Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 30 Jan 2015, 08:04

elrenegado schreef:Mooi weer !!|

Toch.... later als ik groot ben wil ik ook die kant op (lees als ik zolang vrij kan krijgen cq met pensioen ben)


Ik hoop dat je er dan net zoveel van geniet als wij!

Mooi weer!!

Ja, inderdaad, en daarom zitten we morgens al om zes uur op de fiets om de streek te verkennen, de temperatuur tikt in de middag de dertiggraden aan, en dat vinden wij wat veel voor een fietstocht.

Afbeelding

Halftien verlaten wij deze gezellige haven en zakken verderaf naar het zuiden, hier varen we de trechter in tussen het vasteland en het eiland Fune, het water word een stuk kleiner.

Afbeelding
We varende de trechter in,hier is het water zo'n 1000 meter breed, vuurtoren nabij het plaatsje Strib,

Door deze engte kan hier een behoorlijke stroom staan, afhankelijk van de windkracht en richting, dat worden wij dus ook extra gewaar op het moment dat we ankeren.
Om halfeen in de middag graaft ons anker zich in, in de bodem van Faeno Sund, op een diepte van acht meter.
We liggen aan de rand van de vaargeul met meerdere jachten voor anker, de stroom is circa vier kilometer per uur en komt van alle kanten.
Daar is een zeker patroon in de stroming te zien, dit is op te maken in welke richting alle scheepjes liggen.
De eerste scheepjes beginnen te draaien, en zo volgt de hele rij tot de laatste 180 graden gedraaid is, en dan begint de eerste weer terug te draaien. Door dit fenomeen en de sterkte van de stroming liggen we op een lange ketting, en hebben dus ruimte nodig als we rond gaan.
Onze buurtjes die naast ons ankeren, ( na vier pogingen want het anker wilde niet pakken, te weinig ketting steken) zien de afstand dan ook steeds kleiner worden als we liggen te gieren achter ons anker.
OP een gegeven moment liggen we zo dicht tegen elkaar dat ze niet al te blij anker op gaan , en een stukje verder gaan liggen, en dan veranderd de stroom weer van richting.
Omdat wij op een lange ketting liggen en zij op een korte, beginnen we elkaar weer te naderen, nu beweren zij dat wij van ons anker zijn, echt nie! Deze mensen snappen het niet helemaal, en ik kan ze het ook niet aan hun verstand brengen, uiteindelijk kiezen zij eieren voor hun geld.
In achtermiddag besluiten we een ander plaatsje op te zoeken voor de nacht, hier zou het wel eens een onrustig nachtje kunnen worden! Ook de wind speelt hier een rol in, deze is inmiddels toegenomen tot windkracht zeven!
We gaan enkele kilometers verder, onder een hoge wal in het Gamborg fjord, weer voor anker, maar omdat er weinig water staat kunnen we niet dicht genoeg onder de kant komen om voldoende beschutting te hebben tegen de wind, met een meterwater onder de kiel gieren we dan ook als een dronkenlap achter ons anker.
Na een uur ben ik het zat, dan maar richting het Kolding fjord.
De eerste kilometers draaien we stationeer, om geen bakken zoutwater over ons heen te krijgen, daar staan aardige golven.
Tocht lopen we ondanks de stroom nog acht kilometer per uur, zodra we de golven schuin achter in krijgen gaat het gas er op en loopt de snelheid op tot dik twintig kilometer per uur!
Een uur later liggen we heerlijk beschut voor anker, hier kunnen we gerust een oogje dicht doen.
Nog even met het bij bootje de benen en vier pootjes strekken aan wal, hier vangt poes Mien haar eerste Deens muis!

Ik kom er nu ook achter dat de foto's schaars worden, wij filmen en fotograferen onze vakanties maar aan het eind van de reis worden we daar steeds minder gedreven in!

Afbeelding
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 08:51

Zeven uur in de ochtend trekken we het anker uit de Deense bodem, en met een noord/oosten wind vier toto 5 varen we naar het eilandje Årø waar we om elf uur afmeren.

Hier is het top drukte, Årø is een zeer geliefd eilandje bij onze oosterburen, deze zijn dan ook massaal aanwezig, we varen de haven in op zoek naar een box, en jawel daar is nog een box vrij in deze drukte, maar deze is te smal.
Nu zijn de boxen in Denemarken over het algemeen lang en smal en dat is ook bij deze het geval, de box bestaat aan weerszijde uit twee stalen buizen waar een Tyleen buis is overheen geschoven, op de kop is een drijvende steiger.
We manoeuvreren ons scheepje voor het gat en varen rustig de box in tot we klem liggen, onze toekomstige oosterburen staan ons al op te wachten en maken op de bekende manier ons duidelijk dat we te breed zijn ofwel de box te smal.
We voeren het toerental op en al schokkend wijken de palen naar buiten, als de palen het breedste deel van ons scheepje zijn gepasseerd gaat het wat soepeler. Op het moment dat ze bij het achterschip komen leggen we de boot stil en kijk ik, of ik met de hand de palen vrij kan duwen van de kabelaring, zou dit niet kunnen en je vaar door, dan zit je in de val, dan zou het wel eens een hele toer kunnen worden om er terug uit te komen.
De motor kan weer uit, en we kunnen gaan genieten van de gezellige drukte rond ons, en wat zeggen onze buurtjes, AAAA, das is eine HOLLANDER!
De jachthaven van Årø word gedeeld met de veerboot, die de korte verbinding onderhoud met het vasteland, ook dit maakt het tot zo’n levendige haven, het eilandje zelf is vrij vlak en er is een dorpje wat een paar honderd meter lopen is vanaf de haven.
Om dat de thermometer weeral dertiggraden aan geeft gaan we pas tegen de avond , te voet, het eiland verkennen, hier brengen we ook weer een bezoekje aan een klein kerkje in het dorp, en ook hier hangen scheepsmodellen een het plafond.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals al eerder vemeld, de foto's worden schaars.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 01 Feb 2015, 15:44

Je denkt misschien dat jij de enigste op het forum bent die in Denemarken geweest bent, maar ik heb op eigen kiel ook een keer Denemarken aangedaan. Heb daar ook een verslag van gemaakt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor aquanaut » 01 Feb 2015, 17:55

Popeye schreef:Je denkt misschien dat jij de enigste op het forum bent die in Denemarken geweest bent


Ik geloof niet dat ik dat ergens gelezen heb....vreemde opmerking trouwens.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Jan Huibers » 01 Feb 2015, 20:05

Ik dacht wel eens reisverslagen van Popeye gelezen te hebben, ik kan me een frans avontuur herinneren. Geen Denemarken, tenminste dat herinner ik me niet.

Mischien een idee om als Pascall klaar is met dit boeiende verslag om dan jou verslag daarvan met ons te delen?

Ik ben voor :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor aquanaut » 01 Feb 2015, 20:07

Count me in!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 01 Feb 2015, 20:36

Geintje! :mrgreen:
Hier staat het verslag.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 20:37

Popeye schreef:Je denkt misschien dat jij de enigste op het forum bent die in Denemarken geweest bent, maar ik heb op eigen kiel ook een keer Denemarken aangedaan. Heb daar ook een verslag van gemaakt.

Groet, Jack.


Hoi Jack,

Ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren, maar als jij denk dat ik denk, dat ik de enige ben die hier op het forum in Denemarken is geweest, zitje er in gigantisch naast!
Zoals ik al vertel, hoe moet ik het interpreteren, maar proeft een beetje als... maar waar trek jij dan je conclusie uit?
Als je op eigen kiel naar Denemarken bent gevaren vind ik helemaal geweldig, kan je misschien een linkje geven waar je, je verslag heb geplaatst.

Kortom, geen verkeerde gevoelens.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 20:43

Struin ik er nou in??? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :D :D :D :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 01 Feb 2015, 20:46

Ja dus, Geweldig!!! had even beter moeten lezen :D :D :D :D :D :D heb gekijk wat te doen vanavond, bedankt!!!

Groetjes,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten