Reiservaring

Re: Reiservaring

Berichtdoor Popeye » 25 Feb 2012, 11:15

Arthur schreef:Dus @Pascall, dan zien we jou binnenkort in de wateren rond Kreta, even de rijn op, dan RMD kanaal de Donau af tot op de Zwarte zee, de Bosporus op voorbij Istanbul en je bent er (bijna), ankeren doe je hier het zelfde als in Zweden, het heet hier Grieks ankeren ;)
ps. Ik heb een paar jaar geleden een reisbericht gelezen van 2 man die deze tocht gemaakt hebben, ze zijn toen tot Marseille gevaren maar vind het niet meer, misschien dat iemand de link nog weet


Nou......, nog maar even niet. http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actuee ... donau.html

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 02 Mrt 2012, 08:58

Het nemen van een sluis op het Gotakanaal.

Het nemen van een sluis, is op dit kanaal een verhaal apart.
Het kanaal begint gelijk met een sluis,
Maar voor dat je aan het traject kunt beginnen, moet je een aantal formulieren invullen, krijg je instructies, en kan je, je portemonnee legen.
In de handleiding van het kanaal word uitgelegd hoe je gebruik kan maken van de grootschootlier tijdens het schutten. (voor de zeilers onder ons)
Die mensen die van een lier gebruikmaken om hun landvast aan te halen, kunnen het zonder handschoenen mennen, zo niet, kan je van de kanaalbeheer er een paar krijgen.
Dit is overigens alleen voor de grotere schepen, waar onze 11 meter Barkas volgens de daar gehanteerde afmetingen ondervalt.
In mijn uitleg zal duidelijk worden, waarom een lier zo gemakkelijk is.
Voor de handschoenen heb ik vriendelijk bedankt, omdat ik de kaapstander van de ankerlier gebruik om de landvast aan te halen, had ik ze toch maar aangenomen.
Om dat wij met zijn tweeën zijn (mijn vrouw en ik) gaat het als volgens te werk.
Je vaart naar de sluis toe, net voor de sluis zit een klein steigertje waar in ons geval, mijn vrouw, van de boot af stapt. ( nu maar hopen dat ze niet weg loopt, wand dan heb je een probleem)
Vervolgens vaar je de sluis in, de grote boten moeten daarbij voor in de sluis liggen.
Je leg de boot stil tegen de sluismuur en gooi een landvast naar, je inmiddels naar boven gelopen partner, mijn vrouw dus. (nee ze was niet gaan lopen)
Zij legt de lus van de tros over een stalen ring, en klapt de ring over de lus, heel simpel en deze kan er niet van over.
Ik hoor U vragen, waarom de bolders in de sluismuur niet gebruiken, die zitten er niet!
De achterste landvast zet je zo strak mogelijk vast, dan loop je naar voren voor de voorste tros, deze gaat op de zelfde manier als de achterste.
Het enigste verschil is dat deze niet belegt word op een bolder, maar driemaal rond de verhaal kop van de ankerlier word gelegd.
De zeilschepen doen het via een katrol op het voordek naar de grootschoot in de kuip.
Dan kan het spektakel beginnen,.
De schuiven in de sluis gaan hydraulisch open, wat in dit geval wil zeggen, hij gaat in enkele seconde volledig open.
Een ware waterval komt de sluis binnen, en nu is het zorgen dat de voortros zo strak mogelijk blijft.
In de ene hand de afstandbediening van de lier, en in de ander hand, de tros zo strak mogelijk aan trekkend anders slip die op de verhaalkop.
Over de achterste tros hoef je, je geen zorgen over te maken, daar hoef je vreemd genoeg niets aan te doen.
Je gaat als een raket naar boven, Als je zorgt dat de voortros continu stevig word doorgehaald is er niets aan de hand, zodra het dek gelijk licht met de bonenzijde van de sluiskolk, word het rustiger, en kan je partner aan boord stappen.
Dan pas word de achter tros in gehaald, en kan je de fenders op de waterlijn laten zakken,
Dit is nodig, want het water komt bijna gelijk met de bovenzijde van de sluiskolk.
Is dit achter de rug, dan begint het circus over nieuw.
Het lijkt heel wat, toch valt het reuze mee.
O ja, ondanks de elektrische lier had ik toch een paar blaren op mijn hand.

Hier moet het spectakel nog beginnen.

Afbeelding

Hier is het ergste al voor bij, ik kon ook niet eerder een foto maken, om dat ik mijn handen nodig had om de boot tegen de sluiswand te houden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


De volgende keer, de sluizen naar beneden, in die sluizen schutten ook zeeschepen.
Mvg Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 09 Mrt 2012, 08:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 09 Mrt 2012, 07:25

Eerst nog een paar foto's,
Hier is een doorgang gemaakt in de rotsen om twee meren met elkaar te verbinden, een stoomsloep komt ons tegenmoet.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Slot Lacko " spreekt uit als Lakeu, ik kan alleen de twee puntjes op de o en de A niet vinden" dit slot bevind zich op het Varne meer.
Achter het slot is een jachthaven waar uit je het slot kunt bezichtigen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En dan, het schutten naar Beneden.
Hier kan ik heel kort in zijn, invaren, vieren, en uitvaren, met geweld binnenkomend water tijdens het opschutten is tijdens het afschutten niets van te merken.
Na het Varnemeer, begind het Trollhatte kanaal, de hier 4 ingebouwde sluizen zijn van een veel groter formaat.
Tot en met het varnemeer is het namelijk bevaarbaar voor zeeschepen, dit levert dan ook prachtige plaatjes op, als een zeeschip naar boven aan het schutten is.
Hier 3 foto's, op de eerste foto ligt een zeeschip in de eerstsluis van de drie trapssluis, net de mast is te zien.

Afbeelding

En in de tweede sluis.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En in de laaste sluis

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dan zijn wij aan de beurd.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

In deze nieuwe sluizen zijn bolders gemaakt zodat je tijdens het schutten over kunt pakken, van enige turbulentie in het water is geen spraken, als je de boot niet vast zou leggen, zou hij ter plaatsen blijven liggen, ondanks het enorme verval.
Dit is te danken een de geperforeerde sluisvloer, waar het water door in en uit word gelaten.
Naast deze nieuwe sluis " 100 jaar oud!!!" bevinden zich nog twee sluiscomplexen, dit zijn de voorlopers, en zijn niet meer in gebruik, deze zijn een bezienswaardigheid.
Nogmaals, sorry voor de slecht kwaliteit van de foto, de foto is van een foto gemaakt, scannen is niet mogelijk omdat deze in een fotoboek zijn geplakt.

Word vervolgd.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor quichot » 09 Mrt 2012, 08:57

Je foto's geven een goede indruk, al zijn ze misschien niet zo scherp. Maar wat bij mij opkwam: wat als je solo vaart? Ben je dan aangewezen op de goedertierendheid van collega-watersporters, of loopt er iets van personeel? En wat nu als je het enige schip bent, én solo vaart?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 09 Mrt 2012, 09:59

Ha, dat is een goeie.
Mijn vrouw heeft heel wat touwtjes belegt voor de mede watersporters, omdat wij in negen van de tien gevallen als eerst in de sluis vaarde.
Zo heeft zij ook heel wat pilsjes in ontvangst mogen nemen, sinds dien is ze alcoholist. ;)
De sluizen worden bediend door vakantie werkers, meestal studente, de kleine sluizen uiteraard.
Ik mag aannemen dat zij, als het nodig is , een helpende hand uitsteken.

Nog even terzijde, misschien dat het iemand is opgevallen, maar op de foto's is te zien dat de zon overvloedig schijnt.
Op al onze vakanties naar zweden hadden wij op en top zomer weer.
Twee maande aan een, droog, zonnig, weinig wind en temperaturen tussen de 25 en 30 graden is geen uitzondering voor deze streek! :D :D :D

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 16 Mrt 2012, 08:03

We hervatten onze reis, na de laatste sluizen denderen we met een vaartje van 18.7 km de rivier de Gota af, richting Gotenborg.
Daar staat behoorlijk wat stroom, zo’n 7.5 kilometer!
Toch is dit nog niet ons record, in 2011 op de Elbe haalde we met een toerental waar we normaal 12 kilometer per uur mee varen, 21 kilometer!
Goteborg is een prachtige stad, en heeft veel weg van Amsterdam, dat is ook niet zo verwonderlijk, de stad is namelijk gesticht door de Hollanders.
Hier een foto van een van de twee oude sluiszen, deze is van 1844.

Afbeelding

De laatste sluis op de achtergrond.

Afbeelding

Opweg naar Gotenborg.

Afbeelding

Tot nu toe waren de weergoden ons goed gezind, nu we echter voor een behoorlijk oversteek staan, laten ze het af weten.
Wij nemen daar gretig gebruik van, en bezichtigen diverse bezienswaardigheden.

Het scheepvaartmuseum in Goteborg.

Afbeelding

Zweedse ( VOC ) in aanbouw.

Afbeelding

Feest in Gotenborg.

Afbeelding

Na 4 dagen echter, krijgen wij een kans, en steken het Kattegat over richting Denemarken, de oversteek duurt elf uur en vijftig minuten.
Net op tijd, nachts trekt de wind aan tot 9 beaufort!
Om 2 uur worden we gewekt door onze buurman, deze man vraagt heel beleeft dat we een ander plaats willen zoeken want, de druk word teveel voor zijn kleinere polyester boot.
Heel begrijpelijk met deze wind, onze 13.5 ton, en met nog een boot die weer naast ons ligt, word het teveel.
De motor word gestart, maar er is geen plaats voor ons in de haven van Hals, dat hadden wij de vorige dag al gezien, anders waren we ook niet naast zo;n kleine boot gaan liggen.
Daar is maar een optie, buiten de haven voor anker.
Hals ligt aan de monding van een rivier, we varen een stukje de rivier op, en laten om 3 uur het anker vallen.
De wind doet de ketting als een snaar staan, maar we liggen als een rots, en snel vallen we weer in slaap.
De volgende dag waait het onverminderd door, uit eindelijk, na twee dagen verwaait te hebben gelegen, gaan we terug het Kattegat op, naar Grenaa, ook hier liggen we vanwegen de wind, twee dagen, en dat is niet voorniet……

Door de wind waait het water letterlijk uit het water!

Afbeelding

Voor deze zeilboot werd het teveel.

Afbeelding


Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor Wim Niessen » 17 Mrt 2012, 00:02

Pascal,
Prachtige verhalen en ditto foto's
Jouw verhalen maken dat ik steeds jalourser wordt.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 18 Mrt 2012, 19:44

Hoi Wim, leuk dat je het volgt, dank U.
Jaloers, het is op zich geen aller daagse reis, het is ook de mooiste reis die we tot nu toe hebben mogen maken, maar ik kan al genieten op een sloot!
Je moet het willen zien.
Met een kano en tent, over de sloten door Nederland trekken is ook een avontuur, alles heeft zijn charme.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 20 Mrt 2012, 19:44

En weer een stukje.
We verlaten Grenaa, en varen naar Middelfart.
Dit is ook weer een behoorlijke afstand, maar de tijd begint te dringen.
Na Middelfart varen we in een keer door naar Sonderborg, nu zijn we niet ver meer van de Duitse grens, hemels breed is het maar een paar kilometer.
De volgende dag kruisen we voor de haven van Laboe, onze koers die we op de heen reis hebben gevaren, ons ronde is voltooit.
Laboe ligt enkele kilometers van de ingang van het Kielerkanaal, we varen door om in de avond af te meren bij kilometer 22 op het Kielerkanaal, hier kan je afmeren op een verbreding van het kanaal.
Daar zijn palen geslagen die boxen vormen zodat je geheel vrij ligt van enig opstakel, op zich wel handig want door de passerende schepen kan je wel eens wat schommelen.
Een nadeel kan zijn, je kan niet naar de wal.
We genieten van de rust, en het prachtige uitzicht die de zeekastelen bieden, even op adem komen na vier dagen van zo’n 12 uur varen.
De volgende dag schutten we door de sluis bij Brunsbuttel, op de Elbe beslissen we binnendoor verder te gaan van wegen de behoorlijke wind.
Dit is de eerst keer dat we binnen door gaan, en weten niet dat we onder de laagste brug kunnen.
Deze brug is 270cm hoog, en wij zijn 268, te minste dat heb ik na diverse keren meten gemeten.
Dat wil wel zeggen dat we onze mast moeten afbreken, na een uurtje sleutelen ligt deze vast gebonden op het stuurhuis dak.
Ik kan het voorstellen dat mensen zich afvragen, waarom een mast met een hoogte van 690cm, terwijl een Barkas normaal 235cm doorvaart hoogte heeft.
Omdat wij voor 90% op ruimenwater varen heeft dit de volgende voordelen;
Het kunnen voeren van twee slingerzijltjes.
De radar op een gunstige hoogte.
Marifoonantennes op een gunstige hoogte.
Stoomlicht op gunstige hoogte.
En uiteindelijk, ik vind het er veel mooier uitzien, een Barkas met mast!
Bij Otterndorf varen we door de zeedijk.

Sonderborg, nog voor de grote renovatie van de kade.

Afbeelding

15-6-2001 we zijn weer voor Laboe, de cirkel is rond, dit schip passeerde precies op dit moment!

Afbeelding

De mast ligt op het dak, de doorgang in de zeedijk bij Otterdorf.

Afbeelding



Word vervolgt.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Reiservaring

Berichtdoor pascall » 23 Mrt 2012, 06:16

Terug kijkend in mijn eigen reisverslag, mogen er eigenlijk geen foto’s ontbreken van het toch wel bijzondere kielerkanaal, ofwel het Noordoost zeekanaal.
Dus bij deze;

Uitzicht vanaf kilometer 22.

Afbeelding

Even een foto gebruikt van een andere vakantie, gefotografeerd door vrienden waar mee wij op vakantie waren.
Naast het zeeschip varen wij met onze Barkas, naast ons ziet je de bergwater, en het dal, dat veroorzaakt word door de zuiging van het zeeschip.

Afbeelding

De hangpont onder de brug bij Rensburg.

Afbeelding

Een van de vele verkeersposten op het kanaal.

Afbeelding

O ja, en deze, ons bootje onder zeil

Afbeelding

Volgende keer, binnendoor naar Nederland.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten