pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor laserdevil » 12 Jun 2014, 22:39

Hmmmm , kan niet wachten tot ik de Easy-AIS in mijn bezit heb.
Kijken wat die uitvreet op mijn slupslet met de pc-navigo.
Hoop niet dat ik een copie krijg van wolf zijn probleem.
Scheelt wel , ik heb niks betaald voor de pc-navigo :D ;).
Stentec is al helemaal geen optie voor mij , daar je hem opnieuw mag kopen als je pc crasht of je wil een nieuwe kopen.
Mag je de hele boel opnieuw kopen.
Waardeloos.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2014, 10:06

Guus schreef:@ Wolf1

Verschil is misschien dat ik tijdens het varen geen risico's wil nemen met mijn navigatie en deze PC dedicated gebruik voor Navigo.

Wat ik nog zou kunnen bedenken zijn de Advanced AIS instellingen van Navigo. vind erde optie "AIS bereik", ik neem aan dat daarmee het aantal te verwken AIS signalen beperkt kan worden. Bij mij staat dat op 40. Als dat het aantal te verwerken AIS signalen is, is dat knap veel. De helft zou ook ruim voldoende zijn. Een andere instelling is "Synchronicatie". Die staat bij mij op 0. Misschien scheelt dat ook in de belasting van de CPU.
bij mij worden de ENC kaarten gecompileerd tijdens de opstart, dus daar zal je probleem niet zitten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Want ondanks de inderdaad niet geheel probleemloze code van Navigo, ik zie nog geen betere, vollediger en betaalbare, software voor planning en navigatie (ik heb geen aandelen :-)).

Met vriendelijke groeten,
Guus.

Guus, bedankt voor je reactie, om maar met het laatste te beginnen, omdat er geen betere betaalbare software is tob ik er ook nog steeds maar mee aan.
Je zin "bij mij worden de ENC kaarten gecompileerd tijdens de opstart, dus daar zal je probleem niet zitten." begrijp ik niet en waarom zal dat bij mij anders zijn ?
zo ook de "Synchronicatie". waar zit dat en wat doe ik er mee ?
Het instellen van de AIS range (is volgens mij gewoon in kilometers) helpt voor mijn probleem in het geheel niet !
Al de ontvangen AIS signalen moeten toch door de PC verwerkt worden, deze worden alleen niet allemaal in de kaart gezet.
Het enige wat tot nu toe enig soelaas geeft, is het schaalpunt waar overgegaan wordt naar ENC kaarten zo laag mogelijk te maken.
Ook in mijn geval wordt deze computer alleen gebruikt voor Navigo, wacht nog steeds op de gouden tip, maar gezien de manier hoe mijnheer Kouwenberg en consorten er mee omgaat, zal het wel vergeefse hoop zijn ! ! !
Gr.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Lucter » 13 Jun 2014, 12:38

laserdevil schreef:Stentec is al helemaal geen optie voor mij , daar je hem opnieuw mag kopen als je pc crasht of je wil een nieuwe kopen.
Mag je de hele boel opnieuw kopen.
Waardeloos.


Dat is nonsens, je licentie staat bij Stentec in je account geregistreerd. Ik heb wingps pro, en mag dat van Stentec op 3 verschillende systemen draaien, pc aan boord, thuis en op het schip van een vriend. De updates incl baz zijn lekker klein als bestand en snel gedownload. Als ik geen wifi heb hang ik mijn smartphone er even aan mbv easy tether en klaar. Kritiek heb ik ook op Stentec, matige helpdesk en het integreren van radar hebben ze in de wacht gezet, heel jammer :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2014, 12:49

Lucter schreef:Kritiek heb ik ook op Stentec, matige helpdesk en het integreren van radar hebben ze in de wacht gezet, heel jammer :

En geen route planner, zal op zee niet gemist worden, maar voor b.v. Frankrijk een must !
Gr
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Lucter » 13 Jun 2014, 13:01

Wolf1 schreef:
Lucter schreef:Kritiek heb ik ook op Stentec, matige helpdesk en het integreren van radar hebben ze in de wacht gezet, heel jammer :

En geen route planner, zal op zee niet gemist worden, maar voor b.v. Frankrijk een must !
Gr


Routeplanning Nl is dik in orde, op andere Internationale kaarten weet ik het niet

Edit, heb nu even meer tijd om hier op in te gaan

@wolf, pcnavigo/beperken AIS-range dit is zinloos, je geeft de pc er een taak bij; het uitfilteren van ais-data.
Probleem bij PCnavigo is de antieke broncode, het maakt geen gebruik van multitreading en ook de video-afhandeling wordt grotendeels van het moederbord gevraagd, ipv dat dit wordt overgelaten
aan de grafische kaart.

Ik ben zeker niet kritiekloos als het om wingps gaat, zie hierboven maar de software is wel heel modern en geschreven voor de moderne besturingssystemen.
De mogelijkheden van WingpsPro vindt ik formidabel, een altijd actuele kaart, Ais interpolatie, stromingsgegevens.

Het belangrijkste, het werkt, altijd, overal zelfs op een androidtablet :D
Goedkoop is het niet maar je krijgt zeker waar voor je geld. :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor laserdevil » 13 Jun 2014, 20:45

de video-afhandeling wordt grotendeels van het moederbord gevraagd, ipv dat dit wordt overgelaten
aan de grafische kaart.

Je bedoeld het geheugen van de grafische kaart , want een moederbord kan geen grafisch gedeelte laten zien.
In de bios kun je trouwens wel de balans veranderen , en evt. groter maken als je er wat ram bij gooit.
Ik heb daardoor een bewuste keus gemaakt met een slupslet met losse ingebouwde grafische kaart en flink wat ram.
Geen lag of ghosting te bespeuren.
Zelfs niet met games spelen.
Maar dit is wat offtopic en lost wolf zijn probleem en fustratie niet op.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 13 Jun 2014, 21:51

Navigo vreet aan het systeem, waar dat helemaal niet nodig is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Guus » 13 Jun 2014, 22:17

@wolf1:

De instellingen "Synchronisatie" en "AIS Bereik" vind je achter <Bestand>, <Voorkeuren>, <AIS Instellingen>.

Wbt het AIS bereik: Of het nu km of aantal is maak niet veel uit. Navigo ontvangt de hele AIS lijst, maar verwerkt daarvan alleen de eerste N schepen, of de schepen binnen een straal van N km. De rest van de AIS signalen (en dat kunnen er heel veel zijn in b.v. Rotterdam) wordt genegeerd (vermoed ik). Dat moet schelen in de cpu belasting.

Wbt synchronisatie, ik heb geen idee wat dat doet, dus ook niet of het zal helpen. Of het bij jou helpt weet ik niet, maar zoals mijn zoon zegt: "Niet geschoten, de beer altijd weggelopen".

Wbt de compilatie van de ENC's, dat meldt mijn versie (2014) bij het opstarten, ik weet niet meer of oudere versies dat ook deden. Als de verwerking van de ENC''s bij de opstart plaats vindt, verwacht ik dat de kaarten bij het gebruik sneller zijn (wederom, zonder kennis van de achterliggende software).

Gezien het feit dat mijn PC niet echt beter, misschienzelfs wel minder, is dan jouw PC moet jouw Navigo probleem toch op te lossen zijn!?

@luctor:

Zou het voor de cpu evenveel werk zijn de AIS lijst na N schepen verder te skippen, als de hele lijst verwerken en een deel niet te presenteren? Dat lijkt mij dom programmeren. Dat de Navigo software niet gebouwd is volgens de modernste methodes, dat kan iedereen zien, maar dom, dat geloof ik niet.

Met vriendelijke groeten,
Guus.
Guus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jun 2014, 14:52
ligplaats: Delft
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 14 Jun 2014, 00:00

De ENC's van RIS zijn gecomprimeerd, dit is niet nodig en is nergens voor nodig, sterker nog de kwaliteit van de kaarten laat voor de mogelijkheden die er zijn zeer te wensen over, daar valt nog heel erg veel te verbeteren, eigenlijk vind ik ze wetende wat de mogelijkheden zijn schandalig slecht, een ANWB kaartje laat met al z'n beperkingen van een raster kaart heel wat meer info zien, terwijl het niet meer is dan een afbeelding, met vector kaarten valt echt meer te maken dan wat men nu aangeboden krijgt.
De ENC kaarten hebben verder niets met Navigo zelf te doen, daar moeten we RIS scheef voor aankijken.

Verder gebruikt Navigo een knutsel AIS module die zich zelf verslikt, jammer het is nergens voor nodig, het maakt niet uit of je filters zet op getoonde doelen, het inlezen van de data waar je gewoon alle data zonder beperking van de AIS binnenkrijgt moet toch eerst ingelezen worden en daar zit de achielshiel op de manier hoe dat gebeurd, dat beetje data zou een een eitje moeten zijn.

Helaas is er geen vergelijkbaar alternatief voor Navigo wat betreft de route plan tool, die is uniek.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Lucter » 18 Jun 2014, 18:58

Ik zag zojuist op de website van Stentec dat er demoversie te downloaden is voor Wingps : http://www.stentec.com/nl/wingps/wingps-5

Een test van verschillende paketten: http://www.wsvvissershang.nl/wp-content ... r-V1.0.pdf

Ik heb hem niet getest/gedownload omdat ik Wingpspro op dit zelfde systeem heb draaien.

Wellicht iets voor de pcnavigo-afvalligen om uit te proberen?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten