Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor RickEnAnnemieke » 02 Aug 2015, 14:18

Hallo Watersporters,

Wij willen dit dit najaar/komend voorjaar onze eerste boot gaan kopen. We hebben al een aantal boten bekeken en twijfelen nu tussen de Topcraft 605 en de Corsiva 590 Tender. Bij beide zou het gaan om een 50PK motor.

Wat we ermee gaan doen:
- 2/3 Varen rondom Dordrecht en de Biesbosch, ook af en toe langere tochten
- 1/3 Wake-boarden (met name Nieuwe-Merwede)

De "roddels" die we her en der horen:
- De Corsiva klappert meer op het water bij snel varen (en iemand anders zei weer dat dat alleen bij de 690 is en niet bij de 590...)
- De Topcraft vaart minder fijn achteruit
- De Topcraft is minder koersvast op lage snelheid

Wat we belangrijk vinden is stabiliteit (vooral vanwege ons dochtertje van 4) en koersvastheid. We hebben tot nu toe alleen gevaren met een Corsiva 520 en vonden dat, bij rustig waren, de punt van die boot best makkelijk naar opzij schiet als mensen even op een andere plek gaan zitten, of bijv. door golven van andere schepen.

Over de Corsiva 590 lezen we best veel positieve ervaringen, maar met name over de Topcraft is weinig te vinden. Wel wordt veel geschreven dat de Topcraft vanwege de breedte stabiel is, maar echte ervaringen nauwelijks kunnen vinden.

Dus de vraag, wie kan iets zeggen over de "roddels" hierboven en vooral, wie heeft ervaringen met de Topcraft 605 en/of kent de praktijkverschillen in vaargedrag tussen deze twee boten?

Oh, en als iemand ergens een goede foto heeft van de Topcraft 605 in het wit, zou dat helemaal top zijn!

Veel dank!!
Annemieke en Rick
RickEnAnnemieke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Aug 2015, 13:43
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor Binnetie » 05 Aug 2015, 12:08

Persoonlijk ken ik beide bootjes niet. Maar is het niet mogelijk om er eens een (mid)dag mee te varen? Dan kan je het zelf aan den lijve ondervinden. Wat golven zoeken, ergens een beetje snelheid maken om de stabiliteit te testen enzo. Ik denk dat dat het beste is, dan kan je voor jezelf kijken of de roddels waar zijn of niet...
Binnetie
 

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor broekie » 05 Aug 2015, 13:44

De argumenten die je hoort vind ik heel algemeen en niet erg relevant.

"Klappert op het water."
Hoe is de motor getrimd bij die persoon? Met hoeveel zat hij erin.
Bekend is wel dat een trimaran model schip meer klappert dan een diep V. Dat is een duidelijk aantoonbaar gegeven.

"Vaart niet fijn achteruit."
Wat is fijn achteruit varen? Goed stuurbaar? Snel reageren?
Allemaal zaken die sterk gerelateerd zijn aan de uitvoering (motor/schroef) en situatie waarin men achteruit gaat (wind/stroom).

Koersvast bij lage snelheid.
Ook zoiets algemeens wat te maken heeft met eigen interpretatie en variabelen zoals wind, belading, positie van personen enz.
Ook de schroef heeft daar invloed op.

Gewicht en lengte bepalen veel. Klein dunwandig polyester bootje met een dikke motor vaart niet fijn. Zowel vooruit als achteruit en is niet stabiel. Kan wel hard.
Ik stapte eens in een topkraft die er degelijk uitzag. Ik verwachte dus totaal niet dat het een licht ding was waar ik bijna aan de andere kant weer uitstapte door de schommeling. Wel een 40 PK er aan.
Breedte is belangrijk. Vlakke bodem (skiff) klappert als een gek.
Kijk naar dat soort dingen en niet naar persoonlijke opmerkingen van anderen die vaak zeer afhankelijk zijn van de situatie op het moment dat men iets vind.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor Lucter » 05 Aug 2015, 16:14

Ik heb zelf een Topcraft 420 met 30 pk gehad en die beviel heel goed. Heel goed gebouwd, mooi polyester en rvs.

Zeer stabiel ook in ruw water, en ook bij lage snelheden zeer koersvast.

Achteruitvaren is met elke boot wat wennen, maar meestal voer ik vooruit :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor Marie Christina » 05 Aug 2015, 16:44

Ben het helemaal met Broekie eens.
Je koopt een boot sowieso niet zonder er mee gevaren te hebben, toch?
Zal allemaal wel wat loslopen, joh.
Gewoon proberen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor Rickik » 05 Dec 2015, 19:55

Heb zelf een witte Topcraft 605 een zeer stabiele boot alleen heeft hij een hele grote draaicirkel deze boot is zeer geschikt voor kleine kinderen
Rickik
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Dec 2015, 19:50
ligplaats: Almere
info:

Re: Topcraft 605 of Corsiva 590 Tender

Berichtdoor Marie Christina » 06 Dec 2015, 09:42

Die kunnen er goed mee varen? :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten