Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingsplek

Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingsplek

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Jun 2018, 17:18

Heeft iemand ervaring met overnachting in Duinkerken (F) vanaf de binnenwateren?

We willen die hoek in en gezien de afstanden tussen overnachtingsplaatsen en ons vaargedrag, verwacht ik dat we daar zullen (moeten) overnachten.
Ik heb inmiddels wel wat materiaal verzameld (afgezien van de Fluviacarte 14, zie vraag en aanbod) maar het is me niet duidelijk of er vanaf het Canal des Furnes / Canal de Bourbourg een verbinding is met de jachthaven(s), die allemaal aan de zoute kant liggen.
De navionics preview (echter ligt aan boord) is niet echt duidelijk, op een andere staat helemaal niets getekend, terwijl Google Maps/Eartch wel een doorsteek, met sluis laat zien bij het station (onder een aantal bruggen door).
Op streetview lijkt er zelfs een jacht in te liggen.

Op de beschikbare kaart staat wel een passantensteiger ergens in de stad, maar als ik die op streetview oproep nodigt dat nu niet bepaald uit om te gaan liggen .....

Graag jullie ervaringen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor quichot » 20 Jun 2018, 17:58

We waren daar in 2009, dus ik weet niet of mijn info nog up to date is.
Ik herinner me Duinkerken als een desolate, armoedige bedoening, en we waren dan ook opgelucht dat we er de volgende morgen weer konden vertrekken.
We kwamen van Veurne, en het hele kanaal was het al over de grond slepen geblazen, dikke zwarte prut achterlatend. Eenmaal aangekomen in Duinkerken zagen we op zich best uitnodigende kades, waar echter niks lag afgemeerd. Bij onze pogingen daartoe bleek waarom: drie meter uit de kant liepen we vast in de prut.
Op enig moment kom je in een kom met een T-splitsing, met aan weerszijde bruggen. Onder de brug door aan SB is een binnenvaarthaven met kades. Daar kun je wel een plekje voor de nacht vinden. En daar ben je ook niet zo alleen.
Voor de verbinding naar het binnenland, richting Lille zeg maar, moet je in die kom BB uit, de brug onderdoor. Dan kom je al gauw bij een sluis. Daar doorheen aan SB vonden we een redelijke passantenkade, maar echt gezellig is het daar ook niet.
Gelukkig maakte de tocht van Duinkerken naar Lille veel goed. Een onverwacht fraaie, landelijke vaarweg met goede stekken voor de nacht.
Hoe je van het kanaal op zout water komt weet ik niet, hebben we ook niet geprobeerd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Jun 2018, 23:38

Guido,

dank voor deze info.
Tja, je eigen vaargeul graven begrijp ik, maar hoe diep steek jij.

Verder komt de sfeer die je schetst overeen met mijn perceptie.

Dank
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2018, 08:45

Niet zo diep hoor, op de hak rond de meter. Maar op ondiepe, smalle kanaaltjes zuigt zo'n platbodem als de Jonge Willem ook nog zomaar 20 cm water onder het schip weg, dus sleep je wat vlugger over de bodem dan met een scherp jacht. Hoewel bodem niet echt het goede woord is. Ik schat dat het een geleidelijk naar beneden toe steeds vastere laag vloeibare bagger is.
Het Belgische stuk van die vaart is wat beter, dus het gaat om de laatste kilometers, voorbij het grenspostje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2018, 11:39

Dus met een normale knikspant van 10m die 1.10 steekt zou het niet zo'n probleem hoeven te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor RuudM » 21 Jun 2018, 14:22

Heren,

Graag hoor ik het reisverslag van dit stukje kanaal graag terug. bij ons staat het ook nog op de bucketlist. alleen voor dit jaar gaan we even de andere kant op.
kanaal naar ieper heb ik al gerommel onder de boot. wij steken 1.3 m multiknik dus moet wel gaan begrijp ik maar moeizaam. ik had eigenlijk de indruk dat dit ook nog wel gebruikt werd/wordt door de beroepsvaart. maar dat heb ik dan mis.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2018, 14:24

Nee, dat verwacht ik niet. Maar 2009 hè?
Het zijn ook geen keien ofzo, meer achterstallig baggerwerk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Duinkerken (F): Verbinding binnenwater / Overnachtingspl

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2018, 14:31

RuudM schreef: ik had eigenlijk de indruk dat dit ook nog wel gebruikt werd/wordt door de beroepsvaart. maar dat heb ik dan mis.

Ik heb tussen Veurne en Duinkerken geen beroepsvaart gezien, maar dat zegt nog niet alles natuurlijk.
Op soortgelijke kanaaltjes met achterstallig onderhoud varen wel spitsen geladen op 1,80 max, en daar moet je dus niet achter zitten. Zomaar een hele dag 4 a 5 km/h door inktzwart water. Oplopen absoluut uitgesloten. Komen ze daar een geladen collega tegen dan kan het langs elkaar schuiven makkelijk een kwartiertje duren.

En tóch is het leuk! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten