pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 21 Jan 2017, 12:15

Pascal vraagje;

Ik kan niet begrijpen dat het bij jullie probleemloos draait, ik ben al twee jaar aan het tobben en nu blijkt volgen G Kniest een compoort doorgebrand te zijn daar ik de usb aansluiting er altijd in laat zitten?
Hier hebben ze inmiddels bij watcheye iets op gevonden namelijk de wifiwave.
Wanneer ik de transponder terug heb ga ik het maar weer eens proberen, inmiddels wel weer €199,00 armer.

Zo blijkt de watcheye klasse b transponder ineens niet meer zo goedkoop te zijn als waar hij voor wordt aangeboden.
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor RuudM » 21 Jan 2017, 15:59

Jokewierco,

Hoe is je opzet nu? laptop met Pcnavigo, watch-eye transponder en watch-eye-wifi ?

ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor jokewierco » 03 Apr 2022, 08:55

Vanaf 2008 gebruik ik pc navico, er zijn wel eens wat strubbelingen geweest maar iedere keer opgelost door Tim van pc navigo.
Ook nu weer update gedaan van 2021 naar 2022 kosten € 80. gekocht bij watersportalmanak.nl uit Zuidbroek, bij problemen zegt dit bedrijf dat je contact op moet nemen met pc navigo zelf en kan mij verder niet helpen.[slechte service]
Doordat iedereen natuurlijk problemen heb met de nieuwe update krijg je de service van pc navigo bijna niet te pakken, {wat een ergernis}
Wanneer je wel iemand aan de lijn krijg wordt je super geholpen, paar dagen daarna begint het gedonder weer, weer bellen soms wel een uur om iemand te pakken te krijgen.
Mijn ervaringen? gewoon 2022 verwijderen en 2021 terugzetten.

De software die ze nu gebruiken is gewoon nog niet klaar voor 2022 maar het wordt wel verkocht, ze beloven wel dat alle problemen binnen een maand worden opgelost, dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, vandaag dan maar naar Antwerpen varen met pc navigo 2021.
Denk dat ik volgende keer niet meer ga updaten naar 2023 of ik kijk eerst de kat eens uit boom.
Heb nu als alternatief opencpn op de computer gezet, wat mij opvalt is dat bij pc navigo nu dezelfde interface wordt gebruik als bij opencpn , ik denk een verbetering als het om het installeren van ais of gps gaat,{ hadden ze eerder moet doen}
jokewierco
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Dec 2016, 10:59
ligplaats: vianen
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor aadbloem » 03 Apr 2022, 10:10

jokewierco schreef:Pascal vraagje;
......nu blijkt volgen G Kniest een compoort doorgebrand te zijn daar ik de usb aansluiting er altijd in laat zitten?......

Het wordt afgeraden om de USB kabel van de transponder te gebruiken voor navigatie. De USB poort van de transponder is alleen om de transponder te configureren. Het gevaar -doorbranden van de USB poort- schuilt in de massa verbinding van de USB kabel. De scheepsmassa komt dan aan de elektronische (230v) massa van de laptop en dat kan problemen geven op de transponder en de laptop. Aan beide kanten kan een USB poort doorbranden. Het advies is altijd om potentiaalvrij het signaal over te zetten naar de laptop. Hiervoor heeft elke transponder een RS485 poort, dit is een potentiaal- en massavrij protocol. Er zijn simpele USB <-> RS485 dongels te koop (o.a. bij Ali) die het juiste werk doen en heel belangrijk is dan dat alleen de TX -> A-B draadjes (TX van de transponder) aangebracht worden voor overdracht en niet de zwarte massa-draad.
Ik koppel deze RS485 dongel aan een raspberry zeroW en geef het signaal van de transponder zelfs draadloos door aan de laptop. Geen gedoe met snoertjes.

Ik heb dit interface (dongel) ertussen geplaatst en dat werkt al drie jaar zonder problemen
https://nl.aliexpress.com/item/32888122 ... mainSearch
Even zoeken naar dit model, ik had hem voor €1,78
Overigens gebruik ik geen Navigo maar OpenCPN en Oziexplorer
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten