pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2014, 09:49

Ik denk dat je nu de vinger op de gevoelige plaats legt Wolf, zie wat hoger in dit Topic waar ik aan geef hoe de ENC'S bij OpenCPN eenmaal moeten ingelezen worden, daar speelt ook het probleem van het erg traag laden van de ENC kaarten, dat is een probleem van de kaarten die worden kwalitatief uitermate teleurstellend aangeleverd door RIS, ik vind de kwaliteit daarvan al niet geweldig, maar de manier hoe ze standaard een soort van ingepakt aangeleverd worden al helemaal niet goed, voor de presentatie is dat een drama. Bij OpenCPN hebben we een workaround hiervoor die de kaarten eenmalig een soort van uitpakt waardoor het trage laden verleden tijd is.

Waarom Navigo verdrinkt in het tonen van een beetje AIS is me nog steeds een raadsel, alle andere programma;s die ik ken hebben daar geen moeite mee.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Mrt 2014, 09:56

Wat gebruiken ze in de beroepsvaart dan?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2014, 10:16

Geen ervaring mee Jan, ben goed op de hoogte van zoutwater maar heb geen ervaring met zoetwater op Tresco na.

Het meest vervelend is dat een Navigo gebruiker moeilijk overstapt naar wat anders ivm met de plan optie van Navigo dat geen enkel ander programma in zich heeft, als je dat gewend bent zijn alle andere route plan opties van andere programma's niet vergelijkbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 02 Mrt 2014, 15:08

henkvd schreef:Geen ervaring mee Jan, ben goed op de hoogte van zoutwater maar heb geen ervaring met zoetwater op Tresco na.

Het meest vervelend is dat een Navigo gebruiker moeilijk overstapt naar wat anders ivm met de plan optie van Navigo dat geen enkel ander programma in zich heeft, als je dat gewend bent zijn alle andere route plan opties van andere programma's niet vergelijkbaar.

Henk, woorden die me blij maken, iemand die het probleem onderkent en begrijpt.
Begrijpen doen ze het bij Navigo ook, maar onderkennen niet !
Mijn voorstel stop met het investeren in Navigo, hiermee raken we ze in hun portemonnee en dit zal ze heel snel tot andere gedachten brengen.
Wij als gebruiker merken daar niets van, die updates houden toch al niets meer in.
Je zou alleen om b.v. de Veenvaart in je kaarten te hebben de ENC in het gebied dat je wilt varen van tijd tot tijd, vervangen.
Voor wie daar moeite mee heeft, zal dit forum een prima oplossing geven !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Pallieter » 02 Mrt 2014, 16:58

Het enige programma dat in de buurt komt (gezien de plan opties) is WinGPS van Stentec. Hoe de ervaring van dat programma in samenhang is met AIS, zou wel aardig zijn om te weten. Als dat namelijk naar behoren werkt, is een overstap voor niet tevreden Navigo klanten dan wat minder groot.
Ook WinGPS heeft zijn zwakke kanten, maar er wordt daar in ieder geval nog steeds ontwikkeld. Ik vind het nog steeds belachelijk dat je in WinGPS de (geplande) route niet kunt exporteren naar je GPS. Je krijgt dan namelijk rechte lijnen van route- naar routepunt. Redelijk eenvoudig op te lossen zou je denken, maar ook hier is de klant dus geen koning. Je vraagt naar het waarom niet, en krijgt dan zoiets van "tja we denken er over om dat mogelijk te maken", maar wanneer..............

Waarschijnlijk is de markt te klein en daarom te weinig concurrentie. Een bedrijf zoals bijvoorbeeld Waypoint in Notter, zal niet gauw in de markt stappen. Jammer want ze hebben prachtige routerings producten gemaakt voor motor, fiets en wandelaars.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 02 Mrt 2014, 17:10

Pallieter, geloof niet dat je het helemaal hebt begrepen, al de programma's die je noemt lijken niet op Navigo.
Ja, een kaart waar je zelf op vaart in combinatie met AIS, ik denk dat ik je uit moet nodigen eens bij mij aan boord te komen kijken, gaan we samen een stukje varen, zal ik je mijn problemen laten zien en uitleggen wat Navigo is !
Moet deze zomer een waddentocht organiseren komen hoogst waarschijnlijk op de terugweg in de buurt van Sneek.
Gr. Wolf
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Mrt 2014, 20:20

Wolf, het verschil is voornamelijk dat je je routes kan plannen, weergeven ziet staan en ziet hoeveel motoruren het kost betreffende bestemming te bereiken ect ect... Ik heb even zitten lezen op de site van Navigo aan de hand van dit topic.

Als ikzelf op vakantie ga dan zit ik te kijken op de iPad-anwb kaarten van: waar gaan we morgen naartoe? Doe ik een ruwe schatting van hoe lang het varen is en hoe laat ik daar wil zijn (hoe laat de vrouw daar wil zijn ivm winkelen) dan weet ik ongeveer hoe laat ik weg ga.... Het kan de volgende dag dan zomaar een half uur later worden omdat ik zin in nog een bak koffie had met me dochter op schoot of dat ik geen zin heb om op kruissnelheid te varen dan kom ik maar een uurtje later aan (als het mag van de vrouw 8-) ) maar plannen zoals met Navigo kan dat doe ik soieso niet. Buiten dat, ik weet bezuiden leerdam alles uit mijn hoofd en de rest ongeveer. Alleen friesland en tussen rotterdam en amsterdam is het moeilijk onthouden.

Mischien even uitzoeken waar de binnenvaart mee navigeert... Dat zal heus wel goed zijn, ben alleen bang dat daar weer een bepaald prijskaartje aanhangt.

Of mischien even op de Hiswa boatshow naar de mannen van Navigo lopen en zien of je eruit komt met hun.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Pallieter » 02 Mrt 2014, 22:32

Wof1, Je hebt vast gelijk dat ik niet alles uit Navigo haal wat er allemaal in zit. Ik gebruik het inderdaad alleen om een route te plannen en onderweg te kijken welke bruggen ik moet hebben die bediend moeten worden.
Verder denk ik dat de routeplanning die in WinGPS zit, voor de eenvoudige waterrecreant voldoende mogelijkheden biedt.

Jouw uitnodiging om eens een stukje mee te varen neem ik natuurlijk graag aan. Wat ik zo -op dit forum- van je schip gezien, ziet er machtig uit. Daar is mijn bootje maar een notendopje bij.

Het enige dat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat de markt voor navigatiesystemen (die ook een route kunnen plannen) te klein is, waardoor er geen concurrentie is, en de ontwikkelaar van -in dit geval Navigo- zich niet het vuur uit de sloffen loopt om jouw probleem op te lossen.

Vriendelijke groet,
Cor
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2014, 01:28

Jan Huibers schreef:Mischien even uitzoeken waar de binnenvaart mee navigeert... Dat zal heus wel goed zijn, ben alleen bang dat daar weer een bepaald prijskaartje aanhangt.

Of mischien even op de Hiswa boatshow naar de mannen van Navigo lopen en zien of je eruit komt met hun.

De binnenvaart vaart met Tresco mooi programma maar voor plezier veel te duur.
Met Navigo in contact, is naar het blijk ook geen optie, ze hebben geen oplossing, moet werk voor verzet worden, zien ze niet meer zitten.
Over je manier van varen denk ik in vakantie net zo, maar op langere tochten met honderden sluisjes is het toch belangrijk op een gegeven moment te weten waar je had moeten zijn !
In het verleden (zonder plan programma) zijn we vaak van alles voorbij gevaren en dan 1 a 2 weken te vroeg in Lobith.
Op het juiste moment de bediening tijd van sluis of brug, telefoon nummer wanneer je geen antwoord via de marifoon krijgt (sluismeester in zijn groentetuin)
Het marifoon no van de verkeersbegeleiding, het staat allemaal in je scherm, op het moment dat je daar bent.
De combinatie met AIS vooral s 'nachts ik zou er heel wat voor over hebben als het zou werken zoals me voorgehouden is !

Pallieter schreef:Wof1 Het enige dat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat de markt voor navigatiesystemen (die ook een route kunnen plannen) te klein is, waardoor er geen concurrentie is, en de ontwikkelaar van -in dit geval Navigo- zich niet het vuur uit de sloffen loopt om jouw probleem op te lossen.
Vriendelijke groet,
Cor

Ben ik allemaal helemaal met je eens vandaar mijn idee, te stoppen met investeren in PC-Navigo, ben er van overtuigt als we dit massaal zouden doen het probleem binnen een jaar is opgelost ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Guus » 12 Jun 2014, 22:15

@ Wolf1

Ik ben nieuw op dit forum en vind hier veel nuttige zaken. In de thread PC-Navigo lees ik dat je veel problemen hebt met PC-Navigo. Zelf ben ik een behoorlijk tevreden gebruiker. Ik draai Navigo sinds 2010, sinds 2012 (met AIS) op een Intel I3-2130 3.4 Hz CPU met 8 GB geheugen en een 120 GB SSD HD, redelijk vergelijkbaar met de PC waar jij op draait. Verschil is misschien dat ik tijdens het varen geen risico's wil nemen met mijn navigatie en deze PC dedicated gebruik voor Navigo.

Ik vaar in heel Nederland, dus ook in Rotterdam, Dordrecht, Amsterdam, Antwerpen etc. Ik zou dezelfde problemen moeten ondervinden die jij ervaart. Maar nee, sinds ik bovenstaande PC gebruik draait Navigo soepeltjes. Ik herken wel dat met de muis scrollen trager is dan via de vooringestelde zoomfactoren.

Wat ik nog zou kunnen bedenken zijn de Advanced AIS instellingen van Navigo. Naast de boudrate etc. vind je daar ook de optie "AIS bereik". In de Helpfiles kan ik zo gauw niet vinden wat dat precies inhoudt, maar ik neem aan dat daarmee het aantal te verwerken AIS signalen beperkt kan worden. Bij mij staat dat op 40. Als dat het aantal te verwerken AIS signalen is, is dat knap veel. De helft zou ook ruim voldoende zijn. Een andere instelling is "Synchronicatie". Die staat bij mij op 0. Misschien scheelt dat ook in de belasting van de CPU. Je zou eens met deze waarden moeten spelen om te kijken of je daarmee je probleem oplost.

Wat betreft de opmerking over de ENC kaarten: Ik ben geen ICT 'er en ook geen geograaf, dus misschien is het onzin wat ik schijf, maar bij mij worden de ENC kaarten gecompileerd tijdens de opstart, dus daar zal je probleem niet zitten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Want ondanks de inderdaad niet geheel probleemloze code van Navigo, ik zie nog geen betere, vollediger en betaalbare, software voor planning en navigatie (ik heb geen aandelen :-)).

Met vriendelijke groeten,
Guus.
Guus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jun 2014, 14:52
ligplaats: Delft
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten