Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:07

Bericht door stentor950 » ma 25 feb 2013, 21:52

Toen ik 2 jaar geleden mijn boot kocht, stond er een oude en goed werkende Sailor RT144C aan boord. Afgelopen zomer heb ik deze nog gebruikt. Het is echter tijd om te moderniseren en ik wil dan gelijk wat dingen aan elkaar koppelen. Aangezien ik een absolute leek op het gebied van elektronica ben, wil ik jullie mening voordat ik tot aanschaf over ga.

Al struinend op het internet, wordt het er voor mij niet duidelijker op. Erger nog, ik zie door de bomen het bos niet meer en wacht dan ook jullie reacties even af. Wat is mijn bedoeling?

Een marifoon met weergave van coördinaten en AIS. Als dit gekoppeld wordt aan een GPS antenne, dan worden de coördinaten op de marifoon weergegeven. Zover ben ik wel gekomen. Maar nu. Ik wil er ook een digitaal kompas aan koppelen. Kan dat en wat is hiewr voor nodig?

Ik zal ook een nieuwe marifoon antenne moeten aanschaffen. Moet deze nog aan bepaalde eisen moeten voldoen en kan ik volstaan met één antenne of moeten de marifoon antenne en GPS antenne van elkaar gescheiden zijn (dus twee stuks)?

Ik heb even een schema gemaakt zoals mij dit voor ogen staat. Is alles wel aan elkaar te knopen? http://www.mijnalbum.nl/Album=K6CFF33U

Ik heb voor de liefhebber een mooie goedwerkende Sailor RT144C te koop, met magneet antenne. http://www.mijnalbum.nl/Album=8FVYB3DR
Laatst bijgewerkt door stentor950 op do 28 feb 2013, 22:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Wie vaart, tobt niet.
Ariadne kruiser
Stentor 950 AK
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:08

Bericht door henkvd » ma 25 feb 2013, 22:23

Wat ik tussen de regels door lees is dat je een marifoon met ingebouwde AIS wil aan kopen, denk je dan aan een AIS als alleen ontvangst mogelijkheid of als transponder ( met AIS zend mogelijkheid)

Voor de eerste mogelijkheid zijn er inmiddels een paar apparaten op de markt.
Voor de tweede mogelijkheid is het net nog iets te vroeg.

Het aansluiten van een kompas is niet nodig.

Een voorbeeld van een marifoon met AIS ontvangstmogelijkheid is bv een Standard Horizon GX2100E
Met een VHF antenne zou je voldoende hebben voor zowel AIS ontvangst als voor het gebruik van de marifoon, aan de marifoon dient een GPS nmea signaal gekoppeld te worden, dit kan een reeds aanwezige GPS aan boord zijn.
De marifoon zelf heeft geen antenne aansluiting voor een GPS antenne.

Heel enthousiast kan ik niet zijn van de marifoons met AIS ontvangst mogelijkheid, het schermpje is wel erg klein om AIS targets op uit te lezen.


Zelf geef ik de voorkeur aan een aparte marifoon en voor het veronderstelde vaargebied ( NL binnenwater) evt een AIS ontvanger, op alleen meren en rivieren heeft dat mijns inziens geen meerwaarde en zie ik het alleen als gadget, voor ruimere wateren heeft het wel zin, voor zeegaand zou een AIS met zend mogelijkheid ( zien en gezien worden ) de voorkeur hebben.

Voor de laatste 2 mogelijkheden heb je of een speciale splitter nodig of 2 marifoon antennes.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:08

Berichtdoor stentor950 » di 26 feb 2013, 15:17
Vooralsnog denk ik aan een AIS ontvanger. Mijn vaargebied is NL inclusief Waddenzee. Vooral op de grotere binnenwateren lijkt AIS mij wel handig. Ook op grote rivieren omdat je dan vooruit kunt kijken met wat voor beroepsvaart er aan zit te komen.

Voor wat betreft de marifoon hink ik nog een beetje op 2 gedachten. Een marifoon zoals de Standard Horizon GX2100 heeft AIS ingenouwd, dat had ik al ontdekt. Het scherm is dan inderdaad aan de kleine kant, wat zo z'n nadelen heeft. Daarnaast moet je dan regelmatig wisselen tussen de diverse menu's. Als ik de informatie lees, moet er voor de AIS informatie een GPS aan worden gekoppeld. Dus zowel voor de marifoon -om de coördinaten weer te kunnen geven- alswel de AIS.
Op de een of andere manier moet je dus ook de GPS koppelen aan de GPS. Vandaar je opmerking over de splitter danwel 2 antennes.

NB. Als ik op GPS-antennes zoek, dan krijg ik van die bolletjes te zien. Volstaan deze?

Je stelt dat het aansluiten van een (digitaal) kompas niet nodig is. Waar haalt deze dan zijn signaal vandaan?

De marifoon zelf heeft geen antenne aansluiting voor een GPS antenne.




Dit vind ik vreemd. Uit de informatie van bijna alle marifoons, tref ik de volgende tekst aan:

GPS positie
Als de GX1500E wordt aangesloten op een gps ontvanger via NMEA worden behalve positie, datum en tijd weergegeven ook de SOG en COG weergeven.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor pascall » 20 Dec 2013, 20:09

Bericht door pascall » di 26 feb 2013, 16:44

Wil je voor de 100% gaan, antennes gescheiden houden, en zover mogelijk uit elkaar!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 20:09

Bericht door henkvd » di 26 feb 2013, 18:32

De marifoons halen hun gegevens via NMEA binnen, dat zou een antenne kunnen zijn mits die zg als een actieve antenne wordt benoemt, beetje verwarrend dit is dus een antenne waar geen coax aan zit een beetje vergelijkbaar met een GPS muis , maar dan een buiten uitvoering, een kompas is hier niet aangesloten, koers en vaart worden uit de GPS gehaald (COG, SOG).


Als ik de keuze zou maken dan zou ik voor de presentatie van de AIS targets gaan voor een kaartprogramma bv op de laptop met AIS mogelijkheden.
Ee AIS ontvanger evt gecombineerd in een marifoon.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:09

Bericht door stentor950 » do 28 feb 2013, 14:34

Ik heb er eens een paar dagen de tijd voor genomen om hier nog eens over na te denken. Ik ga vooralsnog alleen voor de marifoon en laat de AIS nog even achterwege. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat een nu aangeschaft product volgend jaar alweer achterhaald is.

Bij de zoektocht op het internet kwam ik deze marifoon tegen. Deze heeft GPS ingebouwd in de marifoon. Dat scheelt mij weer wat losse kabels en dergelijke.

http://www.marifoonshop.nl/Catalog/Navi ... oduct.aspx

Ik heb nog zoveel noten op mijn zang voor wat betreft de boot, dat ik dit jaar nog wel even vooruit kan. Ook zonder AIS, en...ik heb geen geldboom in de tuin :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 20:10

Bericht door Lucter » do 28 feb 2013, 15:07

Sta je er bij stil dat dit een DSC marifoon is, waarvoor een gewoon marifoon bedieningscertificaat niet toereikend is?

Je hebt dan marcom-b of een short range cert. nodig!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor pascall » 20 Dec 2013, 20:10

Bericht door pascall » do 28 feb 2013, 18:37

stentor950 schreef:
Ik heb er eens een paar dagen de tijd voor genomen om hier nog eens over na te denken. Ik ga vooralsnog alleen voor de marifoon en laat de AIS nog even achterwege. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat een nu aangeschaft product volgend jaar alweer achterhaald is.

Bij de zoektocht op het internet kwam ik deze marifoon tegen. Deze heeft GPS ingebouwd in de marifoon. Dat scheelt mij weer wat losse kabels en dergelijke.

http://www.marifoonshop.nl/Catalog/Navi ... oduct.aspx

Ik heb nog zoveel noten op mijn zang voor wat betreft de boot, dat ik dit jaar nog wel even vooruit kan. Ook zonder AIS, en...ik heb geen geldboom in de tuin :D



Hoef je nooit iets te kopen! ;)

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 20:11

Bericht door stentor950 » do 28 feb 2013, 18:39

@Lucter

In het verleden ben ik stuurman geweest op de zeevaart. Voor het behalen van het diploma behoorden ook een opleiding tot Radarwaarnemer en radiotelefonie en telegrafie. De opleiding tot radarwaarnemer werd gegeven op de Zeevaartschool zelf (Abel Tasman in Delfzijl) en de opleiding tot bedienaar marifonist/telegrafist bij Radio Holland in Delfzijl. Ik weet nog dat het examen werd afgenomen in een café in Appingedam en na het examen direct beeedigd werd.

Ik heb mij eens in de wetgeving verdiept en kwam er niet uit of ik mijn toen behaalde diploma en certificaat nog geldig waren of dat ik dat om moet wisselen voor een huidig document danwel opnieuw examen moest doen. Ik kwam hier niet uit. De wet/regelgeving rept daar namelijk niet over.

Ik heb daarop de dienst Telecom gebeld. Deze gaven aan; "Eens gehaald, altijd geldig". Ik mag dus alles bedienen waar maar een zendknop op zit. Ik hoop dat ik ooit nog eens gecontroleerd ga worden. Ik zie de opsporingsambtenaren al met de ogen rollen. Op mijn certificaat staat ALLEEN mijn naam. Geen geboorteplaats of geboortedatum :D :D :D Ik kan mij nu al verheugen op de reactie(s).
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Marifoon + AIS en GPS-antenne OPGELOST

Berichtdoor pascall » 20 Dec 2013, 20:11

Bericht door pascall » do 28 feb 2013, 18:50

Het patent radarwaarnemer zeevaart is niet geldig op binnenwateren, overige weet ik niet.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten