capaciteit acculader

communicatie en navigatie apparatuur

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 21:05

Bericht door broekie » vr 24 mei 2013, 10:08

Even een update.
Het laden gaat prima, de victron doet het prima. Ruim 13 Volt gemeten nu de lader groen staat.

Door het mooie weer zijn we niet zoveel op de boot en ik ben wat druk met andere dingen.

Er is een nieuwe ketel van de hydrofoor gezet, pomp was afgelopen jaar vernieuwd.
De balg was poreus en de ketel wat roestig van binnen na 12 jaar, en een nieuwe ketel compleet kost € 50.
Bleek ook een slang slecht, binnenwerk laat los van de tussenlaag en mantel.
Dus nieuwe slangen.

Kort gewerkt aan het startsysteem. de stuurkabel van startknop naar startrelais is defect.
We parallelkabel gelegd en daarop startte de motor.
We gaan zoeken naar de koppeling die er moet zijn i.v.m. starten vanaf de buitenstuurstand, wat al langer defect was.
Daar verwachten we het probleem.
Verder moeten we nog een 12V tussen mosfet en dynamo leggen.

Nieuwe bilgepomp met vlotter gemonteerd, deze werkt nu ook weer goed.

Ben ervan bewust dat de kans op storing altijd zal blijven met deze oude installatie, maar voorlopig werkt de boel weer.
We hebben in ieder gaval koud bier in de 12V koelkast, warm en koud stromend water, nu de zon nog.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 21:05

Bericht door broekie » ma 10 jun 2013, 06:55

Zondag weer een aantal uren gewerkt aan de electrische bedrading.
Stuurstartstroom defect gevonden. Onderweg in een kabelboom was de draad deels vervangen en met AMP schuifjes verbonden en omwikkeld met isilatieband.
Deze verbinding was uit elkaar gegaan. De verbinding herstelt en met lijmende krimpkous verpakt zodat hij niet meer uit elkaar kan. Ook de kabelboom beter opgehangen dat er geen spanning meer op de verbinding komt.

12V tussen mosfet en dynamo aangelegd. Starten en laden doet het nu weer.
Nu nog de laadstroomkabel die nog naar een oude accuschakelaar loopt omleggen naar het laadpunt op de mosfet zodat hij beide accu's laad.
Een oude kabelboom zal gesloopt moet worden, maar het snelste trek ik een nieuwe kabel. Die moet ik kopen en gelijk goede ogen laten monteren.

Een laadsysteem voor het laden van een extra accu verwijderd. Deze was gemonteertd met een soort laadstroom regelaartje. Ik zal de gegevens eens op het forum zetten.
Lijkt mij een handig logisch denkend stukje electronica. Omdat we een derde laadpunt hebben op de mosfet is dit dingetje overbodig geworden.

Ook de 1000 W omvormer gemonteerd die we vorig jaar van Hans hebben overgenomen.

Bedrading van de bilgepomp voorin deels vervangen omdat deze rot was. Pomp werkt ook weer.

Het blijft natuurlijk repareren, maar als we dit goed doen, de boel waterdicht afwerken enz. hopen we dat het ergens stopt.
Wat we tot nu toe gedaan hebben is goed en het schip kan gebruikt worden.
Kom wel tot de conclusie dat als je de kans hebt om alles te vervangen, dit beter en duurzamer is.
Dit storing zoeken en repareren vreet tijd. We krijgen wel steeds meer inzicht in de huidige installatie.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 21:05

Bericht door broekie » ma 10 jun 2013, 06:55

Zondag weer een aantal uren gewerkt aan de electrische bedrading.
Stuurstartstroom defect gevonden. Onderweg in een kabelboom was de draad deels vervangen en met AMP schuifjes verbonden en omwikkeld met isilatieband.
Deze verbinding was uit elkaar gegaan. De verbinding herstelt en met lijmende krimpkous verpakt zodat hij niet meer uit elkaar kan. Ook de kabelboom beter opgehangen dat er geen spanning meer op de verbinding komt.

12V tussen mosfet en dynamo aangelegd. Starten en laden doet het nu weer.
Nu nog de laadstroomkabel die nog naar een oude accuschakelaar loopt omleggen naar het laadpunt op de mosfet zodat hij beide accu's laad.
Een oude kabelboom zal gesloopt moet worden, maar het snelste trek ik een nieuwe kabel. Die moet ik kopen en gelijk goede ogen laten monteren.

Een laadsysteem voor het laden van een extra accu verwijderd. Deze was gemonteertd met een soort laadstroom regelaartje. Ik zal de gegevens eens op het forum zetten.
Lijkt mij een handig logisch denkend stukje electronica. Omdat we een derde laadpunt hebben op de mosfet is dit dingetje overbodig geworden.

Ook de 1000 W omvormer gemonteerd die we vorig jaar van Hans hebben overgenomen.

Bedrading van de bilgepomp voorin deels vervangen omdat deze rot was. Pomp werkt ook weer.

Het blijft natuurlijk repareren, maar als we dit goed doen, de boel waterdicht afwerken enz. hopen we dat het ergens stopt.
Wat we tot nu toe gedaan hebben is goed en het schip kan gebruikt worden.
Kom wel tot de conclusie dat als je de kans hebt om alles te vervangen, dit beter en duurzamer is.
Dit storing zoeken en repareren vreet tijd. We krijgen wel steeds meer inzicht in de huidige installatie.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor Wim Niessen » 20 Dec 2013, 21:06

Bericht door Wim Niessen » ma 10 jun 2013, 10:12

Broekie, ik ben het 100% eens met je conclusie dat het (voor jou achteraf) beter is om alles in een keer aan te pakken.
Bij mij werkte alles wel maar onder de stuurstand was het een ware spaghetti van loshangende draden, afgeknipte draden, zwerfzekeringen, kroonsteentjes en zekeringblokken.
Alles door een goede monteur er uit gesloopt en opnieuw bedraad en genummerd en ziet er nu strak en overzichtelijk uit.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 21:06

Bericht door broekie » ma 10 jun 2013, 11:09

Ik wist dat vooraf ook, maar het ontbreekt ons aan tijd om alles in een keer te vervangen in het vaarseizoen.
Zoiets zou nog kunnen in een winter, als we er een paar maanden over kunnen doen.
Nu wil je de boel weer werkend hebben om nog wat aan je schip te hebben als het mooi weer is.

We hebben nu wel meer inzicht in de verschillende delen van de bedrading gekregen.
Het deel laden en accu's is vernieuwd door een monteur een paar jaar terug. We hebben dit nu aangepast door de accuschakelaars te vervangen voor een mosfet scheider.
Die monteur heeft jammer genoeg een hoop oude zaken, zoals oude bakkelieten accu schakelaars en andere soorten hoofdschakelaars laten zitten en die maken nu nog nog deel uit van een ander deel van de installatie.
Dus je kunt ze er niet zomaar uit nemen. Je loopt dan het risico dat er opeens een deel van het systeen niet meer werkt, dat gebeurde zondag ook een keer.

We zouden alles vanaf de accubank en motor naar de schakelpanelen weg moeten nemen.
De verschillende schakelpanelen kunnen blijven. Overbodige schakelaars verwijderen.
Dan een kabelboom naar accu's en motor.
Bedrading die uit komt in de schakelkast van allerlei verbruikers kun je dan opnieuw per groep aansluiten op de schakelpanelen.

Maar goed, alle functioneert weer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 21:06

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 20:46

Het stukje bij beetje aanpakken kost veel meer tijd maar je kunt het dan wel verdelen over de beschikbare tijd die je hebt.
En daarbij (hopelijk) in de tussentijd kunnen doorvaren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: capaciteit acculader

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 21:06

Bericht door broekie » di 11 jun 2013, 06:37

Zo is het. Je ziet dat de installatie oorspronkelijk proffesioneel is aangelegd met goede materialen.
Echter, de techniek gaat door en als er prutsers dingen gaan veranderen kom je in de problemen.
Zou men bij vernieuwingen en veranderingen de oude onderdelen wegnemen en vervangen voor moderne met aangepast bedrading, blijft de boel overzichtelijk.
Als je zoals nu meerdere accuschakelaars en hoofdschakelaars hebt op verschillende plaatsen, die ook een (deel)functie hebben in het geheel, weet alleen de monteur de eerste week waarom hij het zo heeft gemaakt.

Ja, alles eruit en de juiste zaken opnieuw aanleggen is dan de enige oplossing.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten