Reiservaring

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 09 Apr 2012, 13:49

Hier zijn we weer.

Met de mast vast op het dekhuis gebonden vervolgen we onze reis, voor mijn gevoel is de boot ontzield, het ziet er niet uit, maar het is niet anders.
We varen door een gemetselde (tunnel ) door de zeedijk waarna je gelijk de sluis in vaart.
Op aanwijzing van de sluiswachter nemen we plaats in de sluis.
Het schutten gaat vlot, en varen even later de hefdeur onder, het kanaal op.
Dit is even wat anders, varen tussen de koeien.
Na enkel kilometers komen we bij de spoorbrug, dit is tevens de laagste brug op het kanaal.
We drijven langzaam naar de brug, en wat blijkt, we zijn zo’n 5cm te hoog, grrrrrrr……
We pompen de bijboot vol met water met de dekwas pomp, en laten de machinekamer vollopen, het water tot tegen het motor carter, dit geeft ons een winst van 1cm, weer grrrr….
Een mede Duitse watersporter ziet ons probleem en zegt dat hij de sluiswachter zal bellen om te vragen om het waterpeil te laten zakken.
Even later komt de man met de melding dat, zodra het laagwater op de Elbe is, deze gaat spuien, over circa 3uur zouden we er onder door kunnen.
We bedanken vriendelijk en zitten onze tijd uit, de boot, met voor een anker, en achter een lijntje rond een beschoeiing paaltje, liggen we vrij van de kant in het smalle kanaaltje.
Inderdaad, na 3uur kunnen we er onderdoor, en varen weer verder, in al de jaren er na hebben we dit niet meer mee gemaakt.
De grootste helft van deze vaarweg naar Bremenhaven is kanaal, het laatste deel is een riviertje wat slingert tussen de weilanden.
Toen wij hier doorheen vaarde was er veel achterstallig onderhoud, nu word heel het vaartraject opgeknapt, er word gebaggerd en er zijn op veel plaatse steigertjes gemaakt.
Het is heel rustig varen, beroepsvaart is er niet meer, wij hebben de laatste zien varen een vrachtscheepje gebouwd voor dit kanaal, ongeveer de helft van een spits.
Het kanaal heeft drie sluizen, na de laatste sluis kom je in Bremenhaven, en zit je weer op getijdenwater.
Hier gaan we de Wezer op, dan de Hunte, die stopt bij Oldenburg, bij Oldenburg schut je het saaie kustekanaal op om na viersluizen op de Eems uit te komen, te minste, dat was onze route.
Als je de opkomende vloed mee pakt op de Wezer, heb je meestroon tot Oldenburg.
De Wezer is een mooie rivier met witte strandjes, de Hunte zit je tegen een dijk aan te kijken en het Kustenkanaal zit je een de gehele dag tegen bomen aan te hikken.
Wat de Eems betreft, wat een modderboel, het water is verzadigt van een licht bruin slip, en ook hier zit je het grootste deel van de rivier tegen een dijk aan te kijken.
Het is persoonlijk natuurlijk, maar ons ding is het niet!
Om een langverhaal kort te maken, Delfzijl is onze eerste ontmoeting weer met ons vaderland.
Over kanalen, en rivieren bereiken we weer onze thuishaven.
Ik ga hier snel doorheen, omdat het voorvele mensen wel bekent terrein is, en al op vele marnieren beschreven is.

Hier nog wat plaatjes die toch wel bijzonder zijn, op de Oostzee is geen eb en vloed, maar door een paar dagen hardewind uit de zellfde richting is het water letterlijk weg gewaait.
Deze zeilschepen lagen dus aan de grond ( Duitsland Heilighaven)

Afbeelding


En deze, een houtenveerboot! ( Denemarken)

Afbeelding

Landkaart op de gevel van een huisje;

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dit was het dan, en wat ons aan gaat, dit is nog altijd de mooiste vakantie die we ooit hebben gehad!!!

Met vriendelijke groet;

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 10 Apr 2012, 17:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Onrust » 09 Apr 2012, 23:06

Mooie reis Pascal. Erg leuk om te lezen. :lol:
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 25 Dec 2013, 14:55

Bericht door pascall » zo 11 nov 2012, 07:18

De zomer is weer al lang achter ons, we kunnen weer een reis aan ons lijstje bijzondere reizen toevoegen.

Maas moezel Rijn :D

Gr Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 14:55

Bericht door Jan Huibers » wo 14 nov 2012, 00:21

Mijn reiservaring steekt nogal kleurloos af tegen eerder vertelde verhalen... Maar toch even melden.

Zo op het einde van het seizoen, vlak voor ons schip het water uitgaat zijn we nog een lang weekend gaan varen.

Vrijdagmorgen had ik eerst nog een examen met een kandidaat en gelijk daarna zijn we vertrokken, dat was om 11:30. Alle spullen stonden al aan boord, mijn vrouw had alles klaar gemaakt voor vertrek samen met mijn neef en zijn vrouw die meegingen. Reisdoel voor deze dag was Willemstad. Zo aan het het einde van het seizoen is er plaats genoeg in de gemeentehaven en konden we daar aanmeren tegen het centrum aan. We hadden vanaf Gorinchem de stroom lekker meegehad met een gemiddelde snelheid van 15 kmp en dus kwamen we kwart over 4 aan. Havengeld 12 euro met water en stroom inbegrepen over naseizoenprijzen gesproken. Zaterdagmorgen zijn we op ons gemak naar Middelharnis gekacheld waar we een rondje gelopen hebben en op een miniaturenbeurs mini stoommachines hebben staam bewonderen. (Vrouwen wilden winkelen) daarna om 14:00 uur weer vertrokken want anders zou de sluis dichtgaan voor hoog water en zijn we naar Nieuw-Beijerland gevaren. Daar hebben we de zondag over gelegen, ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar wij hadden bar mooi weer. Maandagmorgen maakte onze kleine meid om 06:30 luidruchtig kenbaar dat ze haar luier volgescheten had en na de kleine uit de stront gehaald te hebben kijk ik naar buiten... Vaalblauwe lucht, waterig zonnetje aan de horizon... Ik dacht: had ik het toch aardig mis toen ik gisteravond tegen de rest zei dat het weleens mistig kon gaan worden op de maandagmorgen.... Beter dit.. Toch wakker, dan gaan we lekker varen denk. Jaaah dusss... Ongeveer 20 min onderweg en vlakbij Oud-Beijerland... Dikke mistbank, zon weg, koud en ik kon nog geen 100 meter kijken... Strak aan de goede oever naar Oud-Beijerland gescharreld, zitten daar de deuren dicht voor de jachthaven. Nie best, lig je daar met een druppel aan je neus te kijken... Komt er net een veertaxipontdinges met de naam Otter aanvaren. Ik die man oproepen, krijg ik te horen dat het op de Oude Maas nog een tandje erger is met de mist. Als ik ff geduld had ging hij eerst nog even naar Spijkernisse en daarna kon ik dan strak achter hem aanvaren naar de jachthaven in Rhoon. Leek mij een strak plan en zo gezegd zo gedaan. Wij waren blij met deze behulpzame man. Anders had ik de boot nog een stuk buiten de vaargeul voor anker kunnen gooien, maar daar ben ik niet zo van. Sector Heerjansdam die de Oude Maas doet kreeg het verhaal te horen en zouden het ons melden als het zicht zodanig verbeterd was dat we de haven uitkonden. Dat ging dus prima maar je zou wel willen dat je een radar had, net zo goed en scherp als in de beroepsvaart maar dan met een scherm dat meer als de helft kleiner is. De route verliep vervolgens via de Oude Maas de Dortse Kil op, dan weer onder de Moerdijkbruggen doorgestoken de Amer op. Via de Biesbosch naar Werkendam gevaren en daar weer overnacht. Vanmorgen vroeg vertrokken weer en via Gorinchem de Linge weer op naar de thuishaven en de boot klaargemaakt voor het hijsen op donderdagmiddag.

Is het alweer bijna voorjaar trwens??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor fia2 » 25 Dec 2013, 14:55

Bericht door fia2 » wo 14 nov 2012, 22:16

Jan

Leuke afsluiting van seizoen.

gr. Pieter
fia2
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 22:49
Woonplaats: Zwijndrecht
ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 25 Dec 2013, 14:56

Bericht door pascall » vr 16 nov 2012, 08:33

Jan Huibers schreef:
Mijn reiservaring steekt nogal kleurloos af tegen eerder vertelde verhalen... Maar toch even melden.

Zo op het einde van het seizoen, vlak voor ons schip het water uitgaat zijn we nog een lang weekend gaan varen.

Vrijdagmorgen had ik eerst nog een examen met een kandidaat en gelijk daarna zijn we vertrokken, dat was om 11:30. Alle spullen stonden al aan boord, mijn vrouw had alles klaar gemaakt voor vertrek samen met mijn neef en zijn vrouw die meegingen. Reisdoel voor deze dag was Willemstad. Zo aan het het einde van het seizoen is er plaats genoeg in de gemeentehaven en konden we daar aanmeren tegen het centrum aan. We hadden vanaf Gorinchem de stroom lekker meegehad met een gemiddelde snelheid van 15 kmp en dus kwamen we kwart over 4 aan. Havengeld 12 euro met water en stroom inbegrepen over naseizoenprijzen gesproken. Zaterdagmorgen zijn we op ons gemak naar Middelharnis gekacheld waar we een rondje gelopen hebben en op een miniaturenbeurs mini stoommachines hebben staam bewonderen. (Vrouwen wilden winkelen) daarna om 14:00 uur weer vertrokken want anders zou de sluis dichtgaan voor hoog water en zijn we naar Nieuw-Beijerland gevaren. Daar hebben we de zondag over gelegen, ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar wij hadden bar mooi weer. Maandagmorgen maakte onze kleine meid om 06:30 luidruchtig kenbaar dat ze haar luier volgescheten had en na de kleine uit de stront gehaald te hebben kijk ik naar buiten... Vaalblauwe lucht, waterig zonnetje aan de horizon... Ik dacht: had ik het toch aardig mis toen ik gisteravond tegen de rest zei dat het weleens mistig kon gaan worden op de maandagmorgen.... Beter dit.. Toch wakker, dan gaan we lekker varen denk. Jaaah dusss... Ongeveer 20 min onderweg en vlakbij Oud-Beijerland... Dikke mistbank, zon weg, koud en ik kon nog geen 100 meter kijken... Strak aan de goede oever naar Oud-Beijerland gescharreld, zitten daar de deuren dicht voor de jachthaven. Nie best, lig je daar met een druppel aan je neus te kijken... Komt er net een veertaxipontdinges met de naam Otter aanvaren. Ik die man oproepen, krijg ik te horen dat het op de Oude Maas nog een tandje erger is met de mist. Als ik ff geduld had ging hij eerst nog even naar Spijkernisse en daarna kon ik dan strak achter hem aanvaren naar de jachthaven in Rhoon. Leek mij een strak plan en zo gezegd zo gedaan. Wij waren blij met deze behulpzame man. Anders had ik de boot nog een stuk buiten de vaargeul voor anker kunnen gooien, maar daar ben ik niet zo van. Sector Heerjansdam die de Oude Maas doet kreeg het verhaal te horen en zouden het ons melden als het zicht zodanig verbeterd was dat we de haven uitkonden. Dat ging dus prima maar je zou wel willen dat je een radar had, net zo goed en scherp als in de beroepsvaart maar dan met een scherm dat meer als de helft kleiner is. De route verliep vervolgens via de Oude Maas de Dortse Kil op, dan weer onder de Moerdijkbruggen doorgestoken de Amer op. Via de Biesbosch naar Werkendam gevaren en daar weer overnacht. Vanmorgen vroeg vertrokken weer en via Gorinchem de Linge weer op naar de thuishaven en de boot klaargemaakt voor het hijsen op donderdagmiddag.

Is het alweer bijna voorjaar trwens??




Hoi Jan.

Lekker hé, zo laat in het jaar een tochtje doen, rust, ruimte, het heeft een speciaal sfeertje.
Vroeg in het voorjaar heeft ook zo zijn charmes!

Hoe of waar je op vakantie gaat maakt niet uit, als je maar geniet!
Ons eerste bootje van 3.80meter hebben wij net zoveel plezier aan beleefd als de 11,00meter boot die we nu hebben, ik bedoel maar.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 14:56

Bericht door Jan Huibers » vr 16 nov 2012, 10:14

Buiten het hoogseizoen varen is inderdaad heerlijk, het is lekker rustig in de havens, afgelopen zomer in die ene hete week heb ik ook gevaren, ook naar Willemstad en toen wilde ik eigenlijk ook in de gemeentehaven liggen... Daar lagen ze om 16:00 al fijn 5 dik naast elkaar, nou mij niet gezien. Nu was er alle ruimte :) en de herfst is ook mooi hoor.... Alle bomen langs het water in de herfstkleuren. Die Biesbosch en de Linge zijn dan ook prachtig. En het voorjaar is dan weer schitterend omdat alles dan net weer in bloei of de bloesem staat en overal zie je jong leven zoals fuuten, eenden ect ect

En ik geloof best dat je op een klein bootje net zoveel lol kunt heb en maar een grotere boot heeft natuurlijk meer gemakken. En dat is ook wel lekker hoor!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 14:57

Bericht door vuuren1 » vr 16 nov 2012, 21:54

Ik snap dan ook niet dat huurders in het hoogseizoen het meeste willen betalen ;)

Voor- en najaar varen is lekker rustig en zelfs in Friesland en op de drukkere routes is het dan heel goed te doen.
(de jachthavens klagen overigens wel dat het alom veel rustiger is met passanten)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 14:57

Bericht door Jan Huibers » za 17 nov 2012, 18:33

Ik heb toevallig nog een paar weken geleden aan de havenmeester in Leerdam gevraagd of het dit jaar rustiger is geweest met de passanten omdat ik hier gelezen had dat er geklaagd wordt. Kreeg als antwoord dat het net zo druk als altijd is geweest. Dus het zal een beetje per plaats of regio afhankelijk zijn denk ik.

En ach jaah, ik ben zelf ook in hét hoogseizoen aan ht varen geweest, dat was naar ht grevelingenmeer, en het is ook wel lekker om de hele dag alleen maar een zwembroek aan je reet te hoeven hebben en bij het eerste zweetdruppeltje even vanaf het hoogste dak een bommetje te doen overboord :D zeker als de vrouw nietsvermoedend opt voordek ligt te zonnen hahaha
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 14:57

Bericht door vuuren1 » za 17 nov 2012, 21:54

De Linge is best populair en dan zal Leerdam ook een trekpunt zijn voor passanten.
Gemiddeld zijn de vaaractivieteiten minder geworden door de te koop liggende boten van oude mensen, door de brandstofkosten, onderhoudskosten etc.

In het hoogseizoen is het Grevelingenmeer wel te doen maar bv. Friesland is dan soms een drama.
Tegenwoordig heb je vaker kans op mooi weer in voor- en naseizoen dan in het hoogseizoen (maar niet iedereen kan daar voor kiezen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten