pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2014, 17:02

Klopt. En dat wilde ik onderstrepen met mijn ervaring uit de praktijk. Denk tussen 'dus' en 'niet' het woord 'inderdaad'. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 18 Feb 2014, 17:43

PC Navigo is altijd te verbinden geweest met een GPS, heeft niets te maken met de versie 2014, zonder GPS heb je er ook weinig aan of je moet het alleen willen gebruiken als routerplanner.

De ervaring dat 1 op de 10 schepen geen AIS voeren, of niet word ontvangen, deel ik niet, daar zijn al verschillende wateren dat AIS verplicht is, b.v. Antwerpen, dus de keuze om geen AIS aan te schaffen word voor de beroepsvaart steeds verder bemoeilijkt navenant er steeds meer AIS verplichte wateren komen.
Als je schepen niet ontvangt is het verstandig om na te gaan waarom deze niet worden ontvangen, mogelijk is er een gebrek aan de eigen apparatuur.

Inderdaad, jachten voeren meestal geen AIS, het is ook niet te hopen dat, dat gaat gebeuren, op een mooie zomerse dag zou het letterlijk een mierenhoop op je scherm worden, het nut van AIS in de context veiligheid, gaat dan in zijn geheel verloren.

Voor zeeschepen is er allang een AIS verplichting, overigens, het is ontworpen voor de zeevaart.

Dat schepen de verkeerde naam voeren, ook hier deel ik deze ervaring niet, sterker nog, heb het nog nooit meegemaakt.
Wat wel mijn ervaring is dat de AIS achter het schip aanhobbelt, of niet de juiste koers aan geeft (dwars vaart), maar dat blijft bij enkele gevallen.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor quichot » 18 Feb 2014, 19:01

pascall schreef: Als je schepen niet ontvangt is het verstandig om na te gaan waarom deze niet worden ontvangen, mogelijk is er een gebrek aan de eigen apparatuur.

Mijn transponder is door de gecertificeerde installateur (ik mocht dat niet zelf) voor ingebruikname door hen uitgebreid getest, dus daar zal het niet aan liggen. Dat jij die ervaring niet deelt, zegt weinig over wat ik constateer. Mogelijk speelt toeval of vaargebied een rol. Ik kan niet anders doen dan melden wat ik in het Amsterdamse havengebied waarneem, waar veel schepen alleen maar verhalen van los- naar laadplaats. En vergeet niet, het is nu nog niet verplicht.
Maar áls je een gekeurde AIS-transponder hebt, mag je hem officieel niet uit kunnen zetten. Maar ik weet van schippers persoonlijk dat daar 'een oplossing' voor is. Er heerst namelijk onder hen de (onterechte?) vrees dat er op basis van de vaargegevens kan worden beboet. Uiteraard staat dat ding daar waar het verplicht is (Antwerpen), ineens wel weer aan.
Wat betreft andere namen: soms is de oude naam nog in overgeschilderde lasletters zichtbaar, soms ook niet, maar het feit blijft dat ik het waarneem. Afmeting en tonnage kloppen dan weer wel.
Overigens duikt ook AIS-humor op: de pontveren over het IJ hebben 'Azoren' als bestemming.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 18 Feb 2014, 20:24

Transponder geplaatst en getest door een erkent installateur zegt niets, vroeg of laat kan er een storing optreden, maar goed zoals je zelf zegt, het is een persoonlijke ervaring.
Mijn werk, en zodoende mijn werkbegied is Zeeland en Zuid-Holland, Amsterdam ken ik alleen onder de omstandigheden pleziervaart :D
Het niet zelf mogen instaleren heeft alleen te maken met het dan niet toe te kennen subsidie bedrag, dus geen subsidie, dan ben je vrij om zelf te instaleren.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2014, 09:43

Het bevreemd mij een beetje dat ik niemand van jullie hoor over het gebruik van AIS met PC-Navigo !
Als ik op de site van Navigo kijk wat de systeemeisen zijn voor het gebruik van deze combinatie, dan schrik ik me rot, en vraag me dan ook af, varen jullie daar allemaal mee rond ?
En zo ja, werkt het dan ook echt ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor quichot » 19 Feb 2014, 11:51

Wolf, het is een (luxe)probleem dat ik nog voor me uitschuif. Ik moet nog uitzoeken wat in combinatie met mijn transponder de geschikste software is. Inmiddels kan ik me noodgedwongen al aardig redden met het piepkleine lcd-schermpje. Door de kompasstreken/afstanden waar de gemelde schepen zich bevinden te koppelen aan hun kompaskoers, kom ik een heel eind als hulpmiddel bij het naderen van een druk kruispunt. maar het is wel mijn bedoeling om ze als stipjes op een kaart te zien bewegen.
Pascal, uitsluiten kan je een storing natuurlijk nooit, maar vooralsnog lijkt het me waarschijnlijker dat sommige schepen, om welke reden ook, geen AIS-signaal uitzenden, dan dat ik die door een onverklaarbaar selectieve storing niet zou kunnen zien, terwijl op hetzelfde moment andere schepen, vaak op veel grotere afstand, feilloos worden waargenomen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2014, 14:49

quichot schreef:Pascal, uitsluiten kan je een storing natuurlijk nooit, maar vooralsnog lijkt het me waarschijnlijker dat sommige schepen, om welke reden ook, geen AIS-signaal uitzenden, dan dat ik die door een onverklaarbaar selectieve storing niet zou kunnen zien, terwijl op hetzelfde moment andere schepen, vaak op veel grotere afstand, feilloos worden waargenomen.

Quichot, Er is veel verschil tussen A en B-transponders !
A-transponders zenden met een idioot vermogen (25W) en wel om de zoveel secondenden.
B-transponders daaraan tegen maar met 2W, ik dacht, om het kwartier.
Vaar regelmatig s’nachts en ervaar dan dat minstens 98% van wat er zich dan om me heen beweegt uitgerust is met AIS.
Gebruik mijn TV dan als scherm, je zou eens mee moeten varen fantastisch, vaar s’nachts netter dan overdag.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor pascall » 19 Feb 2014, 19:53

Wolf1 schreef:Het bevreemd mij een beetje dat ik niemand van jullie hoor over het gebruik van AIS met PC-Navigo !
Als ik op de site van Navigo kijk wat de systeemeisen zijn voor het gebruik van deze combinatie, dan schrik ik me rot, en vraag me dan ook af, varen jullie daar allemaal mee rond ?
En zo ja, werkt het dan ook echt ?
Gr. Wolf1


Ik dacht dat ik Uw vraag al had beantwoord, laat ik het anders verwoorden, Pc Navigo met AIS werk perfect!

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2014, 20:24

@ Wolf1 op welke snelheid staat de compoort waar de AIS data op binnen komt, op 4800 baud gaat het niet werken ( overflow), daar is de hoeveelheid data te veel voor, dit moet 38400 baud zijn, kan je dit controleren.

Verder blijf ik het vreemd vinden dat Navigo zo zuigt aan het systeem, vele ander programma's hebben niet zoveel eisen voor een beetje AIS data, die worden alleen bang bij vector kaarten en hevig in en uit zoomen, dan moeten ze even heel flink aan het werk wat echt moeite kost.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2014, 23:38

pascall schreef: Ik dacht dat ik Uw vraag al had beantwoord, laat ik het anders verwoorden, Pc Navigo met AIS werk perfect!

Mvg, Pascal

Pascal, je geeft me 2x een niets zeggend antwoord !
Ik vind het allemachtig prachtig dat het zo geweldig bij je baas werkt, maar als ik je dan naar specificaties vraag, heb je geen antwoorden !
Ik heb op dit moment iets andere ervaringen, en als ik naar de systeem eisen kijk welke mijnheer Kouwenberg opgeeft, schrik ik mezelf rot.
Zelfs als ik aan deze absurde eisen voldoe werkt het nog belabberd !
Nu heb ik het niet over mezelf achter een spits in een Belgisch kanaal maar over situaties waar ik het voor gekocht heb.
Nieuwe Maas, donker veel scheepvaart, verander de schaal om te zien welke haven ik moet hebben, klaar alles vast, en dan heb ik geen handen over om het spul eens opnieuw op te starten, dus heb je niets !
Heb er ook best wel geïnvesteerd het systeem ligt inmiddels ver boven de Navigo eisen maar het blijft niks.
Begrijp ook dat mijn systeem van 5 jaar geleden voor het AIS gebruik van nu out of date is, maar toen werkte het niet vanwege mijn te kleine computer en nu werkt het niet door te veel AIS verkeer !
Ik heb nog iets wat ik niet snap één deel van mijn iCore 5 draait constant 100% processor 2 +/- 50% 3 en 4 doen niks, verwacht dat een iCore 7 dus ook niks gaat verbeteren.
Dus Pascal, daarom mijn vraag waar varen jullie dan allemaal mee, als het zo voortreffelijk gaat ?
Ben Heel benieuwd !

Henk, baudrate 38400.
Heb al gedacht maar niet geprobeerd, zou het helpen en kunnen als ik naar 19400 ga ?
Aan de andere kant geloof ik helemaal niet dat het aan het drukke AIS verkeer ligt, dat is de druppel die de emmer doet overlopen.
Hoeveel informatie kan je over een com poort binnen halen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten