Doorvaartvignet Amsterdam

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor varg » 26 Apr 2022, 21:06

uit: info van Gemeente Amsterdam
Een vignet is verplicht vanaf 2022 voor het Amsterdamse binnenwater in alle stadsdelen. Dus ook op de volgende doorgaande vaarroutes:

Kost­ver­lo­ren­vaart, on­der­deel van de Staan­de Mas­t­rou­te
Nieu­we He­ren­gracht van de Am­stel naar het IJ. Het IJ zelf is uit­ge­zon­derd.
Weesp
Tot 1 januari hebt u geen vignet nodig als u alleen door Weesp vaart. Woont u in Weesp en vaart u door een van de stadsdelen van Amsterdam? Dan hebt u wél een Doorvaartvignet nodig.

Buiten Amsterdam
Ook als u buiten Amsterdam woont en soms door Amsterdam vaart hebt u een Doorvaartvignet nodig. U koopt er een hieronder bij Doorvaartvignet kopen.


dus vrij varen op ARK en Ij...maar voor de rest: TOL!

ik kan er maar niet over uit dat een stad opeens doorgaande vaarwegen kan 'vertollen'. Ik vind het middeleeuws.
In onze haven ligt op dit moment een Zwitsers echtpaar. Ze zouden wel door de stad willen, maar hebben geen BSN...onmogelijk een vignet te kopen!!!
Als iemand een zaak aanhangig maakt (nat. ombudsman?) doe ik graag mee. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 21:21

Ik heb zojuist nog even gezocht naar het veel besproken kaartje. Maar ik kan het nergens meer vinden. De link eerder door iemand in dit forum gegeven werkt ook niet meer. Dus wellicht is er toch ergens iemand wakker geworden.
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 21:45

heuvels schreef:Hopelijk blijven ze wel van de Vecht af....

Dit jaar en volgend jaar nog wel. Daarna valt dat nog te bezien want het staat er nou niet echt duidelijk. Dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat als je Weesp via de Vecht passeert je ook moet gaan betalen. Dat zou dan een dure Vechtpassage worden als je dat zo maar eens een keertje wil gaan doen.
Wat een bijkomend ongewenst effect is van dit hele verhaal is dat diverse instanties er al jaren van alles aan doen om de pleziervaart en de beroepsvaart op drukke stukken zoveel mogelijk van elkaar gescheiden te houden en de gemeente Amsterdam ze nu door één financiele maatregel weer naar elkaar toe duwt. Veel mensen zullen bijv. toch maar het AR-kanaal nemen ipv 40 euro af te tikken voor de Vecht. Ik hoop dat dit niet teveel negatieve neveneffecten zal hebben. Maar ik ben er niet gerust op.
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor varg » 03 Mei 2022, 09:38

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Mei 2022, 18:33

varg schreef:https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/varen-amsterdam/regelingen-verordeningen-water/?PagClsIdt=16734642#PagCls_16734642
mvg Arnold

Bedankt.
Volgens dit kaartje kan je dus alle doorgaande routes varen zonder vignet behalve het stukje buiten de pieren bij het Buiten IJ richting het Markermeer.
Volgens de hydrografische kaart heet dat stuk wat daar nu roze is gemaakt als zijnde vignetplichtig het IJmeer. En volgens RWS is het IJmeer rijksvaarwater. M.a.w. Amsterdam heeft nu een stuk rijksvaarwater geannexeerd ten behoeve van hun vignetplicht.
Ik denk toch niet dat dit de bedoeling is. Over een maand kom ik er doorheen. Dus ik hoop dat ik een overijverige controleur ga zien. Dan ben ik benieuwd wat die gaat zeggen.
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor redmiller » 03 Mei 2022, 18:58

@Simon: ik zou lekker een vignet kopen voor dat stukje. Je bent waarschijnlijk de enige.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Mei 2022, 19:18

redmiller schreef:@Simon: ik zou lekker een vignet kopen voor dat stukje. Je bent waarschijnlijk de enige.

Nou, ik ben het zeker niet van plan.
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor heuvels » 25 Jun 2022, 14:57

Zijn er al ervaringen met varen zonder vignet?
Is er handhaving of zoiets?
Kom ik er mee weg als ik zeg dat mijn naam Haas is?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor redmiller » 25 Jun 2022, 16:21

Het schijnt dat er overal camera’s hangen, een soort big brother… allemaal door Klaus Schwab :twisted:

Nee, in Amsterdam lopen en varen mensen van vlees en bloed, zonder chips in hun voorhoofd of vaccin, die handhaven. Grote kans dat je ze niet tegenkomt, maar ook kans dat je ze wel tegenkomt. Probeer het uit en vertel het ons ;)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Doorvaartvignet Amsterdam

Berichtdoor sogna mi » 25 Jun 2022, 17:53

Weesp is geannexeerd door Amsterdam, quavaren nog geen last maat qua auto parkeren is t een drama. Handhaving van Amsterdam rijd ongeveer elke 20 minunten door de straat. Boa,s zoveel heb je nog nooit gezien. Pfff
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten