gewoon een tochtje naar lambertschaag

gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 15:12

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 21:08

afgelopen vrijdag vertrokken voor een proef weekend weg met de schuit.
na een middag alles in orde te hebben gemaakt en de omvormer er even bijgepropt zodat we toch wat 220 hadden zijn we dan eindelijk afgestoken voor het eerst een tochtje van een paar dagen.
eindoel Lambertschaag.
het weer was erg mooi bij afsteken
Afbeelding
vervolgens via de stad afgevaren. na bij de pomp extra diesel te hebben ingelagen, nog even in grootebroek groente afgeleverd, en toen door naar onze eerst opsteek punt. was nog niet zo bijzonder, nl ons eigen eiland. ik heb daar wat stroken gras.
we kwamen daar aan vlak voor de regen en toen snel de tenten opzetten, maar helaas daar waren we net niet mee klaar entijdens de regen alles uitladen en zo goed als het ging de tenten inrichten voor 1 nachtje.
de volgende morgen was het gelukkigweer prachtig zonnig en konden we luchten.
Afbeelding
Afbeelding
boven de even nood oplossing voor de omvormer. ga ik deze week dus netjes allemaal monteren.
Afbeelding



eerst nog even een tijdje gebleven, de kinderen waren er om 5 uur al uit om te vissen gaaaaap. maar goed ik had de nacht gebruikt om nog hier wat te posten.
nadat het meeste goed was gedroogd de koffie op en iedereen even wat had gegeten weer afgestoken richting lambertschaag.
het eerste stuk is wel een beetje saai voor de kinderen, maar daar de meeste toch een onwennige nacht hadden waren ze heerlijk rustig.
in zwaagdijk moesten we sluizen en die hadden we mee. dus dat ging vlotjes.
na het sluizen even een stopje te Wervershoof.
kon ik meteen even de schuit opruimen het schroef schoon maken, het barst dit jaar van de waterplanten, en ondertussen was vrouw lief met de kinderen voor de kat even een ander bandje weze kopen.
[img]http://img28.imageshack.us/img28/6247/pic0088p.jpg
[/img]
daarna doorgevaren naar medemblik.
de voorspellingen waren niet zo heel erg mooi, maar we hadden een schuilplek al gepland onderweg en ik had berekend dat we die optijd zouden halen.
door de binnen haven van medemblik heen en ja daar liggen wel een paar mooie bootjes zal ik maar zeggen.
hieronder de dutch falcon

Afbeelding

hieronder recht vooruit de sluis naar de polder welke we volgend weekend willen gaan passeren.
nu gingen we voor de sluis naar links en de eerste weer naar rechts op weg naar onze schuilplek en Lambertschaag.

Afbeelding

dat we regen hadden afgewacht kwam er de koggeschuiten voorbij welke toevallig een schuitentocht hadden. snel nog ff van de hekkesluiters een foto schieten, vervolgens gingen wij op weg naar de volgende schuilplek daar we niet langer wilde wachten op de volgendebui, maar rustig meevaren met de tocht een stukje had ik geen tijd voor daar we toch wel voor de volgende bui een schuilplek moesten hebben, welke overigens ook al als schuilplek was bedacht door de kaptein zal ik maar zeggen, dus ging ik weer over de hele rij schuiten heen met een lekker gangetje.


Afbeelding
hier de bui die vervolgens met veel gedonder en geflits over ons heen was getrokken terwijl wij heerlijk onder de volgende brug lagen.
vrouw lief vond alleen de donders niets.
Afbeelding

en het weer wat we nu tegemoed gingen. zo heerlijk en warm joh weer verder opweg
Afbeelding

dit was deel 1 straks deel 2
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 15:12

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 21:37

Dat zijn unieke tochtjes door polderlandschappen waar je met een lage doorvaarthoogte kan komen.
Dat is over als je naar een 20 meter varend woonschip overstapt, die is de groot, te breed en te hoog.

Zelf heb ik in 2000 de Beurtvaerder ontwikkeld met als toekomstvisie er op te kunnen wonen en ook overal te kunnen komen.
De breedte van 4.15 m (1350 model) en 4.30m (1500 model) past in alle oude sluisjes en de doorvaarthoogte is in beide gevallen 2.48 m met stuurhuis en kleiner dan 1.90 m geklapt.
Ook heb ik de diepgang rond 1 m kunnen houden.

Ik heb e.e.a onderzocht en ook gesproken met ervaringsdeskundigen.
Bij de ervaringsdeskundigen kwam naar boven dat alles groter dan 13.50 meter meer belemmerde om te gaan varen.

Ik heb natuurlijk nooit rekening gehouden met een dergelijk groot gezin alhoewel we een klant hebben met een 1350 met 5 (of 6?) kinderen. Dat schip is slim ingevuld en gaat prima, maar die wonen er niet permanent op.
Maar je bent nog niet van me af: Onze timmerman wilde ook zoiets als jij en zijn gezinssamenstelling nam ook steeds weer toe.
Het is (nog) niet gemaakt omdat de crisis er ook voor hem aan kwam maar ik heb een concept gemaakt wat past bij een (heel) groot gezin en waarbij je ook nog gemakkelijk gaat varen.
Het heeft dezelfde ruimte als een woonark, alleen blijft het een varende woonboot en heb je geen vergunningen nodig die voor een ark zo moeilijk te krijgen zijn..
Als je -gemakkelijk- wilt gaan varen is de accomodatie wat meer beperkt maar nog steeds net zo groot als van een flink pleziervaartuig.

Het is heel stoer en apart: Een duwboot van ca. 12 m met een afkoppelbare woning die net zo lang kan zijn als je wilt...
(het enige wat niet helemaal lukt is om een zeer lage doorvaarthoogte aan te houden, toch kom ik een heel eind)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 15:12

Bericht door henkvd » zo 05 aug 2012, 21:41

Klaas ik maak me allen een beetje zorgen over de levens verwachting van je omvormer, hij ligt zo wel redelijk open en bloot voor de huidige weersomstandigheden.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 15:13

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 21:51

Hans ja dat weet ik, maar voor dat soort tochtjes zoals deze en zoals ik in deel twee zal gaan vertellen Dan wordt het allemaal nog krapper waar zelfs een normale strekerschuit niet meer kan komen ivm breedte, ga ik deze heerlijke schuit ook niet weg doen.
daar is ze veel te gehecht voor geworden.al zou ze als bij boot aan de takel moeten.

maar heb je iets als plaatjes van je ontwerp? als ik toch niet van je afkom ;) :D
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 15:13

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 22:01

Henk dat klopt maar ik heb daar normaal een gesloten kast met ventilatie, maar daar ik deze omvomer wel even kwijt moest en het liefst dicht bij de accuus heb ik deze kasteven uitelkaar geschroefd en de omvormer er even bijgelegd, deze week gaat alles netjes en veilig worden ingebouwd en ook zo dat ik de omvormer zo mee naar huis kan nemen.
overgens was dit alleen even voor de foto, ik kon de kast wel gewoon dicht maken hoor, ik moest ook nog ergen zitten. :D en ik zit op de battery :D
maar zoals ik al aangaf twas even voor dit weekend. en ik had gewoon tijd gebrek om het meteen netjes te doen. was al blij dat ik mijn dek er zo in had. en dan ook nog ff in een uurtje een klein 220 netje had aangelegd.
dat moest nog ff voor we gingen afsteken, kinderen die continu komen vragen of ik al klaar en vrouw die wil weten of we al konden laden. twas daarom ook dat we pas om 1800uur afstaken anders hadden we ruim een uur eerder kunnen afsteken.
maar ik begrijp je zorgen, maar komt allemaal goed ;) laat het echt niet zo.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 15:13

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 23:02

Ik heb de schetsen wel ergens maar die zijn niet digitaal.
Het is ook maatwerk wat ik niet openbaar publiceer.

Met enige aanpassing kan de schuit langs het woongedeelte omhoog droog worden gezet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor sinty » 25 Dec 2013, 15:13

Bericht door sinty » ma 06 aug 2012, 00:24

klaas,ik zeg eerlijk dat ik het een erg leuk verslag vind .vooral als je kijkt dat je eigenlijk met je (werkschuit ) er toch een paar dagen met het komplete gezin en huisdieren mee op pad gaat dat zegt volgens mij ook genoeg over de saamhoorigheid van het hele gezin. petje af klaas ! dit is het echte avontuurlijke vaar kamperen waar je beslist van geniet , terwijl velen eerst op hun digitale vaarkaarten moeten kijken waar een jachthaven is waar natuurlijk alle voorzieningen aanwezig moeten zijn , gooi jij de schuit langs de polder en zet de tenten op , dat heeft wel iets klaas en daar moet je van genieten .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 15:14

Bericht door ... » ma 06 aug 2012, 09:29

Ja dit is mooi, veel vrouwen (waaronder de mijne) zijn niet meer te porren voor deze primitieve maar ozo avontuurlijke manier van vrijetijdsbesteding.
Dit soort vermaak doe ik alleen met de kinderen en die hebben altijd de tijd van hun leven :P
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 15:20

Berichtdoor klaas » di 07 aug 2012, 12:08
Deel 2

en warm werd het, na 10 minuten konden we alles weer drogen en was alles in een mum van tijd weer heerlijk droog, het schoot ook lekker op, voor de grasdrogerij langs en zo onder de A7 door. en de doorvaarhoogte is daar zo dat ik de roer stang moest verwijderen en iedereen plat moest, helaas geen foto van moest zelf ook ff laag en het was best donker en onder tussen ook nog roeren in dat kleine tunneltje van ongeveer 30 meter.
aan de andere kant werden we verwelkomd door een heerlijk zonnetje en een visser welke in paniek zijn gerei begon in te halen, wie verwacht er ook zoon schuit daar.
en zo zaten we in de polder achter Lamberschaag.
en de slootjes waren zo smal daar dat je een halve meter links en rechts overhad van de wal, was net diep genoeg voor ons en we lagen al redelijk diep met de lading aan boord voor dat soort slootjes

Afbeelding

Afbeelding

der waren bruggetjes waar ik zelf ook nog maar net door kon, en er wordt daar dus ook nauwelijks gevaren, gevolg weer veel waterplanten.
maar we waren in Lamberdschaag.
bij een restaurant wat te eten gehaald voor iedereen. elkaar eens aangekeken, mijn vrouw en ik. zo en nu weer terug.
het eigenlijke doel was om een overnachting te doen net achter het dorp maar dat ging niet de brandnetels waren overal net ff te hoog dus kozen we er voor om dan nog maar een heel stuk terug te gaan. en dat was egboetswater.
achter ons begon de lucht inmiddels weer een verkeerde kleur te krijgen.
ik had een schuil plan, maar deze kon wel eens heel krap uitkomen. dus onderweg wat risico genomen of niet ergens eerder konden opsteken en tenten bouwen.
niet geslaagd en dan maar door.
helaas een 5 minuten voor de plek haalde de bui ons in. en deze gaf ook weer flink af en dus het hele gezin klets nat.
incl de kleinste.
wel haalde we de brug voor het einde van de bui en konden we inmiddels dus koud van het water de bui verder afwachten.
alles onderdek was gelukkig droog en daar we niet teveel kleding mee hadden trok iedereen zijn laatste kleding aan en die mocht dus niet meer nat worden.
Na dat de zon weer wat waterig doorbrak zijn we doorgevaren naar de grote vliet om daar ergens aan de kant weer op te steken voor een nacht.
De voorspelling waren erg goed op dat moment voor zondag en we besloten dan ook dat we zondag lekker op de grote vlied zouden blijven en eventueel nog een nachtje er aan vast zouden plakken.

Hier onze overnachtingsplek,
Afbeelding

De volgende morgen viel het weer erg tegen en hadden we toch snel weer regen, dat was waarop we besloten om toch eerder terug te varen en voor de drukte van de schuiten weg te zijn.
De kinderen hadden geen vervangkleding meer dus zijn rond 10 uur weer afgevaren richting huis.
Thuis wachte uiteraard weer de was en alle andere opruim zaken.

Nu een donderdag middag steken we weer af en hebben dan robbenoord bos in de planning.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: gewoon een tochtje naar lambertschaag

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 16:12

Bericht door quichot » zo 12 aug 2012, 16:10

vuuren1 schreef:
Ik heb e.e.a onderzocht en ook gesproken met ervaringsdeskundigen.
Bij de ervaringsdeskundigen kwam naar boven dat alles groter dan 13.50 meter meer belemmerde om te gaan varen.(het enige wat niet helemaal lukt is om een zeer lage doorvaarthoogte aan te houden, toch kom ik een heel eind)




Eerst: mooi verslag, en idd een bewijs dat het allemaal niet zo state of the art hoeft te zijn!

Hans, ik mag me na 35 jaar ervaringsdeskundige noemen, vind ik, maar ik moet je hier toch tegenspreken. Die 13,50 mtr is uit de lucht gegrepen. Een paar meter lengte meer werpt nauwelijks extra belemmering op. Het is in elk geval niet van invloed op de moeilijkheidsgraad tijdens het varen. Dat went zó gauw! Ik heb eerder de indruk dat jouw 'ervaringsdeskundigen' lijden aan koudwatervrees. Sterker nog: ik heb het met mijn 21 meter vaak makkelijker dan kortere scheepjes, zeker in sluizen. Toegegeven: er is niet altijd zomaar 22 meter kaai vrij, maar echt een probleem is dat zelden. Wat ik jou kan aanraden is eens te denken aan een beurtvaarder van 19 mtr 99, nét niet cvo-plichtig dus, en toegelaten op de Rijn in Duitsland.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten