Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Jul 2014, 18:17

Even een vraag in de hoop dat iemand me het vertellen kan.

Een klein rondje Belgie in 2 weken, te beginnen in Heukelum en dan in 2 dagen naar Maastricht..
En dan via Luik > Namur > Carleroi > Brussel > Antwerpen Nederland weer in.

Heb al zitten kijken, tussen Namur en Brussel hebben we ongeveer 22 sluizen... Hoe loopt dat daar?

Iemand ervaring met dat gebied?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jul 2014, 19:44

Makkelijk 45 km per dag Heen over het wilhelmina kanaal langs Tilburg, terug over het Hellendvlak van Ronquéres.
In Namen onder het beeld van Willem op z'n paard gaan liggen (ingang Sambre), Brussel door varen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Jul 2014, 20:01

Ahh bedankt, nog meer leuke tips? Gezellige havens? Stadjes waar we beslist eens liggen en/of rondkijken moeten?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jul 2014, 20:14

Jan Huibers schreef:Ahh bedankt, nog meer leuke tips? Gezellige havens? Stadjes waar we beslist eens liggen en/of rondkijken moeten?

Nee, je vaart het lelijkste stuk Maas,(na Namen wordt de Maas pas mooi) Namen is gezellig,( Maar niet leuker als b.v. 's-Hertogenbosch, het vieste stuk Sambre met daaraan volgend het open riool van Brussel wat dat hellendvlak niet goed maakt, daarna het ZeeSchelde kanaal te vergelijken met een Amsterdam rijn kanaal voor zeeboten.
Dan Antwerpen met zijn ewig durende rooierssluis en ze verplichte Willemsdok en FD nummers maakt het ook al niet gezellig ! Nee als je dit voor vakantie bedacht hebt zou ik maar in Nederland blijven.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 06 Jul 2014, 20:33

Jan Huibers schreef:Een klein rondje Belgie in 2 weken, te beginnen in Heukelum en dan in 2 dagen naar Maastricht..
En dan via Luik > Namur > Carleroi > Brussel > Antwerpen Nederland weer in.

Heb al zitten kijken, tussen Namur en Brussel hebben we ongeveer 22 sluizen... Hoe loopt dat daar?

Iemand ervaring met dat gebied?


In 2 dagen naar Maastricht lukt wel. Namen kan in één dag vanuit Maastricht, maar dan ben je niet meer aan het recreëren, dus in tweeën.
Voor Namen/Charleroi geldt hetzelfde: kan in één dag, maar leuk is anders. Dus zou ik daar ook twee dagen voor nemen. In Charleroi zelf kun je niet liggen. Heb je hier en daar nog een beetje rondgekeken, ben je nu één week onderweg. Kanaal Charleroi/Brussel kost twee dagen, en dan moet je wel echt vaardagen maken. Het hellend vlak kan voor enig oponthoud zorgen, daar is qua planning geen peil op te trekken. Het Zeekanaal naar Wintham of Klein Willebroek doe je in één dag. Trek je een dagje voor Brussel uit, dan kost het hele traject Charleroi/Wintham toch wel vier dagen. Op zich zijn die sluizen niet bijzonder tijdrovend, alhoewel je pech kunt hebben bij Capelle op den Bos. Die schut, net als Wintham, niet voor recreatie. Wél mag je mee met de beroepsvaart, maar die laat soms wreed lang op zich wachten. De hoge kruissnelheid van je schip speelt in sluizenland België nauwelijks een rol: je vaart mee in het schutritme, dus je vaart op met het traagste vaartuig, houd daar rekening mee. De sluiswachters bellen het hele cluppie door aan hun collega's.
Van Klein Willebroek (zou Wintham links laten liggen) nog drie dagen dus om weer in Heukelum te komen. Als je Antwerpen ook nog wil bezoeken kan het allemaal nét in 14 dagen.
Ik heb dat traject heel vaak gevaren, en de vraag die bij mij opkomt is: moet je dat wel willen? Maak een korter rondje België. Bijvoorbeeld via Weert, Bocholt, Dessel, Turnhout, Schoten en Antwerpen. Dan heb je nog tijd om je te ontspannen! ;)
@Wolf, onder dat beeld liggen mag al járen niet meer!
Overig deel ik Wolfs mening over steden en ligplaatsen onderweg niet. Huy is, net als Luik, zeker de moeite waard voor een stop, Namen lijkt in de verste verte niet op Den Bosch, en Antwerpen is een fantastische stad om een paar dagen rond te kijken. 3 uur voor en na hoogwater kun je door de Kattendijksluis, en vermijd je de Roijer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Jul 2014, 20:50

Ahhh... Hmm.. Ik ben wel iemand die tussen 07:00 en 08:00 zijn bed uitspringt... Even ontbijten, daar doe ik altijd lang over in me vakantie... :D en dan een uurtje of 5/6 varen, dus tot 15:00 ongeveer. Wat denk je Quichot, nu je dit weet.... Ga ik het dan wel makkelijk redden of helemaal niet?

We willen namelijk wel een beetje tussen de ardennen doorvaren.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 07 Jul 2014, 08:32

@Jan, ik ben ook zo'n vroege vogel. In de regel maak ik tussen 1/2 8 en 8 los, en geniet ik achter het roer van de ochtendrust/koffie, liefst als iedereen beneden nog slaapt. Dan kun je op een dag inderdaad lekker opschieten. Alles lijkt voor het middaguur vlotter te gaan. De meeste recreanten liggen dan nog aan de kant. Ik zeg wel eens: voor 12-en gevaren is dubbel gevaren.
Na de middag beginnen doorgaans de irritante vertraginkjes en ander oponthoud: zoeken naar een supermarkt bijvoorbeeld. Vroeg beginnen, en met stoprichttijd 4 uur, red je het in twee weken. Dan schieten er nog 2 a 3 ligdaagjes over ook.
Het is slim om tevoren naar het tij bij Boom (Rupel) te kijken. Dat kan je zomaar een klein dagje schelen. Klein Willebroek en de Kattendijksluis schutten namelijk niet bij laagtij, en komend tij wil je op de Schelde écht niet hebben. Mik dus bij Klein Willebroek op (net even na) hoogtij, en je giert in een paar uurtjes naar Antwerpen, om keurig op tijd in de Kattendijksluis te liggen.
O ja, gooi bij Neptunia, net benden Luik in Monsin, de bunkers vol, want onderweg kom je niks meer tegen. Water lukt meestal nog wel op een sluis. In het Willemdok Antwerpen ligt wel weer een bunkerbootje.
Behouden vaart!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Jul 2014, 08:45

Hartstikke bedankt Quichot, het is niet eens voor dit jaar, dat redden we niet, vrouwtje is hoogzwanger van een tweeling en dat moet er over ongeveer anderhalve maand uit gaan komen :D

Het is voor volgend voorjaar, ergens in Mei... Anders kan ik niet eens weg ivm de verhuur. Me schoonouders zijn dan 30 jaar getrouwd en die willen dan net als met vorig jubileum met zijn allen op vakantie... En aangezien mijn schoonvader het varen zo leuk begint te vinden vroeg hij of er een leuke route was voor 2 weken in het voorjaar en toen dacht ik hieraan.

Nu nog even een boot kopen dan waar we met zn allen op passen... 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 07 Jul 2014, 09:28

Gewoon een klein bootje erachter hangen! :lol:
Wel gunstig, in mei. Minder recreanten, dus meer in het ritme van de doorgaans iets snellere beroepsvaart, en ligplaatsen te over.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Jan 2015, 21:13

Moet ik straks nou als we Belgie ingevaren zijn nog iets kopen? Een vignet of sticker ofzo? Staat me vaag iets van bij dat dat moet.. :?:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten