GASkeuring

GASkeuring

Berichtdoor WillemK » 25 Apr 2017, 10:17

De nieuwe jachthaven waarnaar wij verhuizen stelde als eis ALLEEN schepen met een gaskeuringscertificaat zijn welkom. OK, op zoek naar een keurmeester, die vonden we redelijk gemakkelijk. De uitslag van de gaskeuring van onze boot ( 1984 )
was een tegenvaller! Ondanks tijdig vernieuwen gasslangen e.d afgekeurd. 3 A4-tjes met eisen en voorwaarden waaraan de installatie moet voldoen. Dacht dat deze voorwaarden in de wet van 2001 (of 2009?) geregeld en niet van toepassing op schepen van vóór die tijd. FOUT gedacht.
Redenen van afkeuring: Gasfles niet in een bun buiten het interieurdeel, slangen met slangklemmen op gladde 8 mm. koperbuis i.p.v klemfitting, te veel en te lange gasslangen ( >1 meter ), koperleiding niet trillingvrij gebeugeld, regelaar zonder " afblaas " enz. enz. Oplossing: een gasbun in een stalen cylinder onder het gangboord buiten het interieurdeel geïnstalleerd met uitlaat op het diepste punt minim. doorsnede 19 mm. uitloop tenminste 7 cm. boven de waterlijn, alleen slang naar kookplaat/ koelkast, alle verbindingen met klemfittingen etc.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, maar vooral VEILIGHEID en gemoedsrust!

gr.Willem
WillemK
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 27 Mrt 2016, 12:41
ligplaats: Woudsend
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor Nerissa » 25 Apr 2017, 13:36

Kijk en vooral om dat 3e woord van achter gaat het.

Want al de punten die je hier opnoemd van afkeur, daardoor gaan er wel eens boten en caravans proberen op te steigen.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor aquanaut » 25 Apr 2017, 14:24

Tja, een tegenvaller.
Als je dacht dat een veilige gasinstallatie alleen bestaat uit het tijdig vervangen van de slangen snap ik dat het een tegenvaller is.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: GASkeuring

Berichtdoor Roelof » 25 Apr 2017, 16:04

Dit kan er gebeuren door gas lekkage.
Één dode, één zwaargewonde.

https://i0.wp.com/www.112hm.nl/wp-conte ... uda-13.jpg

Bijzonder triest en voor mij de aanleiding geweest om direct de gasbun te verplaatsen, echt buiten de boot en een nieuwe leiding uit 1 stuk aan te leggen (zat ook met slang klemmen inelkaar met nog een slang in het midden als verbinding.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor vuuren1 » 25 Apr 2017, 21:21

Een zeer verstandige eis van deze haven om een gaskeuring te eisen.
Er varen (onwetend) veel en veel te veel potentiele bommen rond!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor Wolf1 » 26 Apr 2017, 10:41

Ja, alleen dan toch weer vreemd dat cruciale verschillen zijn door wie je gekeurd wordt.
Pleziervaart volgens Hiswa regels en al het andere CvO regels !
Nu laat ik mijn plezierbootje CvO keuren mag ik ineens wel 4 gasflessen aan boord hebben terwijl Hiswa max, 20Kg. ?
En niemand zeurt over inserts.
Vreemde wereld.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor kajoe » 26 Apr 2017, 11:40

ik weet niet hoe men nu keurt ,maar wij werden gekeurd en mochten 2 flessen propaan dus Absolut geen butaan in de gaskist hebben ,het aantal reserve flessen mocht zoveel zijn als je in de reserve kist kon bergen .
dit mochten de gewone flessen zijn maar ook de grote industrie flessen .dit volgens het binnenschepen besluit waar op wij gekeurd werden .
de recreatie vaart tja die van die regels weet ik nog niet zo veel ,maar ik probeer alles te instaleren zoals het in het besluit staat ,en volgens mij moet het dan goed zijn voor de recreatie .
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor Wolf1 » 26 Apr 2017, 16:54

kajoe schreef:de recreatie vaart tja die van die regels weet ik nog niet zo veel ,maar ik probeer alles te instaleren zoals het in het besluit staat ,en volgens mij moet het dan goed zijn voor de recreatie .
groet wout.

Dat is nu precies wat ik aangeef, "nee" dus, Hiswa voorwaarden gelden op pleziervaart ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: GASkeuring

Berichtdoor Klaver vier » 26 Apr 2017, 17:37

Ik ben nieuwschierig waarom butaan dan niet mag,kan iemand dat vertellen,want ik heb dat nog nooit eerder gehoord
Wel weet ik dat butaan eerder bevriest,maar waarom het niet aan boord mag weet ik niet
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GASkeuring

Berichtdoor broekie » 26 Apr 2017, 20:31

Van die inserts klopt. Ons schip werd CE gekeurd met gas installatie.
Ik wees de werf op de busjes die in de leiding moesten bij de tonnetjes.
Was onbekend en is ook bij de keuring niet opgemerkt.

Ben zeker voor keuring en veiligheid.
Laat je het aan de bezitters zelf over, dan zullen er altijd malle Pietjes zijn toen ook naast jou kunnen afmeren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2536
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast