Rusland

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2024, 08:36

Zo dat ziet er zeer mooi uit!!!

Polyester en afgelakt in DD lak?
Ik zie dat je de afdichting van het RVS naar het polyester hebt gekit, wat voor kit heb je gebruikt en nog iets aan voorbewerking gedaan?
Lijmen, kitten, lakken van RVS blijft altijd lastig om een duurzame goede verbinding te krijgen, als het gaat lekken is het doorgaans op die verbinding.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2024, 08:38

Wat betreft dempers.
Drie jaar terug de uitlaat vervangen. De waterlock was zelfgemaakt en van RVS, maar rotte op steeds dezelfde plek door.
Niet de juiste soort gebruikt denk ik voor (zout) water.
Ook de uitlaat zelf was van gegalvaniseerd staal en roestte op de lassen. Was oorspronkelijk bedoeld als droge uitlaat.

Afbeelding

Nu is alles rubber en RVS. Waterlok is van RVS/neoprene.
https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... #1046=3755

Omdat het geluid bij een proefvaart behoorlijk meer was in de lage tonen, heb ik verderop onder de slaapkamervloer een Vetus demper ingebouwd.
Deze dempt het geluid inderdaad verder, maar er blijft een ietswat brom over die er voorheen naar mijn mening niet was.

Afbeelding

Nu dacht ik dat misschien een scharnierende afsluitklep in het eindstuk wat zou kunnen brengen.
Wat denken jullie?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rusland

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2024, 08:49

De vloer versterkt met wat lagen epoxy en matjes na het zagen van de gleuf. Ik vond hem te dun.
Schip overdreven stuurboord schuin gelegd en epoxy gegoten zodat bij normale stand, de SB laagste kant, altijd wat hoger is en er geen water kan blijven staan.
Toen DD lak. Meerdere lagen met tussendoor schuren.
Als kit polymax ms polymeer. Kan wat hebben bij schoonmaken.
Nu na een paar jaar intensief gebruik, we varen 3 a 4 maanden in de zomer, zou ik de kit kunnen vervangen.
Dat is het verzoek van mijn vrouw.
Het is niet kapot, maar wordt wat lelelijker :D
Snij hem er in het voorjaar uit en doe er weer polymax in.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rusland

Berichtdoor Amersfow » 19 Jan 2024, 08:51

Das wel vragen om problemen, een natte uitlaat van gewoon staal. Als dat lek is, heb je vrij snel een laag water in de boot. Mooi dat het nu van rubber is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2024, 09:06

broekie schreef:De vloer versterkt met wat lagen epoxy en matjes na het zagen van de gleuf. Ik vond hem te dun.
Schip overdreven stuurboord schuin gelegd en epoxy gegoten zodat bij normale stand, de SB laagste kant, altijd wat hoger is en er geen water kan blijven staan.
Toen DD lak. Meerdere lagen met tussendoor schuren.
Als kit polymax ms polymeer. Kan wat hebben bij schoonmaken.
Nu na een paar jaar intensief gebruik, we varen 3 a 4 maanden in de zomer, zou ik de kit kunnen vervangen.
Dat is het verzoek van mijn vrouw.
Het is niet kapot, maar wordt wat lelelijker :D
Snij hem er in het voorjaar uit en doe er weer polymax in.


Misschien een optie, kitrand rondom afplakken en aflakken met DD lak, blijft het heel lang netjes.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2024, 09:09

Ik heb een klep aan de buitenzijde aangebracht op de uitlaat en dat schild aanzienlijk.
Ik zou wel de demper fixeren want die is altijd in beweging, kans op doorslijten van de kunststof.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2024, 09:21

OK dan ga ik eens kijken of ik iets kan maken.
Rubber flap met RVS scharnier?

De foto laat de demper zien zoals we in eerste instantie dachten dat hij moest liggen.
Uiteindelijk is hij op een andere plaats in het midden van de slaapkamer gemonteerd.
Hij is opgesloten tussen twee schotten en ligt vast.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2024, 09:35

Ik zou de rubberflap als scharnier gebruiken, lekker simpel.

Zie eerdere post in dit topic, pagina 7.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2024, 06:30

De eerste proefvaart met de nieuwe uitlaat is achter de rug.
Resultaat; de tegendruk is beduidend minder, het toerental ligt 55 toeren hoger als voorheen, wat tevens resulteert in een hogere topsnelheid van max 16,6 km/h, meewind, tegenwind 15,8 km/h.
Ik zet er bewust meewind (5 beaufort) bij want dat heeft invloed op de snelheid en vooral op de geluidmeting.
De geluidmeting gemeten vanuit de stuurstoel bedraagt 54,7 db.
ik ben de meetgegevens kwijt van de meting met de oude uitlaat dus ik heb geen vergelijking, lekker handig! :oops:
Als ik op het gehoor afgaat dan zit er geen verschil in met de vorige configuratie maar de kapitein had een ander mening, die vind dat er een zwaardere brom in zit, snap ik dan weer niets van want normaal hoort ze niet zo goed! :lol:
Wel is de zware brom zo goed als verdwenen als de motor door en door op temperatuur is.
Een punt is bereikt, het verminderen van de tegendruk, de wens voor het verlagen van het geluid is niet gehaald daarom wil ik het volgende nog proberen, het plaatsen van een uitlaatgasmixer.
Een uurtje aan het rommelen geweest met wat afval en hoppa, baat het niet schaad het niet, dan is het voor de vuilnisbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het ding nog aanbrengen en weer gaan meten, al heeft het meten niet veel zin omdat de weersomstandigheden niet het zelfde zullen zijn., zal meer op het gehoor aankomen.
Wel weer benieuwd naar het resultaat, ook wat voor invloed het geeft op de tegendruk/toerental.

Ik heb de maximale tegendruk van de motor opgevraagd bij de fabrikant maar nog geen antwoord op gehad, als ik die gegevens heb weten we waar we over praten.

Wordt vervolgt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: jkb en 32 gasten