Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:37

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 08:14

Wij hebben onze boot in September vorig jaar gekocht. We zijn echt voor het model gevallen. Want de staat van de boot was niet geweldig. De vorige eigenaar heeft verteld dat het een Milord cruiser is. Er zouden er maar 2 van gebouwd zijn. Helaas kan ik er geen informatie over vinden. Hebben ook al diverse instanties benaderd zoals de ANWB, KNMC, etc. Dit hebben we gedaan omdat de boot uit een ontwerp wedstrijd moet zijn voortgekomen. Althans, dat is het verhaal van de vorige eigenaar.

In deze staat hebben wij hem gekocht.
Afbeelding

Winter/voorjaar 2013 hebben we erg veel tijd gestoken in het opknappen van de buitenkant en zijn we ook binnen begonnen met het vervangen van alle electra. Eigenlijk hadden we hier wat over kunnen schrijven in het stukje "projecten" wat een project dat was het echt. Deze winter willen we verder gaan met de binnenkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vanaf eind Juni zijn we er mee gaan varen. En zelfs al met onze boot op vakantie geweest, wat zeer goed bevallen was. Tijdens onze vakantie, hebben we veel complimenten op de boot gehad en is er diverse malen gevraagd wat voor type boot het is. Helaas weten we dat dus zelf nog steeds niet. Dus we hopen dat er hier mensen zijn die ons wat meer kunnen vertellen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gewoonmich op 07 Aug 2014, 22:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Blacktoppie » 28 Dec 2013, 01:38

Bericht door Blacktoppie » zo 17 nov 2013, 08:53

ik kan je helaas niks over de boot vertellen, al heeft hij wel wat weg van een Beja kruiser.

maar jeetje wat een mooi model, vooral mooi hoe de lijn van de voorkajuit in de achter kajuit overloopt. de nieuwe kleur is ook erg mooi.


ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Lotte » 28 Dec 2013, 01:38

Bericht door Lotte » zo 17 nov 2013, 13:25

Mooie boot! Is het geen aangepaste silverfish van Beja? Er is een site Bejaonline.nl misschien dat die wat meer weten?

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Blacktoppie » 28 Dec 2013, 01:38

Bericht door Blacktoppie » zo 17 nov 2013, 14:28

Toevallig net even bij ons op de werf bij een beja kruiser staan kijken en die heeft dezelfde lijn(kajuit overlopend in de achterkajuit) deze was alleen langer en had 3 ramen voor..
mischien kan je wat meer in deze kant zoeken idd..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor Klaver vier » 28 Dec 2013, 01:39

Bericht door De Stoere » zo 17 nov 2013, 14:44

De daklijn van de boot van gewoonmich vindt ik veel mooier lopen dan die van de beja kruisers,het loopt heel mooi over van het kajuitdak naar het dak van de achterkajuit.Persoonlijk vindt ik dit veel mooier,wat ik wel mooier vindt van de beja kruiser is de drie ramen voor in de stuurhut.Ik zou ook niet weten wat voor een boot het wel is.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:39

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 15:17

Heb even op de site gekeken van de beja cruiser. Onze boot heeft er wel wat van weg maar zie toch wel veel verschillen. De vorige eigenaar heeft wel een mooi verhaal bij de boot vertelt, maar of dit verhaal klopt weet ik niet. Heb eerder zo'n vermoeden dat het een broodje aap verhaal is. Natuurlijk heb ik het verhaal nagetrokken maar ben nog niet een beetje wijzer geworden.

Het verhaal van de vorige eigenaar is zo: in 1974 of 73 dat weet ik niet, heeft de knmv een prijsvraag uitgevaardigd en mocht iedereen een ontwerp indienen. Nou is er een werf in Westerfoort [ is er nog steeds] waar iemand werkte en zijn ontwerp van de milordkruiser won en mocht op kosten van het knmv worden gebouwd, en dat is nu jou boot. Toen de baas van de werf een tweede begon te bouwen met de mallen van die werknemer vroeg die betreffende werknemer wat er voor hem aan zat qua geld natuurlijk. Waarop de baas zei, je verdient toch je salaris hier! En hierop heeft de werknemer ontslaggenomen en de mallen kapot gemaakt. Kortom er varen in Nederland 2 milordkruisers [ helaas] het hele verhaal heeft nogal wat stof opgeblazen in de omgeving van Arnhem/ Westerfoort. Als je daar ooit komt ga dan naar de haven Jason in Arnhem en vraag naar de oude havenmeester die daarop zijn boot woont, die weet zelfs de naam van de ontwerper en alle details.

KNMV blijkt trouwens een motorclub. Maar heb wel alle motorboten clubs aangeschreven maar niks verder gekomen. Ook de havenmeester heb ik niet kunnen vinden.
En Westerfoort zit maar 1 werf, dat is Gebr. Bennik. Maar heb daar ook nog geen reactie van gehad. Maar die gaan we morgen nog eens bellen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 01:39

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 19:38

De daklijnen lijken op het ontwerp van de Beja kruiser maar in die tijd waren en nogal wat gelukzoekers en ook eigen bouwers die anderen (gedeeltelijk) nadeden.
Het achterhalen van de geschiedenis is vaak erg lastig.

Als er werkelijk een (serieuze) prijs op het ontwerp is gevallen zou dat bij bv. de ANWB bekend moeten zijn, die hebben een database.

De historie van onze eerste boot heb ik ook nooit kunnen achterhalen terwijl alles er op duidde dat het een werfboot was.
Er zat zelfs een bouwer plaatje in geschroefd.
Dat zegt ook niets omdat iedereen een naamplaatje kan laten maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:40

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 19:52

Heb al contact gehad met de ANWB, maar die hebben niks in hun data base kunnen vinden. Ook de KNWV en KNMC hebben niks kunnen vinden in hun registers. Vandaar dat ik steeds meer ga denken dat het een mooi broodje aap verhaal is.

Boot is wel erg degelijk gebouwd. Ook de afwerking was erg goed. Zelfs binnenin is het staal afgelakt en je vind dan ook geen roest aan de binnenkant. Ramen zitten niet in rubber maar in hout. Alles was/is keurig afgewerkt met teak houten latjes die keurig in model gezaagd waren. (was trouwens een heel werk om die er netjes uit te krijgen en later er weer passend in te krijgen) Allemaal erg bewerkelijk. Dus bouwer moet haast wel een liefhebber zijn geweest en geen gelukszoeker.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 01:40

Bericht door vuuren1 » zo 17 nov 2013, 21:36

De afkomst is m.i. ondergeschikt aan de kwaliteitsbeleving.

Doe er je voordeel mee!

Zit er ook een motor in? Of is dat onderwerp onbelangrijk geweest bij de aankoop van de boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Weet niet waar wij mee varen... Helaas!

Berichtdoor gewoonmich » 28 Dec 2013, 01:40

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 21:51

Gelukkig zit er een motor in. Een Mercedes OM636 met een Velvet 70C keerkoppeling er achter.
Motor start meteen na 1 keer gloeien en loopt mooi rond, kop en brandstofpomp zijn in 2009 vervangen. Motor blakert wel een beetje. Denk dat hij wat teveel brandstof krijgt. Keeringen van de ingaande en uitgaande as van de keerkoppeling heb ik afgelopen zomer nog vervangen.

Het blijft natuurlijk een oude motor, maar heb nog vertrouwen in de motor.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten