Fluxgatekompas(sen) en autopilot

communicatie en navigatie apparatuur

Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 13:29

Bericht door Lucter » za 12 jan 2013, 11:59

Ik heb aan boord een pc met winGPS5 met buiten een nmea-fluxgatekompas en een nmea gps-antenne, werkt allemaal perfect.

Nu heb ik een gebruikte autopilot (Navman AP3100 G-pilot) gekocht, welke door de fabrikant is getest zodat ik zeker ben dat het allemaal werkt.
Aan de autopilot hangt een gyro en een fluxgatekompas. De pc met winGPS wordt met nmea aan de autipilot verbonden.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende; kan ik het fluxgatekompas van de autopilot achterwege laten vanuit de gedachte dat de autopilot deze data reeds via winGPS ontvangt?
Ik heb nl niet echt meer een goede plek voor een extra fluxgatekompas buiten, de mast hangt vol........

Graag jullie visie!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 13:29

Bericht door henkvd » za 12 jan 2013, 12:26

Wat komt er voor sentence uit je nmea fluxgate om te beginnen en heb je meer gegevens van de piloot ?

Persoonlijk zou ik het andersom doen, ik ga ervan uit dat je de fluxgate die bij de piloot hoort ook al hebt en dan zou ik die installeren en het andere fluxgate verwijderen, je hebt dan een setje wat bij elkaar hoort en werkt, je kan uit de piloot dan ook de HDG of HDT sentece gebruiken om waar je nu je eigen nmea fluxgate voor gebruikt te voeden, je bent dan gelijk van een evt calibratie probleem van de fluxgate van de piloot af.
Tevens weet je zeker dat de update rate hoog genoeg is, de piloot wil een 10x per seconde update van het heading signaal.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 13:30

Bericht door Lucter » za 12 jan 2013, 12:57

Henk, fijn dat je reageert, ik weet dat je hier behoorlijk wat kennis van hebt!

Bestaand fluxgate geeft HDG, magneting heading, deviation and variation and rate of turn. Output 4800 baud, 8 data bits, 1 stop bit, no parity, 10 updates/second, Calibration and North heading adjustable.

Vervangen door de Navman fluxgate geeft nogal wat problemen, aangegoten stekker kan niet door de mast (rvs buis 18 mm inw.), en kan ook niet door de bestaande zwanehals.....

Welke gegevens van de piloot wil je hebben?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 13:30

Bericht door henkvd » za 12 jan 2013, 13:32

De sentence is OK, in dat geval zou ik het gewoon proberen, het enige waar je evt tegen aanloopt is de nmea versie, staat er een cheksum achter de sentence.
De checksum zijn de laatste 3 karakters van een nmea sentece en ziet bv er zo uit *31, een * gevolgd door 2 karakters.
uit lezen met bv hyperterminal ( standaard win xp , niet aanwezig in WIN7)

$HEHDG300,2 zonder checksum
$HEHDG300,2*6B met checksum


In ieder geval proberen in de spec's van de piloot heb ik zo snel, geen eis kunnen vinden dat de versie 2.0 of hoger moet zijn, vanaf 2.0 moet er een checksum zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 13:30

Bericht door Lucter » za 12 jan 2013, 13:41

Kan ik het bestaande fluxgatekompas dan aan de multiplexer laten hangen, en de piloot op de multiplexer aansluiten, want ik kan geen aansluitgegevens van de kompasaansluiting op de piloot vinden?
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 13:31

Bericht door henkvd » za 12 jan 2013, 15:54

Als ik de tekst goed lees zou je het spul dan op nmea 2 kunnen aansluiten, deze poort moet je dan om zetten naar input in het menu.

Hier het installatie manual http://www.navmanmarine.net/upload/Mari ... ng_web.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor Lucter » 20 Dec 2013, 13:31

Bericht door Lucter » za 12 jan 2013, 16:17

Tsjonge dat zou mooi zijn :smt023
Dan de gyro binnen tegen een schot, heb ik geen gedoe met kabeldoorvoeren!

Ik maak volgende week een proefopstelling en laat de uitkomst nog weten :)

Bedankt!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 13:31

Bericht door henkvd » za 12 jan 2013, 20:43

Of de piloot HDG of HDT gaat slikken via de NMEA inputs is nog even een vraagteken,volgens de specs niet, bij de specs staan deze sentences niet bij de inputs,
wel bij de output, het gebruik van de fluxgate van de piloot is dan noodzakelijk, dan kan de aanwezige fluxgate vervallen en kan je die info uit de piloot halen. HDT en HDG zijn in ieder geval beschikbaar op de NMEA out en dan breng je die naar de multiplexer, voor WinGPS.
Vanuit Wingps of de GPS zelf kan je dan weer terug naar de piloot om waypoint te varen.
Gaten aanpassen voor de fluxgate ( hier compass) is dan niet anders of je knipt de plug ruim voldoende af ( 50 cm of zo) zodat je een las kan maken binnen in de buurt van de main unit, de fluxgate moet buiten indien je een staal schip hebt.
De gyro moet binnen in de middenlijn langscheeps van het schip deze registreert pitch en roll en koerswijzigingen en corrigeert de fluxgate ( hier compass)

Helaas is de manual niet heel erg duidelijk, manuals maken is een vak apart, Europeanen verstaan deze kunst nauwelijks, japanners snappen dat een stuk beter, met enkele pagina's heb je doorgaans dan een volledig overzicht, Europeanen hebben daar meestal minimaal een hele manual voor nodig of nog meer.

En hier de gebruiksaanwijzing http://www.navmanmarine.net/upload/Mari ... ng_web.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluxgatekompas(sen) en autopilot

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 13:32

Bericht door henkvd » za 12 jan 2013, 23:15

Een schemaatje hoe het eruit zou kunnen zien.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten