VN Computer

communicatie en navigatie apparatuur

VN Computer

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2013, 20:49

Bericht door Wolf1 » do 06 jun 2013, 17:15

Bootje met een bestelbus motor !
Wie kan me helpen met her schrijven van het programma van auto naar boot motor ?
ECM Diesel Control (EDC 15V)
Computer: Bosch 0 281 001 887
VM Diesel DDC 638 160PK
S/n VM 5380 2726
Motor start, stopt, en draaid, toerental is regelbaar van stationair tot 1800 RPM.
Gaan we hier boven dan verliest de computer de controle over het systeem en valt de motor terug naar een toerental van ongeveer 200 RPM boven stationair en is niet meer te regelen.
Stoppen en starten we weer, gaat alles weer goed tot 1800 RPM.
Heb het vermoeden dat we informatie van het voertuig missen.
Er is geen diagnose stekker zal in de voertuig bekabeling hebben gezeten.
Wel een lampje uitlees methode, geeft zaken aan als Automatic Transmission Relay, Redundand Brake Switch, en Aircondition (HE coil) Switch, heb dit al geprobeerd te simuleren maar lukt niet.
Is het mogelijk een nieuw programma te laten schrijven aan de hand van de nu gebruikte computer ?
Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:49

Bericht door henkvd » do 06 jun 2013, 17:50

Volgens mij mis je de ECU.

Dat lijkt in eerste instantie een erg kort antwoord, de ecu en de EDC wisselen nogal wat gegevens onderling uit, het valt me nog mee dat je hem aan het lopen krijgt zonder ECU er zijn er genoeg die zonder de bijpassende ECU nog niet eens willen lopen en eerst geprogrammeerd moeten worden.

Zoals het er nu uitziet gaat de EDC in noodloop.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 20:49

Bericht door vuuren1 » do 06 jun 2013, 23:03

Wolf,

Zoiets is inmiddels een onmogelijke zaak omdat het motormanagement van een auto naar de hele auto kijkt.
Voorbeeld: Als je tegenwoordig een trekhaak achter een auto monteert dan moet er een extra kassie belazer tussen omdat de motor anders al helemaal niet aan de gang is te krijgen...
Een moderne motor die niet alle signalen binnen krijgt die hij nodig heeft zal dus in het meest gunstige geval in noodloop draaien (of zelfs helemaal niet willen draaien).

Ik heb weinig hoop op succes in deze zaak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor Jan Huibers » 20 Dec 2013, 20:50

Bericht door Jan Huibers » do 06 jun 2013, 23:36

Hans, je doelt op de canbus systemen in auto's? En wat Wolf wil is juist heel goed mogelijk tegenwoordig... Je moet alleen erg goed kunnen programeren en van auto naar boot moet je inderdaad bergen info 'wegschrijven'

Misch dat Wolf zijn licht eens moet opsteken bij een goede tuner.... En een goede is die zelf de software schrijft... Die hebben er wel kaas van gegeten!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2013, 20:50

Bericht door Wolf1 » vr 07 jun 2013, 06:20

Jan Huibers schreef:
Misch dat Wolf zijn licht eens moet opsteken bij een goede tuner.... En een goede is die zelf de software schrijft... Die hebben er wel kaas van gegeten!! :D


Dan de vraag anders gesteld, heeft iemand, zo iemand in zijn relaties of kennissen of weet iemand die eens over mijn probleem wil nadenken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor laserdevil » 20 Dec 2013, 20:51

Bericht door Laserdevil. » vr 07 jun 2013, 22:40

http://www.dieselperformance.be/index.html
http://www.datatechnic.nl/eco-chiptuning/
Hoop dat je hier wat aan hebt wolf.
Dat waren de eerste en enigste 2 bij onze grote vriend google.

Edit:
http://www.tuneecu.com/
http://www.decselectronics.com/ecumanager.html
http://www.youtube.com/watch?v=O_P7r4vv93g
Nog wat gevonden wat misschien interessant is.
De eerste is zelfs gratis software.
Hoop dat je dit op weg helpt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 20:51

Bericht door vuuren1 » za 08 jun 2013, 20:10

Jan Huibers schreef:
Hans, je doelt op de canbus systemen in auto's? En wat Wolf wil is juist heel goed mogelijk tegenwoordig... Je moet alleen erg goed kunnen programeren en van auto naar boot moet je inderdaad bergen info 'wegschrijven'

Misch dat Wolf zijn licht eens moet opsteken bij een goede tuner.... En een goede is die zelf de software schrijft... Die hebben er wel kaas van gegeten!! :D




Ja, onder andere, de hele boel van de auto is aan het motormanagement gekoppeld.
Of een tuner hier iets mee kan vraag ik mij af, die richten zich slechts op een klein gedeelte van het geheel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2013, 20:51

Bericht door Wolf1 » ma 10 jun 2013, 19:03

henkvd schreef:V
olgens mij mis je de ECU.

Dat lijkt in eerste instantie een erg kort antwoord, de ecu en de EDC wisselen nogal wat gegevens onderling uit, het valt me nog mee dat je hem aan het lopen krijgt zonder ECU er zijn er genoeg die zonder de bijpassende ECU nog niet eens willen lopen en eerst geprogrammeerd moeten worden.

Zoals het er nu uitziet gaat de EDC in noodloop.



De Amerikaanse afkort drang, maakt het in verschillende talen, voor mij niet eenvoudiger !
De ECD (Electronic Diesel Control) communiceert volgens jou met de ECU (Engine Control Unit). Ik denk dat je bedoeld dat de ECD ook gegevens van het voertuig nodig heeft b.v. van de VSS (Vehicle Speed Sensor).
Jhon-deere gebruikt het zelfde systeem voor zijn scheepsmotor, weliswaar met een Amerikaanse computer voor het verwerken van gegevens, van alleen de motor, en zo zou ik de Bosch computer dus aangepast willen hebben.

Lazerdevil, bedankt voor de informatie, heb wat mailtjes gestuurd wacht op antwoord, houd jullie op de hoogte
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: VN Computer

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:52

Bericht door henkvd » ma 10 jun 2013, 19:29

Het lijkt me prima mogelijk wat je wil, alleen dat zal je wel de juiste software in de module moeten hebben.
Waarbij alleen de parameters van belang zijn voor deze toepassing, dat zal een zeer beperkt geheel zijn van wat er nu instaat.

Alleen is nu nog de vraag waar haal je vandaan ?

Of de vraag omdraaien zijn er motoren van dit type die reeds voor deze toepassing worden gebruikt en is daar een EBD voor beschikbaar ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten