Pagina 2 van 4

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 13:50
door Popeye
Omdat het een soort snelweg is! Je kunt eigenlijk geen moment je aandacht laten verslappen!

Groet, Jack.

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 15:51
door R.C.Grootveld
Popeye schreef:Je kunt eigenlijk geen moment je aandacht laten verslappen!

Dat kun je je in Friesland op hoogtijdagen ook niet permitteren .... :lol:

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 16:48
door RuudM
Rob,

Wel lekker grensverleggend bezig!!

Wel een verschil met Friesland is dat de bootjes meer gelijkwaardig zijn, snelheid redelijk gelijk is en dat het geen stromende rivier is.
Maar doe een test case vaar van Dordrecht naar de Pannerdensekop stroom opwaarts. als je het zat bent dan kan je er altijd tussentijds af. op de Rijn boven Lobith gaat dit wat moeilijker.

Voor de rest sluit ik mij aan wat jack zegt.

gr.
Ruud

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 17:31
door R.C.Grootveld
Ach, je wilt wel eens wat anders .... ;)

Dat de bootjes meer gelijkwaardig zijn in Frl zal ik niet ontkennen, ze zijn daarentegen ook minder voorspelbaar.
En of je nu tussen die grote jongens op een rivier of op een kanaal zit, maakt niet uit, want ook zij zitten in die zelfde bak met water.
Alleen komt die bak met water met N kmh naar beneden zetten.
En als je geen geduld hebt, moet je een (half)glijder kopen en geen waterverplaatser.....
Testcase .... tja wat zal ik zeggen ..... Zodra ik de haven uitkom, zit ik al op de Merwede :mrgreen: dus wat dat betreft . . . . .

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2019, 19:48
door Popeye
R.C.Grootveld schreef:En of je nu tussen die grote jongens op een rivier of op een kanaal zit, maakt niet uit, want ook zij zitten in die zelfde bak met water.
. .

Dat kan toch nog al een beetje verschillen, want op Waal en Rijn heb je te maken met "blauw varen". Wanneer je stroomopwaarts gaat hoeft dat niet zo'n probleem te zijn want dan kun je gewoon de stuurboordoever aanhouden, maar stroomafwaarts ben ik daar in een binnenbocht eens een leeg vrachtschip met blauw bord achter de boeien tegengekomen, en in de bocht bij Düsseldorf neemt de een de binnenbocht, en de ander met blauw bord strak de buitenbocht en weer een ander houdt het midden aan. Dat is toch heel andere koek dan op een kanaal.

Groet, Jack.

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2019, 22:36
door lammert
Beste Rob,

Jammer dat er weinig bemoediging is vanuit het forum.
Ik ben ook geïnteresseerd in deze route, want zou tzt naar de Main willen.
Ik hoop dat je toch je plannen doorzet en wellicht met meer enthousiasme erover kan berichten.

Gr Lammert

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2019, 23:42
door R.C.Grootveld
Lammert,

tja, wat zal ik zeggen.
Ik vaar zelf al enige jaren op de grote rivieren (thuishaven Merwede) en ben niet bang voor die grote jongens.
Ze bijten niet en zijn, in tegenstelling tot de huurbakken in Friesland, iha voorspelbaar.
Ik denk dat het ook een beetje 'onbekend maakt onbemind' aspect is.
Vanuit Duitsland heb ik nl andere reacties, t/m uitnodigingen om een biertje te komen drinken aan toe :)
Het enige tegenargument wat ze daar opwerpen, is dat ik met een waterverplaatser gewoon geduld moet hebben, want het schiet niet echt op met de stroom tegen.
Goh, what else is new? Maar daar kun je op anticiperen, want wat je heen verliest, win je terug .....

Daarbij: Voor alles is een eerste keer, een aantal jaren geleden ben ik in de dikke mist het IJsselmeer overgestoken. Zou men zeker ook afgeraden hebben, maar ik had praktisch gezien geen andere keuze maar het was een hele ervaring!

Maar goed, we gaan de komende weken alles nog eens op een rijtje zetten, maar als we besluiten om het toch niet te doen, heeft dat waarschijnlijk een andere oorzaak dan wat hier tot op heden genoemd wordt.

Je hoort het tzt wel ...

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2019, 01:05
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef:Ik vaar zelf al enige jaren op de grote rivieren (thuishaven Merwede) en ben niet bang voor die grote jongens.

Je hoeft denk ik niet bang te zijn voor de "grote jongens".
Je hoeft m.i. nergens bang voor te zijn.
Maar wat je wel voor ogen moet houden,is dat die grote jongens praktisch allemaal een SOG halen van rond de 5,5 kn berg op.
En om niet constant te willen voorgelopen te worden,zal je mee moeten,en sterker,nog mee moeten kunnen komen,om niet constant te worden voorbij gelopen.
Ik denk dat dat vermoeiender is,dan de reis an sich.
En m.i. , als ik een vergelijking mag maken met het wegverkeer, ga ik ook liever de berg op,dan de berg af.
Want tegen de berg op is gemakkelijker controleerbaar,dan bij de berg naar beneden.
Als ik op Vesselfinder kijk,komen praktisch alle schepen met een gangetje van 10 a 11 kn de bult af zeilen.
Dat betekend dus dat je een stroomsnelheid hebt van plusminus 5 kn en misschien wel veel meer,omdat de "grote jongens" veel vermogen moeten bijzetten om omhoog te kunnen kunnen,en misschien wel veel minder vermogen bijzetten,als deze naar beneden gaan,want dan is het niet echt noodzakelijk,want je hebt dan het voordeel van de stroomsnelheid van het water dat de berg afgaat.
Maar goed,ik ben geen schipper op de grote rivieren,en misschien redeneer ik wel vanuit een theoretische logica t.o.v. het vrachtverkeer via de weg.

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2019, 08:47
door quichot
Op zich lijkt het me een geweldige ervaring. Ook voert de reis door fantastisch landschap, maar inderdaad, die stroom tegen.
Nu verschilt die wel gedurende het jaar, en in een droge zomer zal dat wel te doen zijn.
Ik heb eens opvarend op de Waal richting IJssel achter een vierbaks duwstel gehangen, dat niet alleen meer dan de helft van de breedte nodig had in bochten, maar ook vol vermogen bijzette om vooruit te komen. Daarachter hingen nog zeker over 200 meter staande stuwgolven, dus moest ik me laten zakken om het nog een beetje dragelijk te houden. De grote jongens die achterop kwamen hadden power genoeg om, waar dat kon, het duwstel op te lopen, en je begrijpt het al; die zette dus óók nog even alles bij! Uiteindelijk zwoegden we met SOG 3 km/h naar boven. Dan duurt zelfs zo'n kort stukje Waal ineens heel erg lang, met heel veel onrust op het roer. Het zweet stond op m'n hoofd toen ik er eindelijk af 'mocht'. Het was gewoon hard werken!
In het voorjaar lijkt me het geen doen met de stroom. Ik zat dan vaak in Keulen (Eisenwarenmesse). Ik heb het meegemaakt dat schepen die 's morgens beneden de Hohenzollernbrücke tegen de stroom optornden, 's avonds net goed en wel de volgende brug waren gepasseerd.

Maar ik zie je reiservaringen met belangstelling tegemoet. Hoe dan ook, behouden vaart!

Re: De Rijn op richting Koblenz

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2019, 08:58
door R.C.Grootveld
Noordvaarder schreef:Maar wat je wel voor ogen moet houden,is dat die grote jongens praktisch allemaal een SOG halen van rond de 5,5 kn berg op.

Voor wat dat snelheidsverschil betreft, maakt het niets uit of je nu op de het ARK, het IJsselmeer of op de Merwede zit:
Je beweegt je allemaal in dezelfde bak met water, het enige verschil is het feit dat die hele bak beweegt.
Voor de onderlinge verschillen maakt dat niets uit.

Vergelijking met de weg gaat m.i. niet op, ik vergelijk hem met de lucht (toevallig mijn vakgebied) en daar geldt het zelfde als op het water.
Die SOG is totaal niet relevant, afgezien dat die van invloed is op te reistijd.

Daarbij vaar ik al enige jaren met regelmaat op de Merwede en ervaar dat niet anders dan op stilstaand water, afgezien van aantal stroom gerelateerde aspecten waar je rekening mee moet houden.
En dat ze 'vol vermogen' naar boven zouden gaan ..... Ik heb de indruk dat dat in de praktijk nauwelijks gebeurt, wat op zich logisch is.