pc navigo laptop

communicatie en navigatie apparatuur

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 19 Feb 2014, 23:54

@ Wolf nee, 38400 is goed, heel af en toe kom ik AIS tegen op 4800 baud en dat gaat niet, ruw gezegd kan je dan maar 480 tekens per minuut versturen en daar gaat AIS ver overheen met een beetje ontvangst, dan loopt de buffer vol van de poort, op 38400 kan je er heel wat meer door heen krijgen is standaard en heb dat niet vol zien lopen ook niet met meer dan 1000 targets.


Ik begrijp niets van de zuigkracht van Navigo, even 15 jaar plotter ervaring, de manier om een systeem op z'n lazer te geven is heel snel in of uit blijven zoomen dat vreet kracht, dan heb je het wel over steeds maar door blijven zoomen.
Voor een beetje AIS dat zal een systeem geen schrik mogen hebben, alleen zijn de ontwerpers nog al eens slordig van aard en zijn niet instaat om het zo te programmeren dat wat je niet begrijpt gewoon weg moet gooien en niet uit alle macht iets mee probeert te doen wat je niet kan.

Wat is belangrijk voor een goed systeem, een ondersteunde video kaart, liefst een Nvidia compatible chipset 512 Mb met directX ondersteuning ( stukje software ), een beetje geheugen 1 Gb meer dan genoeg, een beetje vrije harde schijfruimte ( 10Gb) meer dan zat.

AIS is alweer een x aantal jaren ondersteund voor een Plotter programma, de PC's van toen konden het ook, alleen Navigo schijnt de lat voor de hardware erg hoog te leggen, dat hadden we al eens vergeleken met vergelijkbare programma's kennelijk gaat Navigo slordig met de systeem bronnen om.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2014, 19:35

Henk, het is de AIS ook niet, de AIS is de druppel die de emmer doet overlopen !
Het is het plan/kaart systeem wat zoveel vermogen vraagt.
Als je alleen de kaart in en uitzoomt gebeurt er niets bijzonders, doe je dit in combinatie met de GPS, gaat nog steeds alles goed, computer zoemt zonder problemen in en uit, ga je nu het zelfde doen met een geplande route dan gaat het mis, alles gaat met haperingen werken, CPU gebruik 28% maar niet mooi verdeeld over de 4 processors.
1 doet bijna alles.
Ga je in deze situatie de AIS er nu ook nog bij gebruiken, blijf er dan maar gerust vanaf (niks meer zoomen of wat ook) mijn 3Ghz gaat in de buurt van Dordrecht of Rotterdam het echt niet meer oplossen
Had nog hoop dat ik niet de enige was met problemen en dat er met de nieuwe update 2014 iets aan gedaan was, maar dat is dus totaal vergeefse hoop ! !
henkvd schreef:Wat is belangrijk voor een goed systeem, een ondersteunde video kaart, liefst een Nvidia compatible chipset 512 Mb met directX .

Dedicated Shuttle FH61V Pentium i5 3GHz. HD graphics 4000, 8GbRAM, 120Gb SSD Harddisc
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 20 Feb 2014, 22:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor broekie » 20 Feb 2014, 20:28

Ik heb de discussie gevolgd. Gebruik al een paar jaar Navigo. Heb versie 2011.
Ik had een wat oudere Laptop permanent aan boord.
Intern geheugen 1 Gb. Processor weet ik niet meer.
Als ik ging zoomen en wisselen ging het mis. Dit ging langzaam en liep vaak vast.
Vorig jaar nam ik mijn nieuwe laptop die krachtiger is.
De problemen zijn weg. Soms een storing dat ik alles afsluit en opnieuw start.
Het werkt gewoon beter.

AIS gebruik ik niet bewust omdat ik niet veel op wateren vaar waar beroepsvaart zit.
Ik ga het komend jaar wel gebruiken om ermee te leren.
Ik twijfel of ik de update koop. Het moet iets toevoegen voor mij.
Is de update van 2011 naar 2014 zinvol?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor henkvd » 20 Feb 2014, 20:57

@ Wolf1 , dat is ver boven de gestelde eisen, dan wordt het kennelijk nooit wat.
Al OpenCPN geprobeerd, kan je als het goed is dezelfde kaarten voor gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor laserdevil » 20 Feb 2014, 23:10

Wolf loop je op de 32bit of de 64bit besturing?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2014, 23:21

laserdevil schreef:Wolf loop je op de 32bit of de 64bit besturing?

Windows 7 64bit
Gr
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor laserdevil » 20 Feb 2014, 23:58

Dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Met jou configuratie en volle benutting van het geheugen (vandaar die vraag over de 32-64bit) zou jou systeem moeten lopen als een tierelier.
Al eens geprobeerd je systeem te testen met SiSoft Sandra?
Dit stukje software test en strest je machine en geeft tips om evt. hardware en software te tunen en aan te passen.
Legt ook de pijnplek in je systeem open.
http://download.chip.eu/nl/SiSoft-Sandra-Lite_777048.html.
Mag je natuurlijk niet naar de volle volledige versies sturen :) .
Neem aan als je dat wil je de weg wel weet ;).
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2014, 12:36

broekie schreef:AIS gebruik ik niet bewust omdat ik niet veel op wateren vaar waar beroepsvaart zit.
Ik ga het komend jaar wel gebruiken om ermee te leren.
Ik twijfel of ik de update koop. Het moet iets toevoegen voor mij.
Is de update van 2011 naar 2014 zinvol?

Broekie, zolang jij daar in Roosendaal blijft zal het met af en toe een storing wel blijven werken, maar ik denk dat je maar een klein stukje het kanaal in zuidelijke richting (Antwerpen) hoeft te varen en b.v. voor de sluis je schaal veranderd, dat het hele spul vast staat.
Je update vraag :
Je moet zelf weten of je update’s koopt betalen moet je toch !
De update’s op zich zelf, zijn ondanks alle reclame geheel zinloos.
Maar elke update die je overslaat moet je het volgende jaar bij betalen.
4x overslaan nieuw programma !
En dat allemaal voor iets wat niet werkt ! !

laserdevil schreef:Dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Met jou configuratie en volle benutting van het geheugen (vandaar die vraag over de 32-64bit) zou jou systeem moeten lopen als een tierelier.
Al eens geprobeerd je systeem te testen met SiSoft Sandra?
Dit stukje software test en strest je machine en geeft tips om evt. hardware en software te tunen en aan te passen.
Legt ook de pijnplek in je systeem open.
http://download.chip.eu/nl/SiSoft-Sandra-Lite_777048.html.
Mag je natuurlijk niet naar de volle volledige versies sturen :) .
Neem aan als je dat wil je de weg wel weet ;).

Laserdevil, bedankt voor je mee denken maar het ligt niet aan mijn computer, al weggebracht allerlei deskundige naar laten kijken allemaal bevestigt computer in orde.
Heb het zelf ook al eens geprobeerd met een decodeer programma wat muziek kan coderen en decoderen, processor gebruik 4x 90% feilloos.
Alleen Navigo gaat niet !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 22 Feb 2014, 13:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2014, 13:29

henkvd schreef:@ Wolf1 , dat is ver boven de gestelde eisen, dan wordt het kennelijk nooit wat.
Al OpenCPN geprobeerd, kan je als het goed is dezelfde kaarten voor gebruiken.

Henk, nee niet geprobeerd, maar neem direct aan dat het zal werken, voor heel veel minder geld als Navigo.
Sta alleen nu voor een dylemma, werk al 12 jaar met Navigo en ben met de opzet ook erg tevreden.
Het varen met een kaart die je onderweg over van alles informeert sluistijden, brughogte, marifoon kanaal en dan ook nog zegt waar je op welk moment moet zijn, vaart prettig geeft ook rust aan boord, geen gestres gaat dit wel of niet, je weet het op het juiste moment, allemaal prachtig.
5 jaar geleden de AIS er bij, het leek allemaal heel mooi alleen hiermee kwamen voormij de zwakke plekken van Navigo naar boven.
Ik had een goed contact met het bedrijf, en iets waar je plezier van ondervind wil je best helpen met verbeteringen, gaf ook regelmatig informatie door.
Bij deze contacten kwamen ook de problemen ter spraken, die werden ook onderkent, maar er werd aan gewerkt, even geduld ! !
Nu 5 jaar verder geen oplossing de update's lopen goed, hoef je echt niet lang aan te rekenen, vorstelijk jaar inkomen en we zitten hier best in Frankrijk, we zoeken nog iemand die heel de toko wil overnemen zijn we van al die zuurders die zich zwaar belazert voelen, ook af.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: pc navigo laptop

Berichtdoor adventure1 » 23 Feb 2014, 14:30

Wolf1:
Als ik al jouw vruchteloze pogingen, om PC Navigo goed werkend te krijgen, zo eens lees dan bekruipt me de gedachte dat het trekken aan een dood paard is.
Vermoedelijk is het belang voor de software ontwikkelaar niet zo groot meer en het leven in Frankrijk inderdaad belangrijker maar dat brengt jou denk ik niet veel verder.
Is het dan niet beter om naar andere programmatuur, bijvoorbeeld Stentec om te kijken?
Stentec biedt ook steeds meer en omvat onder andere inmiddels ook routeplanning.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten