Hollandse IJssel 2015

Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor PARO » 05 Jul 2014, 16:04

Blogvrienden,
In 2015 plan ik een vaartocht naar en rond de Hollandse IJssel met als vertrek- en aankomstpunt Lommel, Belgie, en graag had ik uw meningen en opmerkingen gehoord.
Ik plan het vertrek via Maasmechelen en het Julianakanaal om op de Maas stroom mee te hebben. Mocht u evenwel denken dat het niet veel uitmaakt om op de Maas met de stroom mee te gaan dan hoor ik het ook graag.
De route gaat als volgt:
Maasmechelen, Venlo, Heusden (Maas), Aalburg (Andelse Maas), Gorinchem(Merwedekanaal), Vianen, Nieuwegein, Montfoort(Hollandse IJssel), Krimpen aan de IJssel, Papendrecht(Noord), Dordrecht(Wantij), Biesboschsluis, Biesbosch(Gat v/d kleinen hil, Gat v/d populieren, Gat v+d noorderklip, Ruigt, Steurgat), Raamsdonksveer(Donge), Oosterhout, Tilburg en zo terug naar Lommel via gekende wateren.
Alvast al bedankt voor het meedenken en opmerkingen.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jul 2014, 18:57

Ik zou kiezen voor stroom mee.
Verder is het een leuke route.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor laserdevil » 05 Jul 2014, 20:40

Bij de biesbosch mag je zeker de aakvlaai niet overslaan.
Een stukje jonge natuur gemaakt door mensenhanden , maar daarom zeker niet minder mooi.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor quichot » 06 Jul 2014, 10:29

Je hebt een leuk tochtje voor de boeg, al zou mijn voorkeur uitgaan naar Bocholt, Lozen, Weert en boven Weert stuurboord uit naar de Maas. Het Julianakanaal is stomvervelend, en je hebt er geen enkel stroomvoordeel. Van de stroom op de Maas hoef je het 's zomers sowieso niet te hebben. Dit nog los van het feit dat op de kleinere kanaaltjes in die contreien je afvarend een vergelijkbaar spuistroompje mee hebt. Ik heb voor de aardigheid ooit de SOG in beide richtingen gemeten (bij gelijk toerental uiteraard), en het verschil is toch nog een dikke km/h.

Wilhelminakanaal boven Tilburg is erg fraai. Nadeel(tje) is dan wel dat je vanaf Nederweert dezelfde route terugvaart naar Lommel.
Je zou dus kunnen overwegen om vanaf Oosterhout de Dintel af te varen (heerlijk rustig en landelijk), en via Volkerak, SR-kanaal, Kreekrak, Kanaaldok, Albertkanaal naar Herenthals te varen, om weer bij Lommel uit te komen. Lijkt groot vaarwater, en is het ook, maar voor recreanten goed te doen. Het stukje Albertkanaal naar Schoten is een sloot waar heel rustig gevaren wordt. Het is niet te vergelijken met écht druk vaarwater, voor Dordrecht bijv. Afhankelijk van de beschikbare tijd kun je dan zelfs nog bij Schoten via Turnhout naar Dessel varen. Dat is een heel relaxte route.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor Ludens » 10 Jun 2016, 22:04

Ik heb geen enkele ervaring met dit soort tochten en wil komend jaar mijn vakantie gaan varen. Hoe veel dagen zou ik moet uit trekken voor deze trip?
Ludens
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Jun 2016, 21:24
ligplaats: Nogniet
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor ErikH » 11 Jun 2016, 14:43

Vanuit ligplaats Nogniet? Ik denk nog niet 10 dagen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor Boekanier » 11 Jun 2016, 17:06

ErikH schreef:Vanuit ligplaats Nogniet? Ik denk nog niet 10 dagen.

Gr.

Erik


:lol: :lol: :lol:
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Hollandse IJssel 2015

Berichtdoor PARO » 12 Jun 2016, 08:54

Ludens schreef:Ik heb geen enkele ervaring met dit soort tochten en wil komend jaar mijn vakantie gaan varen. Hoe veel dagen zou ik moet uit trekken voor deze trip?

Wij hebben dat op een rustig tempo gedaan in 21 dagen.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten