Marifoon keuze

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:26

Bericht door vuuren1 » di 04 jun 2013, 23:36

De antenne lengte viel mij op en vandaar ik even keek of deze antenne versterking had.

Op de amateurband doet een CX-4 het overigens niet echt merkbaar minder dan een 5/8 golf antenne met 3 Db Gain.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:26

Bericht door Valie » wo 05 jun 2013, 08:59

Ik denk dat hem maar eens ga bestellen. Voor dat geld kan je ook geen buil vallen.

Over die versterking van antennes, het valt mij op dat veel antennes een dB versterking hebben.
Is die wetgeveing misschien veranderd, anders denk ik dat de meeste wel een illegale spriet op de boot hebben staan.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor reijmerink » 20 Dec 2013, 21:26

Bericht door reijmerink » do 06 jun 2013, 21:16

officieel mag je geen.. db gain antenne hebben,,maar als je een gain antenne hebt die de kabelverliezen compenseert zodat je 1 op 1 schoon met 1 watt of 25 watt de ether in gaat, lijkt me dat geen probleem, want het gaat hier(wettelijk gezien) om de extra emissiekracht die er dan niet is..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2013, 21:26

Bericht door quichot » za 08 jun 2013, 08:15

Even in het midden gelaten of het mag, maar veel beter van kwaliteit worden je berichten er niet van, van zo'n 'kacheltje' (een oude 27 mc-term). Ze komen weliswaar heel luid binnen, maar helder? Nou nee. Meestal klinkt het onnatuurlijk hard, zwaar overstuurd en met vreemd gorgelende resonanties in het laag. Ook is het best hinderlijk dat marifoons mét naversterking dwars door het verkeer van anderen heen knallen. Op zich begrijp ik het verbod erop dus wel.
Ik denk dat je het beter kunt zoeken in een goede kwaliteit antenne, goede positionering daarvan en een goede kwaliteit coaxkabel + stekkers.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:27

Bericht door vuuren1 » za 08 jun 2013, 20:20

quichot schreef:
Even in het midden gelaten of het mag, maar veel beter van kwaliteit worden je berichten er niet van, van zo'n 'kacheltje' (een oude 27 mc-term). Ze komen weliswaar heel luid binnen, maar helder? Nou nee. Meestal klinkt het onnatuurlijk hard, zwaar overstuurd en met vreemd gorgelende resonanties in het laag. Ook is het best hinderlijk dat marifoons mét naversterking dwars door het verkeer van anderen heen knallen. Op zich begrijp ik het verbod erop dus wel.
Ik denk dat je het beter kunt zoeken in een goede kwaliteit antenne, goede positionering daarvan en een goede kwaliteit coaxkabel + stekkers.




Je begrijpt het verhaal niet helemaal goed.
Het is geen lineare versterker, dat is een actief kastje achter de antenneaansluiting.
Een antenne met versterking wordt vergeleken met een referentie, een CX-4 is bv. een nul Db antenne.
Een antenne met 3 db versterking (t.o.v. een 0 Db antenne) is een 5/8 golf antenne en 3 Db is hetzelfde als dubbel vermogen aan de antenne uitgang genereren maar dan passief (dat is de eigenschap van die 5/8 golf antenne).

Een goede lineare versterker voor VHF is helemaal geen bron van storing (het is geen 27 MC rommel en bovendien is VHF een minder gevoelige band voor dergelijke storingen).

De antennekabel is zeker een onderschat onderwerp omdat de meesten RG58 kabel toepassen, is goedkoop en geeft vele Db's verlies (vooral als de kabel iets langer is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2013, 21:27

Bericht door quichot » zo 09 jun 2013, 11:03

Ik heb daar inderdaad geen verstand van Hans, maar het valt me wel eens op dat er dwars door een communicatie soms ineens een sterk overstuurde oproep tettert die wél kneiterhard doorkomt, maar toch nauwelijks verstaanbaar is, omdat alle s-en en f-en één onontwarbare brei vormen, en alle klinkers als 'oe' overkomen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:27

Bericht door Valie » zo 09 jun 2013, 15:45

Misschien een Pool met spraakgebrek :?: :D :D 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:28

Bericht door vuuren1 » zo 09 jun 2013, 19:34

quichot schreef:
Ik heb daar inderdaad geen verstand van Hans, maar het valt me wel eens op dat er
dwars door een communicatie soms ineens een sterk overstuurde oproep tettert die wél kneiterhard doorkomt, maar toch nauwelijks verstaanbaar is, omdat alle s-en en f-en één onontwarbare brei vormen, en alle klinkers als 'oe' overkomen.




Kan zijn maar heeft niets te maken met een goed werkende marifoon, een goede antenne of het zendvermogen. Kennelijk is er dan een defect, is het een apparaat met mankementen, een niet type goedgekeurd apparaat, is er aan geschroefd of eet de spreker de microfoon figuurlijk op..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor ..... » 20 Dec 2013, 21:28

Bericht door Nachtvlinder » di 11 jun 2013, 19:00

Betekent een sterker signaal eigenlijk dat je luider doorkomt? Of alleen helderder (minder ruis)?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoon keuze

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 21:30

Bericht door henkvd » di 11 jun 2013, 19:49

Nachtvlinder schreef:
Betekent een sterker signaal eigenlijk dat je luider doorkomt? Of alleen helderder (minder ruis)?




Het is FM gemoduleerd, dan kom je niet luider door maar je blijft wat langer ruis vrij. Dit laatste hangt dan nog van een aantal factoren af, meer vemogen is niet automatisch een groter bereik.

Antenne hoogte is veel belangrijker dan vermogen in de marifoonband, het zend signaal is nagenoeg rechtlijnig en komt in theorie niet verder dan de antenne horizon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten