Koptelefoon met noise cancelling aan boord

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor McBoaty » 17 Mrt 2024, 20:32

Je kunt een NC koptelefoon ook instellen als 'ambient'. Dan kun je rustig muziek horen maar laat wel voldoende omgevingsgeluid door. Die heb ik persoonlijk nog niet getest op motorgeluid maar kan me voorstellen dat dat goed genoeg werkt dat je de marifoon er doorheen hoort.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Mrt 2024, 21:33

Mijn ervaring(airpods) is dat een hoop omgevingsgeluiden weggefilterd worden., maar een zware motor brom op de achtergrond aanwezig blijft.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor quichot » 18 Mrt 2024, 10:03

McBoaty schreef:Je kunt een NC koptelefoon ook instellen als 'ambient'.

Dan zijn mijn bij de telefoon meegeleverde oortjes toch een stuk goedkoper! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Het Sluizenfront » 18 Mrt 2024, 12:46

NC hoofdtelefoons werken over het algemeen goed maar ook in het NC gedeelte zit nog veel kwaliteitsverschil waarbij de prijs vaak een goede leidraad is.
Als je aan het roer staat op je boot/schip lijkt het mij niet wenselijk om zo'n ding te dragen. Je wordt min of meer afgesloten van je omgeving zodat je "gevaren" niet of nauwelijks hoort.
Ik heb mijn Sony die het voortreffelijk doet, meestal mee aan boord maar gebruik hem dan uitsluitend als ik niet aan het roer staand naar muziek wil luisteren. De motor blijf je wel horen, of eigenlijk moet ik zeggen voelen.
Het is niet voor niets een veel gebruikt middel om de herrie in een vliegtuig te onderdrukken maar daar hoef je verder nergens op alert te zijn.
Overigens zou je je marifoongeluid waarschijnlijk prima op de hoofdtelefoon binnen kunnen laten komen. Als je een hoofdtefoonaansluiting op de marifoon hebt kan dat met een snoertje of evt. met een Bluetooth-adapter die het marifoongeluid dan draadloos naar je hoofdtelefoon stuurt. Je kunt dan wel niet gelijktijdig naar muziek luisteren want zover ik weet kan je hoofdtelefoon maar 1 geluidsbron gelijktijdig ontvangen via BT.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Arjen9 » 18 Mrt 2024, 15:26

Oorzaak van geluidsoverlast aanpakken is beter dan aan gevolg bestrijding doen maar ik weet uit ervaring dat het niet altijd simpel is om geluid te isoleren. Zou noise cancelling over luidsprekers kunnen waarbij je kan sturen op laag frequente geluid? ( dus alleen op motorgeluid?)
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor McBoaty » 19 Mrt 2024, 20:41

Het Sluizenfront schreef:Ik heb mijn Sony die het voortreffelijk doet, meestal mee aan boord maar gebruik hem dan uitsluitend als ik niet aan het roer staand naar muziek wil luisteren. De motor blijf je wel horen, of eigenlijk moet ik zeggen voelen.

Overigens zou je je marifoongeluid waarschijnlijk prima op de hoofdtelefoon binnen kunnen laten komen. Als je een hoofdtefoonaansluiting op de marifoon hebt kan dat met een snoertje of evt. met een Bluetooth-adapter die het marifoongeluid dan draadloos naar je hoofdtelefoon stuurt. Je kunt dan wel niet gelijktijdig naar muziek luisteren want zover ik weet kan je hoofdtelefoon maar 1 geluidsbron gelijktijdig ontvangen via BT.


Ik heb ook een Sony (XM4) en die filtert heel prima motorgeluiden weg met NC, Heb alleen nog niet met "ambient" getest.
Of je met een aux cable wel je marifoon en tegelijk ook NC kunt gebruiken is ook wel een interessant experiment. Ga ik ook eens testen :)
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Koptelefoon met noise cancelling aan boord

Berichtdoor Het Sluizenfront » 20 Mrt 2024, 12:02

McBoaty schreef:Of je met een aux cable wel je marifoon en tegelijk ook NC kunt gebruiken is ook wel een interessant experiment. Ga ik ook eens testen :)

Dat gaat bij de mijne. een XM3, wél in ieder geval.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten