Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:22

Bericht door stentor950 » do 28 feb 2013, 22:49

OK. Nu is het mij duidelijk.

En bedankt!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 20:22

Bericht door Lucter » vr 01 maart 2013, 09:55

Als er geen MMSI nummer wordt ingevoerd werkt de DSC niet en bij het kiezen van de z'g BI mode is de ATIS actief met het Baselpakket




@henkvd: Henk naar mijn idee is dit niet correct; de combimarifoon wordt uitgeleverd met zowel het "basel" als het "int" (dsc) kanalenpakket geactiveerd, ongeacht de invoer van atis of mmsi nummer.

Iemand met alleen het basis cert. mag dit toestel met deze instellingen WEL aan boord hebben maar NIET bedienen. Om het toestel "legaal" te mogen bedienen moet de leverancier het "int" (dsc)
kanalenpakket uitschakelen. Overigens kent de wet het begrip combimarifoon niet, het gaat dan over een "dsc wachtontvanger" voor het dsc gedeelte en het gebruik van de daarbij behorende frequenties,
waarvoor een Marcom-B of gelijkwaardig cert. is vereist.

Voorheen werd (althans in Zeeland) niet echt pro-actief gecontroleerd maar met de vernieuwing van de verkeerscentrales nu dus wel, alles wat niet klopt wordt bijgehouden en de platte petten stappen
(zeker sinds het algeheel verbod op rode diesel) steeds vaker samen met de douane aan boord van motorjachten voor een algehele controle waarbij ook voor ongeoorloofd gebruik van marifoon en radar
dikke prenten worden gegeven.

Nu stentor gaat "investeren" in nieuwe apparatuur, ga ik ervan uit dat hij "in orde" wil zijn. Als dsc/int niet nodig is, is het het overwegen waard om een jonge gebruikte Sailor met atis te kopen, onovertroffen
kwaliteit voor nagenoeg hetzelfde bedrag als een combimarifoon :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:23

Bericht door henkvd » za 02 maart 2013, 11:07

Het INT pakket mag er wel in zitten, je mag er zelfs gebruik van maken, er is wel een voorwaarde aan:
niet gebruiken op het binnenwater waar ATIS verplicht is, op zee mag het wel, de gebruiker dient er voor te zorgen dat het BI pakket met ATIS is geselecteerd zodra hij zich bevind in wateren waar ATIS verplicht is.

ATIS verplichting geldt voor de Rijnoeverstaten, in bv Scandinavië heb je hier niets mee van doen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 20:23

Bericht door Lucter » za 02 maart 2013, 11:27

Ik denk dat dit wel alles duidelijk maakt?

[urlhttp://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/scheepvaart/Pleziervaart/Bedieningscertificaat][/url]
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:23

Bericht door henkvd » zo 03 maart 2013, 00:19

Oeps

Ik ben nog meer bestolen dan ik verwacht had.
Lang geleden een beperkt certificaat radio telefonie behaalt, daarmee mocht je een MF zender en een marifoon mee bedienen, daar is dus weinig van overgebleven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 20:23

Bericht door Lucter » zo 03 maart 2013, 10:23

Tsja, en dan zegt men dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn, Den Haag kan er ook wat van :(
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:24

Bericht door stentor950 » wo 06 maart 2013, 14:43

Aanvankelijk dacht ik dat dit item was opgelost. Niets is minder waar! De afgelopen dagen heb ik per mail diverse malen contact gehad met het Agentschap Telecom. In eerste instantie kreeg ik te horen: "Uw certificaat is nog (steeds) geldig".
Naar aanleiding van de posts op dit forum, over de geldigheid en hoe een opsporingsambtenaar een uit 1973 daterend document gaat cq zal herkennen, heb ik nogmaals contact gehad met het Agentschap Telecom.
Ik stuurde toen kopie mee. Daarmee is men toen aan het zoeken gegaan....en gevonden :D

Ik kreeg te horen dat men het wil erkennen als zijnde het basiscertificaat. Ik krijg een aanvraag toegezonden zodat mij een nieuw (eigentijds) document/certificaat wordt verstrekt.

Hieronder de link naar mijn oude certificaat.....welke nog steeds geldig is ;)


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-78HXEQMY.jpg
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 20:24

Bericht door Lucter » wo 06 maart 2013, 15:17

Da's top voor je!!!! :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Wim Niessen » 20 Dec 2013, 20:25

Bericht door Wim Niessen » wo 06 maart 2013, 22:10

Had ik dus met mijn vliegtuigtelegrafisten certificaat ook geen examen hoeven te doen voor basiscertifivaat Marifonie
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:25

Bericht door henkvd » wo 06 maart 2013, 22:20

Wim Niessen schreef:
Had ik dus met mijn vliegtuigtelegrafisten certificaat ook geen examen hoeven te doen voor basiscertifivaat Marifonie




In het Algemeen en beperkt certificaat radiotelefonie zat al een module marofonie, dat dit recht geeft op een basis certificaat zou niet meer dan normaal zijn, met in de jaren 90 een dagdeel cursus GMDSS zou het recht gegeven hebben op Marcom B.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten