Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Feb 2015, 10:41

ik was ooit in Rensburg met een kustvaarder en niet met een binnenschip. Ik heb later nog wel een jaar op een binnenschip gevaren maar dat was een beunschip.

Spannend verslag Pascall
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 15 Feb 2015, 07:11

Oke, lijkt mij een mooi beroep op een kustvaarder te varen, dan kom je nog eens ergens in plaats van die megahavens die mijlen van de bewoondewereld liggen, heb je lang gevaren en waar zoal?


Om 4 vier uur gaan mijn rolluiken weer open en luistert gespannen naar de wind, ik hoor niets meer!

Snel uit de kooi, dit keer gaat vrouwlief er ook uit om zo snel mogelijk te kunnen vertrekken.
De wind is afgezwakt naar een noordoost drie, dit wil echter nog niets zeggen, op openwater zal het waarschijnlijk nog wel harder waaien.
Zolang er een N in de windrichting voorkomt in de Duitse-bocht dient men extra alert te zijn!
Alles staat zeevast en is nagekeken, het is nu nog even wachten op het weerbericht van Cuxhaven trafic.
Even later komt deze in over de Marifoon binnen en luit, Elbe oost twee, Elbe Weser (en dat is op openwater) noordoost vijf, golfhoogte rond een meter, in onweersbuien mogelijk windkracht zeven.
Toch nog een aardig windje maar we besluiten het er op te wagen, op richting Nederland!
Er zijn voldoende mogelijkheden om ergens binnen te lopen mocht het te gek worden, we zien wel hoever we komen.
We verlaten de jachthaven van Cuxhaven, en pikken het laatste stukje van de eb mee.
Als je op de Elbe maar mee stroom heb dat is het belangrijkste, hier is immers de stroom het sterkst, als je op openwater de stroom tegen krijg is dat voor een grootgedeelte nog te compenseren door het toerental wat op te voeren, althans wat ons betreft.
Na enkele uren varen staan er inderdaad golven van rond de meter en staat er een stevige wind.
De golven komen schuin achter in zodat het rustig varen is, de vloed heeft zijn intrede gedaan en dit resulteert in een steile korte golfslag.
Jachten die ons tegenmoetkomen richting de Elbe (de nachtploeg) gaan dan ook als een steigerend paart te keer, wat een verschil als je voor het zeetje wegloopt.
Een tijdje later komt er uit de monding van de Jade en Weser een oost zuidoostelijke deining door staan, en gaan we steeds meer slingeren .
Toch, alles blijft binnen de perken en we varen onze vluchtwegen voorbij, Weser, Jade , en Wangerooge.
Voorbij Wagerooge neemt de wind af en blijft er een noord noordwestelijke deining staan van rond een meter, deze komt dus weer uit een andere richting en is zolang (onlangs dat deze dwars in komt) dat we er geen last van hebben.
Het word een prachtige dag, het is zonnig en warm alleen boven het land zien we grote donkere wolken, de voorspelde onweersbuien, echte deze blijven veilig uit de buurt.
Als het zo blijft proberen we naar Lauwersoog te varen, maar daar komt toch nog verandering in de situatie.
Ter hoogte van Norderney neemt de wind weer toe tot oost vier, dit is geen enkel probleem maar de lange deining die bijna de gehele dag uit het noord noordwesten komt word onaangenamer omdat deze tegen de wind in staat,
Deze gaat langzaam over in golven van meer dan meter, een rekensommetje verteld ons dat we met laagwater in het Westgat zitten, de vaargeul west van Schiermonnikoog.
Volgens de kaart staat er zo’n metertwintig water, in praktijk zal dat een meter of twee zijn.
Met deze golfhoogte, plaatselijk niet voldoende bekent, en te weinig water onder de kiel besluiten we om uit te wijken naar Borkum, hier loopt een diepwaterroute langst en dat lijkt ons wat verstandiger.
De jachthaven van Borkum ligt aan de zuidwestzijde van het eiland, maar om deze te bereiken moet men Borkum een heel eind voorbij varen als je uit het oosten komt, er liggen namelijk tal van zandbanken voor de kust, eenmaal rond moet je weer een heel eind terug.
Borkum of Lauwersoog maak in afstand dan ook niet zoveel uit maar het is niet anders, na het laatste stuk nog flink te hebben geslingerd meren we om tien over zeven af in de Jachthaven van Borkum waar we maar net in kunnen van wegen het laagwater.

Nog even een paar cijfertjes; dag trip 177.9km, max speed 20.4km/h, trip duur 13.48uur.

Oh ja, en die donderbuien, deze bleven netjes op het land en in de namiddag zijn ze verdwenen.

Afbeelding
Drukte op het strand, Borkum.

Afbeelding
Vergane glorie in de jachthaven van Borkum.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pascall op 01 Okt 2015, 22:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 18 Feb 2015, 18:03

De volgende dag verlaten we Borkum om exact dertig minuten over vier in de ochtend.
Het was voor ons de eerste en keer dat we Borkum hebben bezocht, de oude jachthaven is nu niet moeders mooiste, je moet uitkijken dat je in het donker je nek niet breekt over de slechte steigers, die nieuwe haven ziet er qua faciliteiten beter uit maar daar lig je in een industriehaven, dus erg gezellig ziet dat er ook niet uit.
Het eiland zelf hebben we niet bezocht dus heb ik daar ook geen oordeel over.
We gaan weer naar buiten, het is nog donker, de vele lichtboeien knipperen er lustig oplos.
Ik vraag mij af dat ik ooit de weg zal vinden, dat ik volledig op de lichtkarakters zou moeten navigeren, zeker dat meerdere vaarwegen naast elkaar lopen en elkaar kruisen.
Maar goed ieder zijn ding, de deining van gisteren is afgezwakt tot rond de 60cm en rustig varen we weer de zee op.
We zijn zo vroeg op weg, dit om met hoogwater de jachthaven van Schiermonnikoog aan te lopen.
Om negen uur vijfenveertig meren we dan ook af aan een van de steigers van de jachthaven, deze plaats word ons toegewezen door een altijd zeer vriendelijke havenmeester.
Als je zo vroeg al een plekje heb, heb je alle tijd om het eiland te verkennen wat we met de fietsen dan ook doen, avonds sluiten we af met een etentje, weer een perfecte dag ins ons leven!

En nu?

Dit reisverslag is teneinde, via Lauwersoog, Dokkum, leeuwaren, IJsselmeer, markenmeer en AR kanaal, zijn we weer in onze thuishaven aangeland.
Het reisje door Nederland verder uitlichten ga ik mij zelf besparen , het is mooi geweest en vind het geen toegevoegde waarden hebben.
Voor de meeste van jullie is dat gesneden koek en voor die geen die dat nog op het programma hebben staan is er hier op het forum en andere fora voldoen de over te vinden.

Nog een paar totaal cijfertjes; 1127.06 literdiesel verbruikt en 259 motoruren zijn er bijgekomen.

Kenmerk van deze vakantie, extreem mooi weer, een dag regen, heel veel zon en erg hoge temperaturen maar nooit benauwt!

Iedereen bedankt voor de belangstelling en reacties!

Met vriendelijke groet;

Pascal.

Afbeelding
Van Borkum naar Schiermonnikoog.


Einde.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor varg » 18 Feb 2015, 22:36

Bedankt! Nooit zover geweest, maar genoten van je beschrijving. Hoop nog meer van je/jullie te lezen.
Vriendelijke groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor ErikH » 19 Feb 2015, 00:34

Mooi verslag, top! Heb het allemaal met veel aandacht gelezen, zou ook graag dit soort vakanties houden. De rottigheid van Waddenzee en open zee is dat je zo heel erg afhankelijk bent van de wind. Deze vakantie is, zeker qua weer, mooi verlopen voor je. Tussen de regels door lees ik dat jou ervaring een grote rol speelt in de inschattingen en afwegingen die je moet maken bij een oversteek.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor elrenegado » 19 Feb 2015, 10:17

Zoals al eerder gezegd, Mooi verslag, ik heb het met veel interesse gelezen, en zo'n trip ook op m'n bucket list gezet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Arthur » 19 Feb 2015, 10:27

Mooi en avontuurlijk verslag Pascal, misschien zien we jullie nog eens op de Middellandse zee ergens bij mij in de buurt.
grz Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Feb 2015, 11:01

Met veel genoegen het verslag gelezen, mooie foto's en de liefde voor het varen spat ervanaf!! Hopelijk volgen er ooit meer van zulke verslagen :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor aquanaut » 19 Feb 2015, 13:31

Jan Huibers schreef:Met veel genoegen het verslag gelezen, mooie foto's en de liefde voor het varen spat ervanaf!! Hopelijk volgen er ooit meer van zulke verslagen :D


Kan het niet beter verwoorden!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 20 Feb 2015, 07:26

Wat een heerlijke reacties,

Arnold, Jij ook bedankt, wie weet maken we nog eens een verslagje er staan immers nog een paar reizen op het verlanglijstje.
Een daarvan is Godland een eiland onder Stockholm, maar dit kost behoorlijk wat tijd dus dat zit er voorlopig nog niet in.

Erik, Fijn dat je het met zo veel belangstelling heb gelezen en inderdaad de zee kent veel drempels maar dat hoeft geen belemmering te zijn om richting Denemarken te varen.
Hierin maken wij een bewuste keuze, maar je kan ook binnendoor, even uit het hooft dacht ik dat de doorvaarthoogte van het kanaaltje bij de sluis van Otterndorf 2.60 meter is, Midlandkanaal, Kustenkanaal circa 4.50 meter.
Het varen in de Grote en kleine Belts kan je niet vergelijken met de Noordzee, natuurlijk kunnen hier ook enorme golven ontstaan maar als de wind wegvalt keert zeer snel de rust terug in het water.
Ook kan je hier vaak (door je koers te wijzigen of andere route te nemen) voor een oppertje kiezen.

Elrenegado, bedankt voor je interesse en het zal je niet verbazen dat je dat van mij moet horen, afhandelen die lijst!!!

Arthur, Zoals in het begin van het verslag te lezen is, is dat ook nog een wens maar of deze werkelijk in vervulling gaat???
Dit reisje kost minimaal een jaar aan tijd, iets wat meestal het grote struikelblok is, en tegenwoordig met de huidige pensioenplannen hoeft men er ook niet meer van uit te gaan dat je zo'n reis in je pensioengerechtigd leeftijd wil maken.
Ik weet niet of ik zeventig ben dat ik dan nog aan zo'n intensieve reis wil beginnen, maar ja dit is erg persoonlijk natuurlijk.
Wie weet!

Jan, bedankt, wat prachtig verwoord!
Als kind met het zeevarend bestaan grootgebracht, mijn vader en zijn twee broers hebben jaren (30 jaar) gevaren bij de Holland-Amerikalijn even als de broer van mijn moeder.
Bij mijn vrouw het zelfde verhaal, haar familie waren vissers, en zo loopt het water als een rode draad door ons leven, het bloed kruipt waar het niet gaan kan!!!

Aquanaut, bedankt voor je reacties, ik had er ook geen woorden meer aan gespendeerd met zo’n berichtje als dat van Jan.

Met vriendelijke groet;

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten