Marifoon keuze

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:10

Bericht door Valie » do 11 apr 2013, 20:20

Waarschijnlijk zijn er hier mensen die er wat meer vanaf weten dan ik, dus de volgende vraag;

Ben van plan een marifoon aan te schaffen. Heb een icom m71 gehad, maar was niet echt tevreden daarmee en wil dus nu een vaste marifoon kopen.
Nou zie ik bij correct dat ze de Advansea 400 in de aanbieding hebben voor 99 euro en de Raymarine 49E voor 139.
Dus echt lage prijzen.
Ook zie ik op Marktplaats een Shipmate RS8100 met dubbele hoorn voor 85 euro. Daar zit geen atis in, maar inbouwkosten zijn 150 euro en komt dus totaal op 235 euro. Maar dan heb je een oud toestel, al staat er dan wel " in bijna nieuwstaat" .

Maar zijn die goedkope marifoons gewoon goed of echt slecht. Navraag bij een bedrijf in Friesland wordt verteld dat zo'n oude shipmate beter is. Zelf vind ik een icom 411 wel mooi, kost iets van 180 euro, maar dan wordt gezegd dat die regelmatig ook problemen hebben, ze hebben er net weer 4 in reparatie staan.

Ik wil er niet al te veel geld voor uitgeven, het gebruik is toch weinig, maar wil niet echte rommel kopen.
Of de verkeerde keuze doen.
Wat is dus wijsheid, want ik kan dat zonder gedegen ervaring niet beantwoorden.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 21:10

Bericht door henkvd » do 11 apr 2013, 20:38

De RS 8100 beschouwen we inmiddels als antiek, 2e hands gewoon geen geld aan uit geven. ATIS herprogrameren kost al snel 60 tot 80 euro en inbouwen ruim het dubbele ( daar koop je een marifoon voor).
Verder is de prijs geen maat meer voor de kwaliteit, de nieuwste Sailors presteren net zo "slecht" als de veel goedkopere marifoons.
Voor de mate waarin je het gebruikt zou ik aanbevelen koop nieuw en geef er niet te veel aan uit, kwalitatief ontloopt het elkaar erg weinig.

Een nadeel wat ze bijna allemaal hebben is zeer matig geluid, door veel te kleine speakers, neem een model waar het mogelijk is om een externe speaker aan te sluiten om dit probleem te omzeilen.

Icom is geen slechte marifoon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:10

Bericht door vuuren1 » do 11 apr 2013, 20:47

Henk,
Heb jij ervaring met Cobra handheld marifoons?
Ik zoek iets eenvoudigs om bruggen op te roepen en sectorkanalen uit te luisteren.

De Icom M71 is het best getest maar een stuk duurder (Icom ken ik uit de zendamateurwereld als een goed product).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 21:11

Bericht door henkvd » do 11 apr 2013, 21:04

Nauwelijks beroepsmatige ervaring met de Cobra, we hebben ze niet in het pakket.
Het grote nadeel van porto's vind ik persoonlijk dat bij een zeer lage gebruiks frequentie net als met alles met een accu, je moet constateren dat de accu leeg is op een ongewenst moment.

Icom is gewoon goed en kan tegen een stootje.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:11

Bericht door vuuren1 » do 11 apr 2013, 21:21

Een accu gevoed apparaat vergt aandacht, dat weet ik uit ervaring met Kenwood portofoons voor de amateurbanden.
Tegenwoordig geldt dat ook al een poosje voor de mobiele telefoon / tablet, dat moeten we ook bijhouden.

Icom is bekend (en idd goed) maar de Cobra kwam ook goed uit de test (en kost mij bijna de helft).

Ik vraag me af of de post van de op afstand bediende bruggen altijd te bereiken is met een porto, of hebben ze repaeaters ingezet?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:11

Bericht door Valie » do 11 apr 2013, 21:31

Henk, lijkt me een eerlijk advies. Nou heb ik even gekeken, maar ze hebben allemaal een uitgang voor een externe speaker.
Wel een goede tip om dus een externe speaker te gaan gebruiken.
Ga me inderdaad dus maar eens even bezinnen welk merk het dan gaat worden.

Hans, ik h3b gemerkt dat ik met de icom m71 handheld soms heel slecht de brugwachter kon ontvangen.
Had soms ook het idee dat mijn oproep niet goed bij een brugwachter binnenkwam, ondanks dat er dan schijnbaar met repeaters gewerkt zou worden.

Door de moeizame ontvangst en waarschijnlijk slechtere uitzending, ondanks een icom, mijn besluit om een vaste marifoon met goede antenne te gaan gebruiken.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:13

Bericht door vuuren1 » do 11 apr 2013, 21:38

Een vaste marifoon is voor mij geen optie.
Als de antenne beperkingen oplevert dan sluit ik er een buitenantenne op aan middels een verloopje (die Cobra heeft een afschroefbare antenne).
Het mag officieel niet maar ik heb een dual band antenne voor VHF/UHF met 3 db versterking op VHF en dan werkt het zeker goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:13

Bericht door Valie » do 11 apr 2013, 21:51

Welk merk / type antenne is dat ?
En waarom mag dat niet, is de versterking te groot ?
( zal ik waarschijnlijk ooit geleerd hebben, maar allang vergeten dan :-) )
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 21:13

Bericht door henkvd » do 11 apr 2013, 22:00

Valie schreef:
En waarom mag dat niet, is de versterking te groot ?
( zal ik waarschijnlijk ooit geleerd hebben, maar allang vergeten dan :-) )






Het uitgestraalde vermogen wordt verdubbelt tegen over een gewone antenne en dat is niet toegestaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:14

Bericht door vuuren1 » do 11 apr 2013, 22:01

Dat is een antenne voor de radio amateurbanden, het merk weet ik niet uit mijn hoofd.
Google even op mobiele dual band antennes...

Voor zover ik weet mag je bij marifoons geen antennes met versterking toepassen maar het werkt wel...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten