pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor laserdevil » 23 Feb 2014, 23:17

Stentec is mooi en loopt goed met ais , maar heeft vind ik een groot probleem.
Als bv je laptop crasht , of je wil hem schoon maken met een nieuwe windows , en je wil de software opnieuw installeren , moet je hem weer volledig betalen.
En dat vind ik een verdomd grote tekortkoming en niet klantgericht.
Kan toch niet zo zijn als ik een tamelijk duur programma koop , en er gaat wat mis met mijn hardware/software , ik het nogmaals moet gaan betalen.
Make no sence :cry:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Pallieter » 23 Feb 2014, 23:26

@Wolf1
Als ik het goed begrepen heb, ondervindt je ook problemen zonder de AIS aan te sluiten als je een geplande route vaart. Omdat mijn scheepje nog in de winterstand ligt, heb ik een route gepland in Navigo en dezelfde route in mijn GPS ingebracht. Via de GPS (Garmin GPSMAP 276c) kan ik de route dan gesimuleerd varen. Het in- en uitzoomen gaat eigenlijk bij mij zonder problemen. Het gaat minder als ik het via de scroll functie van de muis doe, maar als de zoomfunctie van Navigo (het vergrootglas) gebruik zoomt hij moeiteloos in of uit. Ook met een vaarsnelheid van 100 km/u zijn er geen problemen bij mij.
Aan jouw computer kan het niet liggen, want mijn netbook heeft een veel mindere configuratie dan die van jou.

Helaas kan ik ik je niet helpen met AIS, omdat ik dat niet aan boord heb. Een AIS transponder simuleren zal vast ook niet mogelijk zijn.
Het is wel treurig dat de ontwikkelaar jou niet eens wat ondersteuning wil geven.

Je zal dit: "Als ZOWEL een AIS als een GPS worden gebruikt, verdient het aanbeveling de "dubbeling" van het signaal van de eigen scheepspositie te voorkomen, ofwel door de GPS uit te schakelen of af te koppelen, of door het eigen-schip-signaal van de AIS uit te schakelen" vast wel inde handleiding gelezen hebben.

Vriendelijke groet,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 24 Feb 2014, 00:17

Pallieter schreef: "Als ZOWEL een AIS als een GPS worden gebruikt, verdient het aanbeveling de "dubbeling" van het signaal van de eigen scheepspositie te voorkomen, ofwel door de GPS uit te schakelen of af te koppelen, of door het eigen-schip-signaal van de AIS uit te schakelen"

Mijn GPS is direct aan de AIS gekoppeld, De AIS levert de GPS informatie aan PC-Navigo !
Pallieter Is dat wat je bedoeld ? Dit is een instelling in Navigo
Nogmaals zonder AIS werkt het, maar is niet het probleem, het is de druppel die de emmer doet overlopen !
En die druppel is de laatste paar jaar wel enorm gegroet !
Denk ook dat de meesten in Nederland er nog maar weinig last van hebben, ach het systeem loopt wel eens achter, hiervan zich de oorzaak nog niet beseffend, maar moet er niet aan denken wanneer de druppel blijft groeien als de AIS transponder ook algemeen goed in de pleziervaart wordt.
En vergis je niet in het bereik, in de Bieschbos ontvang je niet alleen Raamsdonksveer en Werkendam, maar ook Willemstad, Dordrecht en zelfs het grootste deel van Rotterdam, en dat is dan toch al een aardige druppel !
Was deze zomer in Friesland dat enkele schip op het Prinses Margriet kanaal gaf geen enkel probleem, maar als de AIS trend zich zo doorzet zal dat ook snel anders worden.
Heb gerede grote twijfel, dat tegen die tijd, PC-Navico er iets aan zal oplossen !
Daarom voor mij en ik denk voor iedere Navigo gebruiker de vraag hiermee door te gaan ?
Zie ook geen enkele reden meer voor de door Navigo verplichte update, want dit is echt compleet weggegooid geld.
Ze geven dit jaar al geen enkele verbetering meer aan, en die zijn er dus ook niet, maar willen nog wel de komende jaren €55.-- vangen, maar het blijft zoals het is.
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 24 Feb 2014, 07:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Pallieter » 24 Feb 2014, 01:31

&Wolf1
Ik begrijp dat er dus maar één GPS-signaal "binnen" komt. Dat ligt het probleem dus niet. Het probleem is misschien dat er teveel AIS-signalen binnenkomen. Ik ken AIS niet voldoende, maar zou het een oplossing kunnen zijn dat je er voor kunt kiezen om alleen signalen van schepen (bijvoorbeeld) die 500 meter van je af zijn te plotten? Het echte probleem ligt natuurlijk bij Navigo. Het is toch te gek voor woorden dat dit niet opgelost kan worden.

Ben benieuwd of deze problemen ook bij WinGPS voorkomen. Eigenlijk zou je dit soort software eerst eens aan boord voor een bepaalde periode moeten kunnen uitproberen, voor je de volledige aanschafprijs kwijt bent.
Volgens mij heeft het blad Motorboot wel eens een vergelijkingstest uitgevoerd tussen WinGPS en PC Navigo. Helaas is het met al dit soort testen zo, dat ze de systemen niet een al te zware opgave geven. M.a.w. ze komen er altijd te positief uit. De tekortkomingen komen daardoor niet naar boven.

Vriendelijke groet,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2014, 08:04

Wolf1 schreef:
pascall schreef: Ik dacht dat ik Uw vraag al had beantwoord, laat ik het anders verwoorden, Pc Navigo met AIS werk perfect!

Mvg, Pascal

Pascal, je geeft me 2x een niets zeggend antwoord !
Ik vind het allemachtig prachtig dat het zo geweldig bij je baas werkt, maar als ik je dan naar specificaties vraag, heb je geen antwoorden !
Ik heb op dit moment iets andere ervaringen, en als ik naar de systeem eisen kijk welke mijnheer Kouwenberg opgeeft, schrik ik mezelf rot.
Zelfs als ik aan deze absurde eisen voldoe werkt het nog belabberd !
Nu heb ik het niet over mezelf achter een spits in een Belgisch kanaal maar over situaties waar ik het voor gekocht heb.
Nieuwe Maas, donker veel scheepvaart, verander de schaal om te zien welke haven ik moet hebben, klaar alles vast, en dan heb ik geen handen over om het spul eens opnieuw op te starten, dus heb je niets !
Heb er ook best wel geïnvesteerd het systeem ligt inmiddels ver boven de Navigo eisen maar het blijft niks.
Begrijp ook dat mijn systeem van 5 jaar geleden voor het AIS gebruik van nu out of date is, maar toen werkte het niet vanwege mijn te kleine computer en nu werkt het niet door te veel AIS verkeer !
Ik heb nog iets wat ik niet snap één deel van mijn iCore 5 draait constant 100% processor 2 +/- 50% 3 en 4 doen niks, verwacht dat een iCore 7 dus ook niks gaat verbeteren.
Dus Pascal, daarom mijn vraag waar varen jullie dan allemaal mee, als het zo voortreffelijk gaat ?
Ben Heel benieuwd !

Henk, baudrate 38400.
Heb al gedacht maar niet geprobeerd, zou het helpen en kunnen als ik naar 19400 ga ?
Aan de andere kant geloof ik helemaal niet dat het aan het drukke AIS verkeer ligt, dat is de druppel die de emmer doet overlopen.
Hoeveel informatie kan je over een com poort binnen halen ?
Gr. Wolf1


Hoi Wolf,

Ik denk dat ik je vraag verkeerd geïnterpreteerd heb, en ik denk ook dat ik je geen gepast antwoord kan geven, ik ben dan ook geen (computer expert).
Wat wij doen is het inspecteren van alles wat zicht op en aan het water bevind, tijdens zo'n vaarsessie draaien er twee computers met Pc navigo, beide onafhankelijk van elkaar.
Ieder heeft een eigen voeding en GPS AIS, GPS, op de eerste computer (Tinkpad 6jaar oud) zit het GPS AIS op aan gesloten, de tweede computer (Dell 2jaar oud) alleen GPS, dit is een back-up systeem.
Beide computers lopen wel eens vast, dat wil zeggen dat je niets meer aan kunt klikken, positie, kaart mee lopen en AIS blijven het gewoon doen.
Waarom het bij ons vast loopt heeft alles te maken met de duizenden Navnotes (Navnotes zijn informaties die je zelf in Pc Navigo kan toevoegen) die wij hebben ingevoerd, heel het areaal is doormiddel van Navnotes ingetekend.
Bijvoorbeeld, ieder object, stel een kribbaken heeft een specifiek nummer (Navnotes) 8453, blijkt tijdens een inspectie het kribbaken scheef te staan, klik je deze aan, en ziet dan de gehele geschiedenis van het kribbaken in een tapblaadje te voorschijn komen.
Het nieuwe gebrek word hier ook weer in op getekend, doet men dit meerdere keren achterelkaar dan wil het wel eens gebeuren dat hij vast loopt.
Voer je niets in draaien beide systemen foutloos, al is de nieuwe computer wel sneller met inzoomen.
Het inzoomen is (zoals al eerder gepost is) met de pijltjes sneller als met de scrolfunctie van de muis, maar de muis heeft weer een voordeel dat de man veel dieper kan inzoomen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 01 Mrt 2014, 09:15

Pascal, ben blij dat je met me meedenkt, iedereen die meedenkt is me vriend !
Ik zou ook heel blij zijn met een oplossing.
Maar krijg steeds meer twijfel of die er is ?
Heb namelijk een mailtje naar Navicgo gestuurd met de vraag of zij in mijn computer willen kijken wat er dan eventueel niet goed is.
Ik krijg geen antwoord meer.
Dus met andere woorden zij weten heel goed wat er aan de hand is.
Zolang jullie maar allemaal je update blijven kopen, hopen ze een bedrijf te vinden die de zaak wil overnemen, mag deze ook voor de oplossing zorgen.
Pascal, waar in Nederland varen jullie met Navigo ?
Ik heb al verteld in Friesland en Frankrijk werkt het bij mij ook, maar krijg al problemen in de Biesbosch.
En voor iedere Navigo gebruiker, het gaat alleen maar slechter worden als AIS ook algemeen door de pleziervaart gebruikt gaat worden ! ! !
Volgens mij is er daarom maar één oplossing,

"Stop met het kopen van PC-Navigo UP Date's"
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2014, 14:24

Wolf,

Updates heb ik nog nooit gedownload, mogelijk zit daar dan ook het probleem.

Ons vaar (werk) gebied is Zuid-Holland, Hollandse-IJssel, Lek tot 2 kilometer boven Schoonhoven, Noord, kil, Oude-Maas, Nieuwe-Maas, Boven-Merwede tot Woudrichem, Beneden-Merwede, Nieuwe- Merwede, Afgedamde-maas noord, Afgedamde-Maas zuid, Bergse-maas tot 3 kilometer boven Heusden, Spui, Haringvliet, Hollandsdiep, En de Amer, pffffffffffff ik denk dat ik ze allemaal gehad heb.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 01 Mrt 2014, 15:06

Gebruik je dan wel ENC's ?
Het programma is,
Kalitatief Uitermate Teleurstellend
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2014, 16:18

Oeps, ENC's ??? K.u.t. weet ik wel maar.... verklaar U nader.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 01 Mrt 2014, 17:42

pascall schreef:Oeps, ENC's ??? K.u.t. weet ik wel maar.... verklaar U nader.

Pascal, je leest dingen die ik niet zou durven schrijven !
ENC, ik hoop nu dat ik het goed vertel anders krijg ik heel het forum over me heen.
In Brussel hebben ze naar ik begreep besloten dat elke EEG lidstaat kaarten van zijn grondgebied vrij ter bechikking moet stellen, en dit gebeurd in de form van ENC.
Navigo had voor dit besluit eigen kaarten, was niet meer dan een groen vlak met zwarte lijntjes en plaatsnamen.
Had je een route gepland werd het zwarte lijntje rood, soms voer je dwars door het groen, was een foutje in de kaart ! Je kunt deze kaarten nog terug vinden als je ver genoeg uitzoomt, er is een in Navigo instelbare grens waar het programma dan overschakelt van ENC kaarten naar Navigo kaarten.
Wanneer de Gps een verplaatsing aangeeft moet dus alles op de ENC opnieuw berekent en op het scherm geplaatst worden, en dit samen met de informatie die dan op dit moment van toepassing is, daaroverheen komt dan alle AIS informatie van alle schepen in een cirkel van 50km om je heen.
Een beetje computer van deze tijd heeft daar ook geen moete mee mits het Multi thread geschreven is, maar in de tijd dat Navigo ontworpen is had niemand hier nog van gehoord.
Met het huidige update inkomen, vinden de heren het nu veel, te veel werk, dat moet de volgende eigenaar maar doen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten