Ankeren / steigers langs de Maas

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor kajoe » 26 Feb 2023, 12:09

ik weet nu niet zo goed waar je verder overal kan liggen gratis dan wel voor heen lagen we ook wel op de plassen van heel/panheel soms op de plas bij linne op de mooker plas kon je toen ook prachtig liggen kop in het grint kraaienbergse ook toen der tijd overal en alles gratis .
trouwens in die tijd kon je in alle plassen langs de gehele maas nog gratis liggen later betaalde je je scheel daar ze rekende toen soms 5/7 gulden de meter x 36 even rond 180 gulden per nacht tja met de kop in de wal maar 5 meter ,,nee schipper de lengte van het schip ,,,steek het maar in je r....... goed waterpolitie er bij die gaf aan de plekken die nog vn de bagger firma,s waren en voor niets on liggen daarna was het voor ons gedaan om op die plassen te gaan liggen met passagiers dus moest je op de rivier zelf blijven dan kon je nog gratis liggen op plekken .
dus ik ben best huiverig on een plekje te zoeken op de maas plassen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor aadbloem » 26 Feb 2023, 12:20

WD40 schreef:Dank je voor alle reacties! Vrij ankeren is dus wel toegestaan op die meertjes. Vond het al vreemd toen ik hoorde dat het niet zou kunnen. We vinden het prima om te betalen voor een jachthaven of een steiger als het moet, maar soms zoeken we graag de rust op bij een plas of dode rivier arm. Op dat stuk van de Maas zijn er niet zo veel mogelijkheden.

De haven van Venlo is de enige plek die we al kennen op dat deel van de Maas en dat was een aparte ervaring. Net toen we er gingen aanleggen kwam er zo’n deining door de haven van een containerschip. Toen we voor onze box lagen, werden we plots 2 plekken verder naar rechts geduwd en bij het aanmeren zelf lagen we plots tegen de boot van de buurman links aan. :o
Denk dat de hekgolf van de afvarende beroepsvaart die daar de bocht maken water de haven in stuwt. Je wordt eerst de ene kant op geduwd en iets later, wanneer die deining terugkomt, weer naar de andere kant.

Ik bedoel niet de stadshaven van Venlo maar Watersport Vereniging de Maas met jachthaven. Ligt iets stroomafwaarts van de stadshaven. Heel rustig, geen zuiging en zeer betaalbaar restaurant.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor kajoe » 27 Feb 2023, 11:04

wij hadden op een van onze luxe motors een ankerketting lengte van 45 meter dus zeg 40 m vanaf de waterlijn ik weet niet meer welke plassen maar soms kwam die niet aan de grond ,ook rond pampus richting de polder was het soms stervend diep
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor Het Sluizenfront » 27 Feb 2023, 15:40

Tussen Roermond en Maasbracht kun je gratis liggen op de Oolderplas. Daar zijn heel veel plaatsen maar de mooiste plekjes liggen een beetje verscholen. Oolderplas is beneden sluis Linne. Je moet dus wel de Maas blijven volgen en niet het Lateraalkanaal nemen.
Verder kun je bij de invaart van het kanaal Wessem-Nederweert stuurboord uit de Polderveldplas bereiken. Daar zijn ook tientallen plaatsen zowel tegen de kant als op steigers die een tiental meters uit de kant liggen. Allemaal gratis. max. 3 dagen. Ik heb het hier over uitsluitend aangelegde ligplaatsen met afmeerpaaltjes. Uiteraard geen stroom en water.
Ook in de Noorderplas bij Roermond kun je op vele plaatsen leuk liggen maar dat zijn dan geen aangelegde plaatsen. Ankeren mag volgens mij ook in de genoemde plassen. Ik zie daar tenminste vaak en veel boten geankerd liggen. Op al deze plaatsen moet je er op tijd bij zijn want tegen het weekend aan ligt meestal alles vol.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor varg » 28 Feb 2023, 17:21

Asselterplas is genoemd...is echt een aanrader. Rustiger, lekker zwemwater en aan het schiereiland voorbij Asselt kun je lekker liggen met de kop in de wal en een anker achter. gr. Arnold
Afbeelding
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor heuvels » 28 Feb 2023, 18:09

Ik heb eens prima overnacht aan de aanlegsteiger nabij Thorn. Geen voorzieningen verder en volgens mij ook gratis. De grote boodschap gecombineerd met koffiedrinken en vlaai eten in het dorp.
Ik heb me daar nog verbaasd over de grote hoeveelheid (onschuldige) kwalletjes in het heldere water...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2023, 19:28

heuvels schreef:Ik heb eens prima overnacht aan de aanlegsteiger nabij Thorn. Geen voorzieningen verder en volgens mij ook gratis. De grote boodschap gecombineerd met koffiedrinken en vlaai eten in het dorp.
Ik heb me daar nog verbaasd over de grote hoeveelheid (onschuldige) kwalletjes in het heldere water...

De ijzeren steiger het dichtst bij Thorn wordt dit jaar voor het eerst €15 gevraagd middels een mededeling met QR-code op de paal onmiddelijk te betalen bij aanleg. Er staan veel van deze ijzeren steigers met gratis aanleg op de maasplasjes daar en kennelijk is deze opeens gepacht door de camping aan stuurboord en dat sinds het aandacht die Andre van Duin en Janny vd Heijden gevestigd hebben op Thorn. Iemand heeft $$$$ tekens in de ogen gekregen. :o
Je mag ook bij de receptie komen betalen, ruim 20 minuten lopen enkele reis. :x
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor WD40 » 06 Mrt 2023, 22:50

Het Sluizenfront schreef:Tussen Roermond en Maasbracht kun je gratis liggen op de Oolderplas. Daar zijn heel veel plaatsen maar de mooiste plekjes liggen een beetje verscholen.

Dat is inderdaad een mooie plas. Je moet wel even uitkijken op de eerste kleinere plas waar ook een naaktstrand is met aanlegplekken voor naturisten. Dat hadden we de eerste keer helemaal niet in de gaten tot er een boze Duitser kwam aanvaren. Niet alleen lagen we op zijn favoriete plekje, we hadden ook onze kleren aan. Begreep er eerst helemaal niets van … Wir machen FKK … wat zegt ie? :?:
Toen we de andere b(l)ootjes in de gaten kregen en ook een bordje met Naakstrand/FKK zagen op de wal, werd het ons plots héél erg duidelijk. ;)
WD40
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 Jun 2019, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor aadbloem » 06 Mrt 2023, 23:15

WD40 schreef:Toen we de andere b(l)ootjes in de gaten kregen en ook een bordje met Naakstrand/FKK zagen op de wal, werd het ons plots héél erg duidelijk. ;)

Overigens is het op dat plasje zo ongeveer 50/50 verdeeld bij invaren en dan op bakboord is niet naakt recreeren en recht vooruit vanuit het midden naar stuurboord voor de bloterikken. De eerste keer dat we daar af wilden meren waren we ook verkeerd, de lijnen werden aangepakt door een enorme forse blote duitser :o Nadat hij vriendelijk uitgelegd had waar we beter aangekleed konden afmeren hebben we dat ook gedaan. Klein plasje genaamd: De Griend, prima vrije ligplaatsen met schoeiing en palen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Ankeren / steigers langs de Maas

Berichtdoor stefan » 21 Apr 2023, 09:39

Inderdaad is de steiger bij Thorn toegevoegd aan het net gebouwde vakantiepark in dat gebied. Gebied van dat park loopt helemaal door langs de plas incl het strandje bij Thorn.
Overnachten kan aan de (eerder altijd openbare) steiger als je of online of fysiek in het park ff betaalt. Bij die steiger zijn verder geen voorzieningen.
Ik vind het redelijk bizar, hiermee is aanleggen om naar het dorp te gaan dus vrijwel onmogelijk geworden. De andere steiger met wal verbinding is nl voor rondvaartboten. Leg daar vooral niet aan, je wordt verwijderd…..
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten