Ik zal ons vaartuig ook hier neerzetten. Het is een langijker schuit / praam. gebouwd als zeilschuit rond 1920.
rond de jaren 30 is er een motor voor het eerst ingebouwd, een samofa 8 pk motor. Deze heeft er tot een jar of 10 terug waarschijnlijk ook ingestaan.
Hij voer in het begin waarschijnlijk op de veiling in Langedijk als veil- of keur-schuit.
Na de oorlog is deze schuit in de richting van westfriesland gekomen en heeft in begin dienst gedaan als werkschuit van een boer. Na de inpoldering rond de jaren 70 is de schuit recreatief in gebruik geweest tot de eigenaars vrouw ernstig ziek werd. dit was een jaar of 12 terug. de schuit heeft vanaf toen tot een jaar of 6 terug totaal geen onderhoud meer gekregen. een paar keer bijna onder geweest. Dit was tot de vorige eigenaar hem kocht 6 jaar terug. Deze man heeft deze 2 maanden in bezit gehad, waarna ik hem overnam. Wel had hij er nog een hatz 1 clinder 11,5 pk motor in gezet.
Dat zelfde jaar heb ik de schuit ook weer een werf op laten trekken, daar bleek wat 6 jaar geen onderhoud inhoud.
Inmiddels zijn we nu 6 jaar verder en heb ik er, na 5 jaar nog gevaren met een hatz motor, een albin ad21 ingebouwd en heeft de schuit heel veel herstel werk al ondervonden. Toch zijn er nog steeds dingen welke ik wil aanpakken, maar dat zal komend voorjaar wel worden. Zoals een stuk boord wat ik nog wil opknappen en wat stukje bodemplaat, en een stuk opofferingsijzer wil lassen.
boven foto zoals nu de schuit is
onder toen ik hem een paar jaar had
boven goed te zien hoe slecht de boordranden waren.
onder de eerste vaar tocht met vrouw lief aan het roer
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.