Koptelefoon met noise cancelling aan boord

communicatie en navigatie apparatuur

Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mrt 2024, 10:26

Beste forumleden,
Overal om mij heen zie ik mensen met koptelefoons en oordopjes in lopen. Ik vermoed dat er heel veel met noise cancelling techniek zijn uitgerust.
Ik vraag mij af of dit wellicht ook iets is om aan boord te gebruiken en het motorgebrom een beetje te onderdrukken. Ik heb weliswaar geen geluidsniveau wat storend is. Maar als het met een koptelefoon met noise cancelling nog beter kan dan wil ik dat wel overwegen. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?
En zo ja, krijg je nog iets mee van marifoonverkeer? Of wordt dat ook geheel gecancelled?
En wat is de algehele opinie? Is het bruikbaar? Of is het aan boord van een boot niets? Of kan je het bijv. wel goed gebruiken om te slapen op momenten dat de motor draait?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast mijn dank.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor heuvels » 16 Mrt 2024, 10:54

Ik heb ook zo'n ding. Werkt voortreffelijk. Vooral goed op de sportschool als je je eigen muziek wilt horen en niet die van de sportschool.
Op de boot zou ik hem alleen gebruiken als ik muziek wil luisteren. Om te slapen lijkt me niet comfortabel, dan maar oordopjes. Vaargeluiden storen me niet.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Amersfow » 16 Mrt 2024, 10:57

Als ik in een kantoortuin met zoon Jabra koptelefoon op zit, wordt echt alle geluid weggefilterd. De Jabra heeft een extra microfoon buiten, en wat dat ding opneemt, wordt weggefilterd, het principe werkt perfect. Misschien werken zelfs die foeilelijke AirPods al. Die zouden dat ook moeten doen. Volgens mij moet je om buiten met een koptelefoon op te mogen lopen eerst een IQ test doen. Dan mag het alleen als je onder de 100 blijft.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor quichot » 16 Mrt 2024, 12:06

Ik zou vaargeluiden, en dan met name omgevingsgeluiden, niet graag missen, al probeer ik wel zo veel mogelijk het motorgeluid met isolatiemateriaal te dempen.

Of zo'n head set veilig is op drukke vaarwateren betwijfel ik. Je moet dan toch voortdurend alert zijn op marifoonberichten. En niet alleen als jijzelf wordt opgeroepen, maar ook om te begrijpen wat schepen om je heen doen. En dat kan alleen als je daarbij niet wordt afgeleid door radio of muziek. Op drukke punten gaat bij mij zelfs de radio uit.

Op stille riviertjes en achterafkanaaltjes daarentegen gaat mijn oude sound machine in de stuurhut wel eens keihard aan, en geloof me, dan hoor ik de motor écht niet meer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor sogna mi » 16 Mrt 2024, 20:51

Beroepshalve ben ik een groot tegenstander van die systemen.
Werkzaam bij de brandweer en je wil niet weten hoe vaak t voorkomt dat iemand oversteekt/doorrijd etc etc terwijl wij met prio 1 aan komen rijden. Dat is echt veeeel erger geworden sinds deze techniek algemeen goed is geworden.
LEVENSGEVAARLIJK
Dus ook in druk vaarwater graag gewoon alle zintuigen gewoon gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mrt 2024, 23:00

Bedankt voor jullie input.
Heel mooi dat de techniek super is. Maar als je om je heen echt niets meer hoort dan ga ik er niet aan beginnen want ik wil wel graag mijn marifoon kunnen blijven verstaan om te weten wat er om me heen gebeurt. En met de trein ga ik nooit, dus daar hoef ik zo'n ding ook niet voor te kopen.
Feitelijk zijn er dan maar weinig omstandigheden waar je wat aan zo'n ding hebt. Misschien alleen als je in je tuin zit en last hebt van langsrazend verkeer.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor quichot » 17 Mrt 2024, 10:39

In de trein dringt er met mijn gewone standaardoortjes totaal geen geroezemoes door van mijn medereizigers. Het sluit me volledig af van wat er om me heen gebeurt. Daar is geen dure technologie voor nodig. Wel hoor ik nog net áls er iets wordt omgeroepen, maar dan moet ik één oortje uitdoen om te horen wát er wordt omgeroepen.
Toen ik die oortjes pas gebruikte kon ik me haast niet voorstellen dat medereizigers niet konden meeluisteren, zo helder klinkt het. Ik haalde ze in het begin wel eens uit m'n oren om vast te stellen dat het écht stil bleef.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor rene79shovel » 17 Mrt 2024, 10:49

tja , als je echt goed muziek wilt luisteren zijn open koptelefoons het lekkerste :-) ,aar ja , dat heeft de omgeving er wel last van :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Mrt 2024, 11:13

Het ging mij er trouwens niet om om rustig muziek te kunnen luisteren. Maar puur als een middel om nog rustiger te varen qua motorgeluid.
Maar aangezien daar dus meer nadelen dan voordelen aan zitten ben ik van het idee afgestapt.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Amersfow » 17 Mrt 2024, 12:58

Je kunt heel veel aan geluidsisolatie doen. Ten eerste natuurlijk alle geluids lekken dicht stoppen. En dan van die loodzware geluidsisolatie tegen de vloer plakken. Het dempt geweldig. Ik krijg zelfs de vraag of de boot electrisch is.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: SimondeDanser en 43 gasten