Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor pascall » 18 Feb 2017, 11:15

In België en Frankrijk zijn vaartijden minder relatief dan in ons vlakke Nederland. Het sluisritme is veel bepalender dan de vaarsnelheid- of duur. Alleen op groot vaarwater, Schelde, Albertkanaal, is winst te behalen met de regulateur.[/quote]

Ook dat is nog relatief, hoe lang wil je varen per dag, de max?
Van NL naar de Middellandse zee is met een spits 3 weken varen, of je daar vrolijk van wordt is een ander verhaal :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2017, 11:37

Vandaar: minder relatief. Overigens beginnen de remote controls voor de sluizen in Frankrijk voor beroepsvaart een uur eerder. Gekoppeld aan doorvaren tot aan de laatste schutting werkt dat wel door!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Popeye » 19 Feb 2017, 08:47

pascall schreef:Van NL naar de Middellandse zee is met een spits 3 weken varen, of je daar vrolijk van wordt is een ander verhaal :D

Volgens mij zijn er mensen die op die manier op een heel plezierige manier hun boterham verdienen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2017, 20:48

de aller eerste keer dat ik van Amsterdam naar Parijs moest met passagiers liep even anders dan de goede geesten voor mij uitgedokterd hadden ,volgens hun had ik 12 dagen nodig ?
ik ben op zondags rond 10 uur het oosterdok uit gevaren en gestopt in de haven van Tholen ,de volgende dag eerst naar Antwerpen ,staat zomaar de sluis open naar de schelde en de lichten allemaal groen ,tja daar begon het gedonder ,mocht er niet in alleen deze schutting een kuster nou veel geauwehoer dat ik nog gewend was met een 2500 tons tanker en dan mocht het wel ,al met al hebben ze me naar buiten geschut ,daar over de eb naar merelbeke ,kom je voor de sluis is die gesloten wegens feesten in gent ,dus dinsdags eerste schutting ,daarna door naar Doornik en een hele korte stop bij de douane ,mochten direct verder na inzicht van de paspoorten ,en naar valencienes daar de nacht ,daarna door naar sluis 1 van kan du noord maar eerst nog gebunkerd op de splitsing en door naar de tunnel van bertincourt daarna een eindje voor de sluis 8 gestopt en overnacht ,daarna weer door naar Compiègne als stop en door naar Parijs en naar de ligplaats recht tegenover de Eifel toren tussen de brug en een restaurant schip ,
dus ging het op zijn gemakje veels te snel maar dat vonden de passagiers helemaal niet erg ook nog even een rondje naar de marne en weer terug .
dit was met een luxe motor 1 meter diepgang ,je moet dan wel mazzel hebben dat je niet te veel spitsen op het kanaal hebt ,ik kon behoorlijk door tuffen een enkele Franse spits liet ons snel oplopen ,maar jan de Hollander was toen niet zo vriendelijk .verder gin het op alle routes best snel ,behalve in die tijd op het Waalse gedeelte .

nu zijn wij van plan om volgend jaar een rondje te doen via de maas naar Nancy en dan of via de moezel of toch maar via Straatsburg ,omdat ik daar enkele jaren op heb gevaren ,moet er nog over denken omdat het eerste stuk te daal niet veel aan is .en omdat wij geen liggers zijn maar vaak lange vaardagen maken met een rustig tempo zullen we wel zien hoe het komt ,maar alle aanwijzingen zijn altijd welkom .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Popeye » 19 Feb 2017, 23:11

Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor ad gevers » 30 Mei 2017, 17:41

Wij willen ditmaal via de Willemsroute naar Maastricht,
Dat we in Bocholt een Vignet moeten kopen wist ik,
Doch weet iemand te vertellen of een ICP verplicht is?
Lijkt me nog al een gedoe.
BVD, Ad.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Georges » 30 Mei 2017, 19:39

Buitenlandse vlag
Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land.

Dus indien je dat in Nederland niet nodig hebt...
Op de beneden zeeschelde is een marifoon wel verplicht en uitluisteren ook ! maar daar kom je niet denk ik.

https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2017, 21:00

- Volgens mij heb je een of ander vignet nodig voor zowel Vlaanderen als Wallonië
- De sluiswachters op de Maas spreken slecht Vlaams en dat begint al bij die net over de grens bij Maastricht
- Belgie heeft marifoonplicht voor alle schepen boven 7m
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Georges » 30 Mei 2017, 21:03

Enkel vlaanderen heeft een vignet...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor MARC33 » 31 Mei 2017, 21:42

In het Vlaamstalig gedeelte van Belgie is er 1000 km vaarweg!
Kan u zeggen ,zeker de moeite waard .
Westhoek !
Kempische kanaal !
De Schelde ,uiteraard indien je op stromend water wil en kan varen .!
De leie !
Enz....
Inderdaad een vignet . Kan vanaf € 40 voor 3 maand .. Is dat erover ? Zeker niet . Veel plaatsen waar je zonder kosten kan overnachten ,er zijn zelfs plaatsen MET gratis water en stroom voorziening .
Waarom in 2 weken tot in Belgie komen .doorreis ?? Beter even halt houden bij de verschillende mooie steden langs de waters . Te veel om even op te noemen !
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast