Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 01:43

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 22:30

Teveel brandstof bij een dieselmotor bestaat (bijna) nooit..
Een dieselmotor is geen mengselmotor en daarom kan het dus niet.
Alleen bij (belast) volgas en of zuurstoftekort is zwarte rook een teken wat overbelasting wordt genoemd.
Dan is of de schroef te zwaar of de motor heeft ademhalingsproblemen.

Een OM636 is een heel oude motor (vanaf ergens 1950...). Was een van de beste dieselmotoren in zijn klasse maar op dit moment zal ook de geschiedenis van jouw motor onbekend zijn?
Een Velvet Drive keerkoppeling is zeker ook niet verkeerd maar ook al oud.

Het hele spul valt toch onder de oldtimers en dat vraagt meestal meer aandacht dan wie dan ook eerder had gedacht.
De roze bril speelt in de markt een belangrijke rol en doet veel mensen beslissen tot een aankoop die achteraf behoorlijk tegen valt mbt de kosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:44

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 23:03

@vuuren1, Ik kijk al weer een tijdje op dit forum rond. En ik wist al van te voren dat je met zo'n antwoord zou komen toen je over de motor begon. Dat is namelijk steeds wat je doet, als het over de wat oudere boten gaat. Jammer, want je hebt ook veel positieve inbreng op dit forum.

Voor mij had je die 2 laatste zinnen dan ook niet op hoeven schrijven. Ik heb daar namelijk niet om gevraagd. Ik weet zelf goed waar ik aan begonnen ben. Ik neem de risico's dan ook voor lief. Maar ik hoop dat je ook begrijpt, dat het voor veel mensen niet mogelijk is om met een nieuwe of zeer jonge boot te starten.

Ik ga me verder niet verdedigen of verantwoorden. Ik hoop alleen dat ik hier op het forum de antwoorden kan vinden op mijn vragen en zal waar mogelijk een ander ook proberen te helpen.

Om even op de motor terug te komen. Ik heb inderdaad het vermoeden dat de motor wat "ademhalingsproblemen" heeft. Ga dat deze winter ook aanpassen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Wolf1 » 28 Dec 2013, 01:45

Bericht door Wolf1 » ma 18 nov 2013, 17:03

Tuinslang gevuld met water door het machinekamerinlaadluchtkanaal, uit einde zo hoog mogelijk in de machinekamer ophangen.
Andere uiteinde hangen we aan de railing, vloeistof spiegel staat zo, dat deze in de machinekamer nog een meter kan stijgen. en aan de buiten zijde makkelijk af leesbaar is.
Aan de buitenkat van de slang een merkteken, gelijk met de vloeistof spiegel in de slang.
Machinekamer alles sluiten en varen maar, vol gas !
Even opmeten hoeveel de waterkolom aan de railing zakt, als dit bij minder als 10 cm blijft, heb jij een prima machine kamer beluchting, en hoef je er dus niets aan te doen.

Ben het ook met je eens, dat het gezeik over oude motortjes gaat vervelen, een ieder die tot tien kan tellen, kan zelf wel bepalen tot welke grens het oude ding leuk blijft !
Het blijft toch allemaal het zelfde of nu door het revisie bedrijf of door de nieuwe motor leveranciers met zijn specialistische inbouwers, getild wordt.
Daarom probeer zo veel mogelijk zelf, is ver weg het goedkoopste en geeft de meeste voldoening !
Hulp nodig, stel je vragen duidelijk en doelgericht, en geef zo veel mogelijk informatie en samen komen we er wel uit.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor henkvd » 28 Dec 2013, 01:45

Bericht door shaco » ma 18 nov 2013, 18:49

De (prachtige klassieke) lijnen wijzen absoluut naar Beja.
De oude Beja heeft een ander mooi kenmerk en dat de 3 stuurhut ramen voor en de 2 kleine kajuitramen voor.
Maar net zoals met auto's gaat de identiteit met de jaren verloren, ook geldig in de botenbouw.
Latere Beja hadden de karakterestieke hut niet meer en de lijnen veranderden ook met de jaren.
Ik heb het vermoeden dat je een overgangmodel hebt van de Beja Galitea, veel kenmerken komen namelijk overeen met de klasieke Beja en de nieuwere Galitea.

Prachtige boot trouwens
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 01:46

Bericht door vuuren1 » ma 18 nov 2013, 20:49

Goeie tip van Wolf want dat zit vaak niet goed.

