshamn, tot hier heeft het zuidelijke deel van Zweden niet veel te bieden maar na karshamn begint de zuidoostelijke scheren kust.
De scheren kust bestaat uit duizenden eilandjes, variërend van een bewoond eiland tot een nauwelijks bovenwaterstekende rots.
Het is een schitterend watersport gebied, met vele aanlegmogelijkheden.
Wel is een nauwkeurige navigatie verreisd, omdat vele rotsen net onder het water oppervlak liggen.
Deze onfortuinlijke Nederlandse motorsailer kwamen we een jaar later tegen toen we onder weg waren naar Oslo.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Een van de vele schiterende (ankerplekjes) dat wil zeggen, het voor schip vast met een tros naar een stalen oog in de rots, en het achterschip op een hekanker.
wij noemen het op zijn "Zweeds ankeren" dit is in Zweden de gebruiklijke manier.

Afbeelding



Tot zover, word vervold.

Mvg Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 18 Feb 2012, 02:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2012, 19:40

We hervatten onze reis, en vertrekken van onze ankerstek naar kalmar.
Als je van karlshamn naar het oosten vaart, vaar je langst of door de scherenkust, waar je veelal beschut kunt varen en talrijke anker plaatsjes kunt vinden.
Op het moment dat de kust naar het noorden afbuigt, houden ook de talrijke eilandjes op, en word het vaargebied een stuk minder aantrekkelijk.
Genoeg reden voor ons om in een keer door te varen naar Kalmar.
Na kalmar begint de scherenkust weer, voor ons was het zo’n 15 uur varen, vakantie???
Ja hoor, piloot aan, zonnen, lezen, hapjes, drankje en voor je het weet bent je er.
De volgende morgen weer vroeg op stap, we willen avonds voor de sluis liggen.
Wat is vroeg, in dit geval gaan de trossen los om 3.00uur.
Ik zet geen wekker, als ik wakker ben, ben ik ook echt wakker, spring letterlijk uit mijn bed, start de motor, gooi los, en dan op het gemakje een bakkie doen met een boterham.
Heerlijk, wat een rust morgens, en je komt nog eens ergens, en een super lange dag!
Een voordeel van het varen op deze breedtegraad is, dat het maar heel even schemert in de zomer.
De foto hier onder is om half vier morgens genomen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Onderweg door de scherenkust.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Avonds komen we bij de sluis aan, en genieten na van een prachtige vaardag.
Een Finse man die op vakantie is in Zweden, spreekt ons aan over de plaats van herkomst, die op onze spiegel staat.
Wij verbazen ons, omdat het minuscule haventje" wat aan de Westerschelde licht" bekent is bij deze man.
Wat blijkt, hij is zeeman bij de Thorline die met regelmaat Antwerpen aan doet.
Het word een gezellige avond waar de drank rijkelijk vloeit, nee we zijn geen alcoholist
Wat de man niet kan vatten is, dat wij met onze notendop over de noord zee zijn gekomen.
De Thor schepen zijn draken op de relatieve ondiepe Noordzee.
De volgende post gaat over het kanaal, als hier tenminste animo voor is, want veel reacties zijn hier nog niet op gekomen.

Mvg Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 18 Feb 2012, 02:02, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Feb 2012, 20:04

Nou ik lees het met veel plezier en wacht de volgende post benieuwd af. Zou het zelf ook graag eens willen doen maar ik vrees dat ik de vrouw er niet zo gek voor krijg...
Maar echt een schitterende boot heb jij. Die lijkt mij er ook wel redelijk geschikt voor of niet?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2012, 20:35

Ha, dank U.

Wij zijn ook geen helden hoor, zeker mijn vrouw niet.
Ik zeg altijd, varen is tactiek, een beetje de kat uit de boom kijken en gaan met die banaan. :D
Wat de boot betreft, dit is een zelf gebouwde barkas 11meter, wel met diverse aanpassingen voor het varen op ruime wateren.
een greep uit enkele aanpassingen;
Dubbele, overschakelbare gasoliefilters.
Dubbele, overschakelbare wierbak filters.
Lens systeem doormiddel van een manifolt met 3 pompen.
Volledig afsluitbare machinekamer.
Drievoudig stuurwerk.
Een mast met twee steunzeilen.
Alles bedienbaar vanaf de stuurstand.
Vier waterdichte schotten.

Hier een paar plaatjes van enkele aanpassingen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Ik kan maar een advies geven, informatie inwinnen en doen!
Het is avontuurlijk, en geeft een geweldige kik als je weer terug in je thuishaven ligt.
Dit zijn reizen waar je een paar jaar op kan teren" tenminste" zo ervaren wij het'

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Feb 2012, 21:23

Dat je daar een paar jaar op kan teren geloof ik meteen! Maar ik denk dat mijn schip met zijn 10,5 x 3 meter er niet echt geschikt voor is. Vooral de breedte lijkt mij belangrijk op zee. Dus eerst even door sparen vrees ik ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Popeye » 17 Feb 2012, 22:35

Bejakruiser schreef:Dat je daar een paar jaar op kan teren geloof ik meteen! Maar ik denk dat mijn schip met zijn 10,5 x 3 meter er niet echt geschikt voor is. Vooral de breedte lijkt mij belangrijk op zee. Dus eerst even door sparen vrees ik ;)


Je kan ook binnendoor naar de Oostzee!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten