Pagina 1 van 1

Battery seperator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013, 21:37
door broekie
Bericht door broekie » wo 26 jun 2013, 17:02

Ik heb een battery seperator.
Volledige naam: microprocessor controlled battery seperator.
12V 80A
Contact 87 is de auxiliary battery
Contact 30 is de primary battery.

Je kunt er ook een startcontact en een minus op aansluiten.

Is dit gewoon een accuscheider als een diodeblok en mosfet?

Hoe sluit je zoiets aan?

Re: Battery seperator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013, 21:38
door henkvd
Bericht door henkvd » wo 26 jun 2013, 18:14
Ik neem aan dat het zelfde is als een Cyrix scheidingsrelas.
zie afbeelding
Afbeelding

Re: Battery seperator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013, 21:38
door Rob Art
Bericht door Rob Art » wo 26 jun 2013, 19:19

broekie schreef:
Je kunt er ook een startcontact en een minus op aansluiten.

Is dit gewoon een accuscheider als een diodeblok en mosfet?

Hoe sluit je zoiets aan?



Zoals op het plaatje van Henk. De min moet je aansluiten anders werkt het relais niet. De starthulp is optioneel.
Dit relais is verder niet te vergelijken met een diode of fet verdeler.

Re: Battery seperator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013, 21:39
door broekie
Bericht door broekie » do 27 jun 2013, 07:01

Duidelijk, maar deze is voor een niet te zwaar systeem van max. 80 A. Dan is dat de maximale laadstroom neem ik aan.
Hij was geplaatst vanaf de start en service accu's dien weer met een accuschakelaar geswcheiden waren om een extra accu op te laden.

Ik begreep in eerste instantie de functie niet in het geheel. Ook omdat er weer een extra hoofdschakelaar was gemonteerd.
Hij functioneerde dus als een scheiding tussen de start en service accu's en via een aparte hoofdschakelaar kon je een extra accu opladen.

Je moet het wel even weten om het ook te gebruiken op de juiste wijze.

Je zou bv je bilgepompen op een extra accu aan kunnen sluiten die permanent aanstaan?
Soort noodstroom systeem. Of is dat geen goed idee?

Re: Battery seperator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013, 21:39
door vodnik
Bericht door vodnik » do 27 jun 2013, 19:31

als het inderdaad een cyrix relais is, dan moet je het volgende weten (maar mischien is het je al bekend)

Het relais verbindt als één van de twee accu's boven 13,6 volt komt.
Laden van beide accu's kan dus door de dynamo (in dat geval moet eerst de startaccu de 13,6 volt bereiken) óf door de acculader die op de service accu is aangesloten (dan moet die als eerste de 13,6 V bereikt hebben alvorens de andere accu bij te schakelen)