Het 'gezeur' over oude motoren komt omdat ik veel potentiële bootkopers tegenkom die helemaal niet aan die oude motor denken.
De meesten zien alleen de romantiek van het scheepje.

Omdat er ook meelezers zijn herhaal ik dat verhaal hier en daar in de hoop dat de potentiële koper meelezer is en dat meeneemt in het aankoopverhaal (omdat de motor het duurste onderdeel van de boot is).

Een nieuwere of recentere boot zegt ook weinig over de conditie, het gaat vooral om de onderhoudstoestand en geschiedenis van de motor.
Met een oude Mercedes diesel die goed is en goed is onderhouden is niks mis
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:46

Bericht door gewoonmich » ma 18 nov 2013, 21:08

De tip van Wolf1 ga ik zeker uitproberen. Moet alleen eens kijken hoe ik dat in de praktijk moet gaan doen. Mijn machinekamer luchtinlaat zit namelijk vrij hoog in de machine kamer. Heb al wel wat over beluchting gelezen op het net.

Zoals al eerder geschreven, ik heb nog een goed gevoel bij de motor. Start goed, loopt mooi, verbruikt nagenoeg geen olie. Temperatuur blijft mooi, oliedruk ook. etc. Kop en pomp zijn ook vervangen door ruil exemplaren in 2009. Motor blakert alleen!

Wat de Beja betreft. Zie inderdaad wel wat vergelijkingen met onze belijning van de boot. Maar zie toch teveel verschillen om te zeggen dat onze boot een overgangsmodel zou zijn. Bv bij een Beja zie ik alle ramen in aluminium of staal zitten. Bij onze boot zitten alle ramen in hout. Verder zie ik dat de stuurhut bij een Beja hoger is dan bij de onze.

Vandaag nog geprobeerd te bellen met de werf in Westervoort. Helaas blijkt het nummer niet meer te kloppen. Ff verder zoeken naar mogelijke andere nummers dus.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Klaver vier » 28 Dec 2013, 01:46

Bericht door De Stoere » ma 18 nov 2013, 22:19

Wat de gelijkenis met de beja betreft.Ik heb ook op de beja site gekeken ,maar bij alle beja's die ik gezien heb staan de achter kajuiten op de gang boorden en niet in lijn met de voorkajuit.De lijnen en de zeeg van jouw boot zijn veel mooier,helaas voor de beja liefhebbers.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor henkvd » 28 Dec 2013, 01:47

Bericht door vuuren1 » ma 18 nov 2013, 22:21

Vroeger werden er ook vaak casco's geleverd met aanpassingen in het model van de boot.
Het huidige uiterlijk hoeft niet erg veel te zeggen over het originele ontwerp.

Ooit heb ik een Van Leeuwen Schouw gekocht die een stuk mooier was dan het originele ontwerp omdat de koper dat zo wilde.
Langer en smaller dat het origineel maar de mooiste ooit gebouwd.

Een OM636 is (erg*) oud maar kan nog prima zijn, alleen het (zo jij het noemt) blakeren (roet, zwarte rook?) is niet oké.
Kan te maken hebben met een te zware schroef als de motor roet geeft bij hogere belasting, te weinig aanvoer van lucht (mogelijk ook door de samenwerking van de luchtklep en de vacuumregulateur).

* De OM 636 is later (tot ca. 1988) weer in Spanje nieuwgebouwd.
De kwaliteit was wat minder (vooral de brandstofpomp).
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor henkvd » 28 Dec 2013, 01:47

Bericht door jano » ma 18 nov 2013, 22:22

Weet zeker dat het geen beja is,ken de modellen ook de oudere lijkt op een bonneville kruiser
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor henkvd » 28 Dec 2013, 01:47

Bericht door shaco » ma 18 nov 2013, 22:31

Dat de ramen in hout gezet zijn kan een keuze van een vroegere eigenaar zijn, zie je sowieso niet vaak en ik ken ook geen merk met dit specifieke kenmerk. Boten kunnen ook casco geleverd worden en daarna naar eigen inzicht afgebouwd worden. Verder hrbben niet alle Beja' s een hoge stuurhut, kijk allen maar eens op google afbeeldingen. Ik heb iig 1 boot gezien die sterke gelijkenissen heeft met jouw boot. Als je deze kruist met de oude Bejalijn komt jouw model naar voren.
Andere Bejagelijkennis die jouw boot heeft zin de stabiliteitsvinnen.
Ik zit nu op mijn smartphone wat linken moeilijk maakt, zal morgen even achter de pc duiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast