Varen in het donker

Varen in het donker

Berichtdoor sater1957 » 25 Dec 2013, 16:27

Bericht door sater1957 » do 24 okt 2013, 12:04

Gisteravond voer ik in het donker vanaf de Nijkerkersluis naar Zeewolde. Eerste keer in het donker voor mij.

Het viel niet mee. De lichtboeien waren zichtbaar, maar ik kwam toch buiten de vaargeul terecht, heel even zelfs half vastgelopen.
Nou is een simpele verklaring natuurlijk dat ik niet kan sturen, maar mogelijkerwijs zijn er tips hoe dit te voorkomen.
Ik weet nu al dat ik de volgende keer mijn laptop met PC-Navigo en GPS meeneem, die zou veel geholpen hebben.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Varen in het donker

Berichtdoor Popeye » 25 Dec 2013, 16:28

Bericht door Popeye » do 24 okt 2013, 12:36

Ik heb in 2006 zelf een keer expres, 's nachts, van de Kluut bij Harderwijk, tot vlak voor Elburg gevaren. Dat ging toen goed! Het was wel een heldere nacht en ik stuur altijd buiten natuurlijk. Als je door een ruit moet kijken zou het zicht wel eens een stuk minder kunnen zijn.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Varen in het donker

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 16:28

Bericht door quichot » do 24 okt 2013, 13:54

je staat ervan te kijken hoeveel je nog ziet als je een beetje aan het donker gewend bent. Kleiner vaarwater licht altijd een beetje op t.o.v. de oevers. Maar op ruim water met wat golfslag en zonder maanlicht wordt het lastiger. Dim dus sowieso alle interieurverlichting. Zelfs dashboardverlichting is in het pikkedonker al gauw te fel. Een bescheiden, afgeschermd kaartleeslampje en een kompaslichtje moet genoeg zijn.
Het is zaak om te weten welke tonnen je kunt verwachten, en waar. Dus bestudeer tevoren je bijgewerkte waterkaarten en vertrouw daar ook op als je eenmaal vaart. Laat je dus niet gek maken door stoorzenders van de wal (verkeerslichten e.d.). Als je er een beetje aan gewend bent leer je die vanzelf te onderscheiden van navigatielichten.
Heel ouderwets, maar waar ik me toch jaren mee heb weten te redden: noteer (en volg!) de kompaskoers van iso naar iso, en schat de tussenliggende vaartijd in. Compenseer eventuele harde dwarswind door navenant iets hoger te varen. Normaalgesproken heb je daar ooit bij daglicht wel enige ervaring mee opgedaan.
Met vaarkaarten op je laptop waarop je jezelf ziet varen is het natuurlijk een eitje. Maar ook dan blijft het zaak op te blijven letten of er geen kruisende vaart is. Zie je een toplichtje met links groen en rechts rood, dan komt het recht op je af, maar zodra je óf rood óf groen ziet verdwijnen weet je dat het goed komt.
Houd er rekening mee dat afstanden 's nachts veel kleiner zijn dan ze lijken. Een schip of een oever is meestal een stuk dichterbij dan je denkt!
Haveninvaarten zijn goed te herkennen aan vast groen en rood. Als de ene pier langer is dan de andere, lijkt het soms of de lichten verkeerd om staan, maar laat je daar niet door foppen. Altijd groen op groen houden, ook als je rood daar rechts van ziet.
Tot slot: blijf geconcentreerd, geen druppel drank dus, en o ja, vergeet niet ervan te genieten, want het is ook heel leuk om in het donker te varen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen in het donker

Berichtdoor laserdevil » 25 Dec 2013, 16:29

Bericht door Laserdevil. » do 24 okt 2013, 18:04

Ik heb hier eens een verhaal over geschreven op dit forum.
Ben toen van heilighausen duitsland naar nijmegen gevaren.
Zijn om half acht in de avond vertrokken , en geeindigd in nijmegen voor de sluis om half vijf in de nacht.
Had op de rijn al bijna de eerste krib te pakken als ik niet mijn hoofd naar buiten had gestoken.
Voor de rest op pc navigo gevaren als orientatie en naar de vrachtschepen blijven kijken waar de bochten en dergelijke komen.
De dorpjes en steden aan de oevers helpen ook mee door de verlichting overal.
Was ook nog een vreemde boot voor mij.
Maar het klopt wat quichot zegt , zo min mogelijk licht binnen en je ogen wennen snel aan het donker.
Vaar geregeld in het donker weg bij ons om lekker een lang weekend op de grindgaten te hebben.
Oke , een voordeel , de route ken ik.
En als je het niet helemaal vertrouwd zet dan de schijnwerper even aan of desnoods een zaklamp.
Als ik aan wil leggen bij de steigers gebruik ik een zaklamp , maar wil wel een schijwerper aan schaffen.
Jammer alleen dat die krengen zo duur zijn ;).
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Varen in het donker

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 16:29

Bericht door Jan Huibers » do 24 okt 2013, 21:18

Ik lees: zo min mogelijk licht binnen... Ik zou zeggen: helemaal geen licht binnen, je dashboard verlichting maximaal gedimd en als er dan toch perse een lampje aanmoet voor iets dan rood of blauw licht, liever rood want dat tast je nachtzicht het minst aan. Als je bijv een koelkast opentrekt en je kijkt heel even in het licht dan is je zicht voor meer als een minuut zwaar verpest.
Ik ben zelf gek op nachtvaren... Als de boot thuis is en het is zo'n nacht dat de maan op een spiegelgladde Linge schijnt ben ik even een rondje doen. :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Varen in het donker

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 16:29

Bericht door quichot » vr 25 okt 2013, 07:18

Laserdevil. schreef:
Als ik aan wil leggen bij de steigers gebruik ik een zaklamp , maar wil wel een schijwerper aan schaffen.
Jammer alleen dat die krengen zo duur zijn ;).



Bespaar je de centen! Ik heb een schijnwerper van 500 watt, maar bij aanleggen in het donker heb je daar vrij weinig tot niets aan. Je gooit zo'n enorme bult licht op één plek, dat het eerder verwarrend dan verhelderend is. Bovendien zijn je nachtogen in één klap verblind, en zie je van je aanlegplaats buiten de lichtkring niks meer. Aan jouw simpele zaklampje heb je dan veel meer!
Ik gebruik die schijnwerper (soms) om bij nadering van een mij onbekende situatie even kort de hele omgeving te scannen, zodat ik begrijp wat ik aan schimmen, kades en bolders zie, maar daarna gaat hij weer zo snel mogelijk uit.
Om je weg te vinden in het donker heb je meer aan een simpel, vastgemonteerd breedstralertje, zoals je wel op de kop van spitsen ziet. Die zijn niet duur.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Varen in het donker

Berichtdoor sater1957 » 25 Dec 2013, 16:29

Bericht door sater1957 » vr 25 okt 2013, 08:15

Dank voor alle reacties.

Ik had inderdaad binnen alle lichten uit, maar het was toch lastig. En ik vaar het liefst buiten, maar mijn rondstralend toplicht zit dan recht in mijn gezichtsveld, en dat helpt niet echt.
Een apart toplicht/heklicht zou vast helpen, maar is wat lastig aan te leggen.

Een dingetje viel me op. Ik voer rood aan stuurboord, en mikte dan ook op het volgende rode baken. Later bedacht ik me dat ik op het volgende groene baken had kunnen mikken, uiteraard op tegenliggers lettend. Dat houdt je beter in het vaarwater denk ik.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Varen in het donker

Berichtdoor laserdevil » 25 Dec 2013, 16:30

Bericht door Laserdevil. » ma 04 nov 2013, 19:33

quichot , ik lees nu pas je reactie.
Mag ik je bedanken voor het behoeden van een miskoop?
Dan ga ik inderdaad wel kijken voor een breedstraler.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Varen in het donker

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 16:30

Bericht door quichot » di 05 nov 2013, 08:07

Nou ja, op zich kan zo'n schijnwerper wel van pas komen, als je gericht iets zoekt op het water. Het zijn dan ook eigenlijk zoeklichten. Een onverlichte ton waarvan je weet dat die in de buurt moet zijn, iets wat van boord gevallen is, bij een noodkreet van een scheepje in de buurt, of bij een nachtelijke man-over-boordsituatie. Maar voor aanleggen ben je al veel te dichtbij de afmeerplek voor sterk gebundeld licht, vandaar.
Zo'n breedstralertje zou ik hand held houden (heb ik ook), dan hoeft het niet in weer en wind ergens permanent aan dek opgesteld te worden. Je gebruikt het misschien 1 a 2 x per jaar. Dat scheelt qua prijs ook een slok op een borrel. Bij een autoshop hebben ze wel iets bruikbaars voor weinig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten