Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteven?

Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteven?

Berichtdoor Beemer » 10 Feb 2016, 00:00

Al vele jaren vaar we in een dubbelschroefs, stalen rondspant met waaiersteven. Het schip is 12m lang en 3,80m breed. Helaas weet ik nog steeds niet de bouwer van het schip.
AfbeeldingUiteraard 'op de steiger' al veel suggesties vernomen:
Super Kaagkruiser, Visch Warmond
Van Lent, Kaag
Swaan, Katwijk
HaringvlietKruiser, Hellevoetsluis
Kompier, Woerden
IJsselmeerkruiser, (Dolman)
Maar even zo vaak werd door ‘kenners’ gesteld dat het beslist geen van deze werven was.

Verdere kenmerken:
- 12m lang en 3,80m breed. Waterverplaatsing ca 13-14 ton.
- Na het stralen van de romp was duidelijk te zien dat de huidplaten nog zeer ambachtelijk zijn rond gezet/geslagen.
- Onder de waterlijn zijn de huidplaten overnaads gelast.
- De kajuitopbouw is van staalplaat opgebouwd en daarna met 20 mm (teak)hout bekleed.
- De twee Hanomag motoren zijn van bouwjaar 1970. Maar gezien de opbouw van de fundatie denk ik aan een her-motorisering.

Er schijnen zusterschepen te bestaan, helaas zelf nooit gezien. Wie weet meer? Alle beetjes helpen om de historie van dit schip te achterhalen.
Groet, Cees
Afbeelding
Afbeelding
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor vuuren1 » 10 Feb 2016, 00:49

Het lijkt mij geen Visch (Kaagkruiser) schip.
In de basis lijkt het totale model er wel wat op maar Visch had een ander model waaiersteven en bouwde standaard geen Hanomag in.
Verder zou er dan een plaat van de bouwer op de boeg moeten zitten. Dat kan weg zijn maar meestal houdt men dat in ere.

Het is waarschijnlijk een jaren 60 schip en in die tijd was dit model in het duurdere segment populair.
Werven aapten elkaar na omdat dergelijke modellen het in de markt goed deden.
Zo kan iedere werf met 'rondspant vaardigheden' deze boot gebouwd hebben.

ik ken ook voorbeelden van 'namaak' door werknemers van gevestigde beroepsvaart werven, die bouwden zoiets gewoon in eigen tijd na.
Vaak was de kwaliteit van die schepen heel goed en zelfs beter/degelijker omdat het een cultuur is dat werven van beroepsvaartschepen zichzelf nu eenmaal geen rommel konden veroorloven.

Helaas geen volledig antwoord op je vraag maar kennelijk blijkt het moeilijk om na vele jaren de oorsprong te achterhalen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor henkvd » 10 Feb 2016, 00:52

Van Lent valt denk ik ook af om dat die veelal een knik in het potdeksel hebben die afloopt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor kajoe » 10 Feb 2016, 09:55

nog eentje om toe te voegen ,van der torre Ammerstol bouwde bijna alles met waaierstevens.
witschen en vis Alkmaar.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor Hans van Zijl » 10 Feb 2016, 12:24

Misschien nog een scheepsbouwer om toe te voegen aan je lijstje? Molenmaker en mantel heeft ook schepen gebouwd met mooie waaierstevens?

Mvg Hans van Zijl
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor Beemer » 14 Feb 2016, 13:34

Het lijstje met mogelijke bouwers is weer langer geworden!

Maar, een mogelijk aanknopingspunt ben ik echter vergeten te noemen: achter de beschieting kwam ik eens een exemplaar van de De Gelderlander uit 1968 tegen. De Gelderlander, de naam zegt het al, is een regionale krant in Gelderland.
Dit zou inderdaad kunnen duiden op bouw op een beroepsvaart-werf langs de grote rivieren.

Eventuele suggesties blijven uiteraard welkom.

Cees
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor buddy200 » 02 Aug 2017, 07:02

Misschien late reactie, gister mijn maat zijn boot naar sneek gevaren, is exact het zelfde als wat u heeft precies gelijk ook met hanomag diesel er in. hij heeft hem gekocht als super kaagkruiser. dan zou die van u ook een super kaag kunnen zijn of mijn maat heeft het mis misschien leuk elkaar eens te bellen
buddy200
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Aug 2017, 06:58
ligplaats: Drachten
info:

Re: Wie weet meer over deze stalen rondspant met waaiersteve

Berichtdoor Beemer » 15 Sep 2017, 20:17

Hallo Buddy,

Door omstandigheden zie ik je reactie op mijn vraag over de herkomst van mijn boot nu pas. :?

Graag zou ik in contact komen met je maat die waarschijnlijk eenzelfde boot heeft.
In de 22 jaar dat ik deze boot heb, heb ik al veel reparaties en modificaties uitgevoerd.
Wellicht is dit laatste en nog vele tips, interessant voor je maat.

Ik stuur je een PB.

Groet,
Cees
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:


Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten