Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor aquanaut » 01 Feb 2015, 20:49

:D leuk, ik ben eens in goed een uur heel Nederland rondgelopen...
Maar dat is een ander verhaal, heb ik overigens geen verslag van gemaakt!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 01 Feb 2015, 20:50

Was het al weer vergeten, maar kwam de foto toevallig weer tegen, en kon het niet laten. :mrgreen:
Ja de humor ligt op straat zoals het volgende plaatje, een paar km van mijn huis.
Afbeelding

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 01 Feb 2015, 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 20:54

GEWELDIG DEZE HUMOR!!!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 20:57

ik zie trouwens dat je op je reis naar Denemarken ook nog de Galapagos eilanden heb aangedaan!!!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 02 Feb 2015, 11:25

aquanaut schreef::D leuk, ik ben eens in goed een uur heel Nederland rondgelopen...

Ik was er met een vijf minutjes varen doorheen vorig jaar april.


Maar je bent nog lang niet thuis Pascall. Ik ben benieuwd!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 05 Feb 2015, 19:24

Hoi jack,

Ik heb met veel genoegen je reisverslag gelezen, heerlijk leesvoer in de winter, en prachtig verwoord!!!
Nog niet thuis??? het gaat veelste snel!

Acht uur, en we verlaten de jachthaven op Årø

We varen langst de steile kust van Jutland, ronde een net boven het water liggende kiezel/zandrug, en gaan achter deze rug voor anker, hier blijven we een paar uur liggen.
De laatste dagen houden we via internet het weerbeeld nauwlettend in de gaten, twee maal per dag kijken we naar de lange termijn verwachting.
Onze wens is om door de Duitse-bocht richting Nederland te varen, binnendoor is ook een optie, maar dat is in uiterste noodzaak.
Om de kortste weg binnendoor te varen moet onze mast er in zijn geheel af, de over de 100kg wegende mast uit de mast voet tillen, en er naast leggen, is zonder beschadigingen een heel karwei, zeker met twee (man).
Ook zijn we 3 dagen langer onderweg, en dan gaan we er van uit dat we de kortste route nemen, kiezen we voor de route over het Midlandkanaal, kan wel de mast (het zij gestreken) in de mast voet blijven staan, maar duurt deze route circa 5 dagen langer.
Al bij al, reden te meer om over zee naar Nederland terug te keren!
Maar zover is het nog niet ( hoewel we er wel op anticiperen), hier blijven liggen is geen optie, de in de nacht voorspelde wind oost 5 is te veel om hier te blijven liggen, ook al liggen we aan hogerwal.
Onze ervaring leert dat de golven gewoon rond de landtong lopen, wat resulteert een minder prettig , onoverkomelijk rollend scheepje met inhoud!
Dus…. Ankerop, en enige tijd later laten we weer het anker zakken, voor het laatst in dit jaar in Deens bodem.
We liggen achter het eilandje Barsø, dit eiland is breed genoeg om voldoende beschutting te geven voor de voorspelde wind, we verkennen het eiland te voet, en kijken van enige hoogte op ons drijvend huisje neer.

Nog niet willen toegeven, weten we, dat dit de laatste avond is op ons gekoesterde land!!!

En de voorspelde wind, die bleef uit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2015, 08:51

Met de waslijn vol verlaten we ons ankerstekje, ook dit moet gebeuren.

Het is halfnegen en zoals al eerder vermeld houden we de weerberichten nauwlettend in de gaten.
Als we het moeten geloven zou er over vierdagen een oostenwind kracht twee staan in de Duitse-bocht, dat zou de ideale situatie zijn!
Met deze wetenschap besluiten we ons reisschema hier op aan te passen, wat betekent dat we vandaag doorvaren naar het Kiellerkanaal, vaarwel Denemarken!
We kiezen voor de route buiten het eiland Als om, het is blad stil en deze grote plas is een spiegel!
Toch voorspellen ze nog een stevige wind uit het oosten en dat betekent voor ons dat we aan lagerwal zitten, maar vooralsnog is er nog niet van te merken.
Het word een schitterende overtocht, het is zeventwintiggraden en geen wolkje aan de lucht, toch komt er verandering in het water, er begint een soort van deining door het water heen te lopen.
Enige tijd later komen er rimpeltjes op het water, de wind begint heel langzaam toe te nemen uit het oosten.
Het achter zeiltje gaat om hoog, en een uur later gaat ook het fokje de mast in, dit is nog niet echt nodig maar liever nu als straks op een slingerend roefdek.
Het is tien uur varen naar Kiel en de wind is inmiddels toegenomen tot windkracht oost 5, het toerental gaat wat omhoog en met een snelheid van dertien en een halve kilometer weten we hier een uurtje van af te snoepen.
Met de twee zeiltjes in top word het een comfortabele vaardag , om halfzes in de namiddag liggen we voor de sluis van het kiellerkanaal te drijven en een uur later mogen we invaren.
Ook nu varen we achter een zeeschip de sluis in, en varen er voorbij zodat we bij het uitvaren geen last hebben van zijn schroefwater.
We varen het kanaal op tot kilometer 85.5, hier is een zijtak in het kanaal waar je mooi kan ankeren, ook het uitzicht is schitterend, de enorme zeeschepen passeren hier op een honderdmeter afstand!
Nadeel, muggen! Hier zijn we weer in het land van de muggen, in Denemarken komen deze van wegen het zoutenwater nagenoeg niet voor.

Afbeelding
Veerboot steekt over.

Afbeelding
Langst de kust, vaarwel Denemarken!!!

Afbeelding

Afbeelding
Hoi broertje, mag ik er ff langst?

Afbeelding

Afbeelding

Tot later!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 07 Feb 2015, 08:05

We verlaten ons ankerstekje en varen het kanaal op.
In Rensburg stoppen we, net zoals op de heenreis, en word de dieseltank weer afgetopt.
Een rekensommetje vertel ons dat we van Rensburg naar Rensburg 99uur hebben gevaren, we tanken 429liter = 4.3liter per uur bij een gemiddelde snelheid van 12.8 km/h, dit zijn nette cijfers mede voor het feit dat we sommige trajecten wat harder gedraaid hebben.
We varen door tot brunsbuttel, en sluiten de dag af met acht uur meer op de urenteller, we liggen in de jachthaven naast het sluizencomplex, en dan bedoel ik, er echt naast!

Afbeelding
Een van de meest gefotografeerde objecten van het Kiellerkanaal, de hangpont onder een van de bruggen.

Afbeelding
Deze jonge komt de sluis uit varen, je kan hem bijna letterlijk aanraken!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Feb 2015, 18:51

Die hangpont is bij Rensburg, vlak voor die brug (als je van Brunsbuttel komt) heb ik een paar keer veevoer gelost. 300 meter bij die brug vandaan heb je ook een voetganger/fietstunnel onder het kanaal door. Koud in die tunnel!!!! :o
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2015, 07:26

Hoi Jan.

Wij zien inderdaad daar wel eens een binnenvaartschip lossen, al zijn het er niet zo veel.
Eenmaal hebben wij een binnenvaartschip met de Nederlandse driekleur op het achterschip zien liggen, verder als Rensburg hou het op voor de binnenvaart denk ik, althans ,ik heb er nooit een zien varen.
Dat tunneltje is mij niet bekent, wel dat restaurant met terras naast de brug, als je er voorbij vaart spelen ze het volkslied naargelang de nationaliteit van de boot.

Ik neem het draadje weer op, dit word een kort tripje.
We verlaten de jachthaven van Brunsbutel, deze keer mogen we schutten in de (kleine) sluis.
Even later varen we met zo’n 25 jachten de sluis uit richting Cuxhaven, de wind is noordoost vier, mee stroom , mee wind, het water is een spiegel.
Het is circa twee uur varen en om vier uur in de middag meren we af in de jachthaven, alle pijlen zijn gericht op morgen.
Kunnen we Nederland bereiken door de beruchte Duitse-bocht, een deel van de Noordzee wat een zeer slecht reputatie heeft omdat het weer zeer lastig te voorspellen is, er behoorlijke stromingen staan en net zo zulke golven.
In 2003 zijn wij een keer van Cuxhaven naar het Duitse Waddeneiland Wangerooge gevaren.
Het water was een spiegel tot we in de buurt kwamen van Wangerooge, ondanks dat de wind aflandig was, hebben we ze daar flink uitgemeten gekregen.
Uit noodzaak zijn we toen Wrangerooge binnen gelopen, eenmaal vast in de jachthaven vormde er een groep mensen rond onze boot, waar komen jullie vandaan???
Wij vertelde dat we uit Cuxhaven kwamen en iedereen keek ons ongelovig aan en verklaarde ons voor gek!
De jachthaven lag vol, heel het spul lag al driedagen verwaaid, windkracht zeven tot negen en ons oversteekje was een spiegel tot….!!!!

In 2011 beleefde we het zelfde maar dan omgedraaid, we vertrekken van Brunsbuttel richting het Duitse Waddeneiland Norderny, met een voorspelde windkracht zuidoost 2.
Ter hoogte van Cuxhaven is het echter west 4, wind tegen stroom in, er staan flinke golven!
We zijn met drie jachten, vrienden van ons, een van hen zit al een paar uur voor ons uit met een 36ton, 15meter metend uiterst zeewaardig jacht.
We plegen even een telefoontje naar ons vooruitgeschoven meet stadion, deze weet ons te vertellen dat er schuimkoppen op de golven komen en dat de kop af en toe water over neemt.
Hij adviseert het derde koppel wat met ons mee vaart binnen door naar Nederland te varen, zij zijn minder ervaren en hun boot is minder geschikt voor deze omstandigheden.
Over de marifoon overleggen we, omdat we samen op vakantie zijn besluiten we dat zij terug draaien en binnendoor naar Bremenhaven varen, en wij door te varen, maar dan ook naar Bremenhaven zodat we samen onze reis weer voort kunnen zetten.
En wat is nou het moraal van het verhaal;
Het is erg ruw, maar achttien graden en slecht zicht van wegen de regen, op het moment dat we de boei ronde die de vaargeul aangeeft richting Bremerhaven klaart het weer zeer snel op, en dan gebeurt het ongelooflijke in een mum van tijd, de wind valt volledig weg, de lucht breekt open en de zon schijn volop, algauw loopt de tempratuur richting de achtentwintig graden!!!
We maken foto,s en filmen dit natuur fenomeen omdat onze vrienden dit nooit zouden geloven!!!

En weer terug naar het heden,
Het is warm, en ondanks dat we nachts van wegen het tij om twee uur willen verrekken, liggen we pas om elf uur te kooi, het was erg gezellig met onze buurtjes en te warm om vroeg te gaan slapen!
Om kwart voor twee word ik wakker (altijd zonder wekker!) ik lig te luisteren naar de wind, deze huilt door de mast!
Ze zitten er weer eens naast met de voorspelling!
Ik ga nog even naar buiten kijken en mijn echtgenoot roept, word het wat?
Even later slapen we waakzaam verder, sommige weten wel wat ik bedoel, als er iets veranderd ben je wakker!

Afbeelding

Word vervolgd.
Laatst gewijzigd door pascall op 13 Feb 2015, 14:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten