accu, laadregelaar, zonnepaneel

communicatie en navigatie apparatuur

accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor dennis » 19 Dec 2013, 23:55

Bericht door dennis » vr 21 dec 2012, 19:06

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende: het opladen van de accu via het zonnepaneel lukt niet.

Alvast de gegevens:

Geen walstroom
Accu: onderhoudsvrij gel 225 ah start/licht (word niet gebruikt voor start)
Zonnepaneel: 150w kyocera.
Laadregelaar: steca solsum 6.6f

Altijd als ik op de boot kwam, na 1 of 2 dagen, knipperde het groene led van de regelaar,(accu voledig vol, laden gestopt.)
Na een half uurtje tv kijken op de omvormer, ging het led van knipperen naar constand aan, (accu vol) na nog een half uurtje kijken ging het groene led uit en brande het oranje led (accu niet vol, maar niet leeg) dan kon de tv nog gemakkelijk een uur aan en was er ruim voldoende stroom voor de verlichting, toilet etc.

Als ik nu op de boot kom, brand het groene led, dus niet knipperen, als ik dan de tv aanzet, gaat het oranje led gelijk knipperen, dus niet constand branden. Na 10 minuten gaat het rode led knipperen (accu minder dan 60 of 50%(uit m’n hooft) diepondlaatbeveiliging schakeld bijna in) zet ik dan de omvormer aan, brand het oranje led weer.

Conclusie: accu laad niet op of accu ,laadregelaar zonnepaneel defect.

Ik heb het zonnepaneel los gekoppeld van de regelaar, en het voltage gemeten: 20 volt.
Conclusie: zonnepaneel niet defekt???
Toen hoopte ik dat het de laadregelaar was, want dat is niet zo er duur, dus een nieuwe (max 20 ah) aangeschaft, hopende daarmee het probleem te hebben opgelost, maar helaas, hetzelfde probleem bleef.

Conclusie: zonnepaneel en laadregelaar niet defect??? Dus de accu beter bekijken...
Daar zit zo’n kijkglaasje op: wit = accu defect. Zwart = accu laden. Groen = accu geladen,
Het glaasje war zwart, dus een lader aangeschaft: 7 traps 20 ah.

Toen heb ik de accu mee naar huis genomen en opgeladen met de lader,
Het duurde een nacht, maar de accu was vol, het kijkglaasje was groen.
Thuis de omvormer en de oude laadregelaar (zonder paneel) er op aangesloten en de tv aan gezet, geen enkel probleem!

Conclusie: zonnepaneel, laadregelaar en zonnepaneel niet defect??? Mischien de combinatie van alle 3? Te weinig licht? Ik weet het niet meer, meningen, tips en oplossingen erg welkom!

Alvast bedankt,
dennis
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:55

Bericht door henkvd » vr 21 dec 2012, 20:08

meten is weten, een ampere meter tussen de accu en de steca zal bij het nodige zonlicht op het paneel snel genoeg uitsluitsel geven.
Je moet er alleen wel een geschikte dag voor vinden en het paneel het nodige zonlicht op te kunnen laten vangen.

Verder vind ik, maar heb geen idee wat voor een TV je er aan hebt hangen, de accu nogal snel leeg, heb je hier meer info over en hoe lang kon de TV thuis na een lading van de accu er op spelen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:56

Bericht door Bejakruiser » vr 21 dec 2012, 23:24

Kun je niet even langs een garage rijden en de accu laten testen? Met de gegevens die je nu geeft zou ik zeggen dat de accu aan zijn einde is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2013, 23:56

Bericht door vuuren1 » za 22 dec 2012, 00:55

Bejakruiser schreef:
Kun je niet even langs een garage rijden en de accu laten testen? Met de gegevens die je nu geeft zou ik zeggen dat de accu aan zijn einde is.




Ik had enige twijfel bij de benaming -Gel accu-.
Ik ken geen Gel accu met een -oog-, wel lood calcium accu's (de zgn. onderhoudsvrije accu).
In dat geval kan een auto garage de accu soms beoordelen (dan moeten ze het van de apparatuur hebben want acccukennis hebben ze meestal niet.

Als het oog zwart is geweest is een dergelijke accu vaak op sterven na overleden of beschadigd.

Verder met Henk eens: Meten is weten (mits je weet wat je meet..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor dennis » 19 Dec 2013, 23:56

Bericht door dennis » za 22 dec 2012, 03:04

henk, bedankt,
ampere meten zou ik met mijn multie meter kunnen doen, en inderdaad, wel genoeg licht. De tv op de boot is zo’n kleine bolle, staat op de tv 35 watt, maar met mijn oude omvormer van 300 watt (600 piek) sloeg ie op overload als ik de tv aan zet, het gekke was dat als ik het 230v net eerst op de agregaat zette, de tv daarna, na snel overschakelen naar de omvormer, niet op overload sloeg, maar dat was al zo toen de accu nieuw was, en zal meer met het vermogen van de oude omvormer te maken hebben. Met de nieuwe omvormer (750 watt, 1500 watt piek) heb ik er geen last meer mee.
De accu is trouwens nog geen jaar oud, en is altijd beschermt door de diepondlaad beveiliging van de regelaar, op de omvormer, het toilet en de waterpomp na (niet aangesloten op de regelaar maar wel via een hoofd schakelaar.)
Hoelang kon de tv nog op de accu spelen, geen idee, ik heb vanaf 20:30 een film zitten kijken, en 22:30 brande het led oranje (= accu niet vol, maar niet leeg) en heb de accu niet verder gebruikt, de volgende dag brande het led weer groen.

Beja, bedankt, maar de accu is nog geen jaar oud, en is altijd met zorg gebruikt en ik heb nog 2 maanden garantie op de accu, en kan ‘m zo correct watersport brengen, ik denk dat het probleem niet bij de accu ligt, maar dat er de laatste tijd niet genoeg licht voor het paneel is.

Hans, ook bedankt, gel accu, dacht ik, lood calcium, yep dat klopt. de zgn. onderhoudsvrije accu dus. Foutje.

Meten is weten, mits je weet wat je meet. Helemaal mee eens.
Maar wat moet je meten? Ah tussen regelaar en accu? Dan weet je of het paneel/regelaar laad.
Ah tussen accu en gebruiker terwijl alles uit staat? : gedaan, 0 ah.
Voltage van de accu, na het laden van de accu met de lader?(had ik ook moeten doen na laden met paneel en regelaar) En hoe het voltage na enige tijd(en) is?
Heb ik gedaan, na het laden is het voltage iets van 13,5 en zakt iets na een tijdje.
De volgende ochtend later meet ik iets van 12,8 volt.
Als ik op de omvormer tv kijk, zakt het voltage iets 12,6 zet ik de tv en omvormer later uit, stijgt het voltage weer naar 12,8
De accu lijkt mij gewoon ok??
De verkoper van de acculader, vertelde mij dat je een accu van 225ah nooit met een lader van 5ah vol krijgt.
Je zou de verhouding accu/lader ongeveer 10 op 1 aanhouden, d.w.z. 100ah accu, 10ah lader.
Aan de verkoper van de accu had ik speciaal gevraagt, of de combinate 150wp paneel, steca 6.6f goed met elkaar ging, en dat was geen probleem. (hij kon proberen een duurdere accu aan te smeren, dat deed hij niet).
Hier (of op het oude forum, daar was ik bekent als d de drukker) werd mij verteld, dat het paneel en regelaar wel een beetje ruim bemeten was.

Ik weet het in ieder geval nog niet.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:57

Bericht door henkvd » za 22 dec 2012, 11:48

Het in overload gaan bij aanzetten van de beeldbuis TV is normaal, bij het aan schakelen via de netschakelaar zal de demagnetieserings spoel als eerst kort z'n werk moeten doen, dat is haast een kortsluiting bij inschakelen en zakt dan snel weg, een normaal verschijnsel voor een beeldbuis TV, hier hebben de meeste omvormers moeite mee om de TV uberhaupt in een poging aan te krijgen, de platte TV's hebben dat niet.
Vandaar dat je met de zwaardere omvormer dit probleem niet hebt.

Verder zie je aan de gemeten spanningen niets afwijkend.
Net geladen accu 13.5 Volt is OK
Geladen accu in rust zonder belasting terugzakkend naar 12.8 Volt is OK
Geladen accu belast inzakkend naar 12.6 Volt is OK
Belasting na korte tijd weer los en spanning weer oplopen is OK

Wat alleen nog niet bekend is, is de capaciteit die de accu nu heeft, de TV zal er toch best lang op moeten kunnen spelen en dan denk ik bv aan een dag.

Laadstroom meten van het paneel is het eerste wat je kan doen als je een multimeter hebt met een meetbereik van 10 Ampere, zet deze tussen de plusdraad met bv kroonsteentjes, de rode meetpen in de plus aansluiting van de lader schroeven en de los genomen plusdraad met een kroonsteentje aan de zwarte meetpen met een kroonsteen verbinden en wachten op voldoende zonlicht ( lastig nu in deze periode).
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor vodnik » 19 Dec 2013, 23:57

Bericht door vodnik » zo 30 dec 2012, 21:30

Ik lees GEL accu, maar later gecorrigeerd voor voor gesloten calcium accu.
Heb je al is nagekeken wat de laadspanning voor deze accu moet zijn? Voor mijn calcium accu (wilco royal) bleek bij navraag dat de laadspanning 14,8 V moet zijn om de accu volledig vol te krijgen. Mijn solar regelaar haalde dat niet en resiultaat was ook dat na een uurtje TV kijken het onderspanningsalarm af ging.

Er zijn STECA regelaatrs die je in kan stellen op calcium accu's, of die van jou dat kan weet ik niet!


Pieter
(ps, na lange tijd terug op dit forum. Met dan k aan Hans vV)
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor vuuren1 » 19 Dec 2013, 23:57

Bericht door vuuren1 » ma 31 dec 2012, 00:18

Als gevolg van de toegenomen accusoorten zijn de duurdere regelaars / laders voorzien van instelmogelijkheden voor de soort accu.
Goedkope laders voldoen daar niet aan en werken ook niet automatisch of intelligent.

De standaard dynamo op de motor gaat tot 14,4V en bij jachtmotoren ook vaak tot slechts 13,8V (dat doet de fabrikant om altijd onder de (knal)gas grens te blijven).
We hebben het met z'n allen altijd over de lader maar de dynamo van de motor wordt vaak vergeten.
Bij 13,8V max. is het allemaal veilig maar de accuset zal tientallen procenten minder dan optimaal worden geladen.
Als men er dan ook nog een goedkope en conventionele diodebrug (laadstroomverdeler) tussen zet blijft er helemaal weinig over..

Er bestaan voor diverse standaard motordynamo's intelligente regelaars.

De conclusie is eigenlijk dat je alle factoren mee moet nemen in de keuze van de accu.
In diverse gevallen kan een goedkope accu het zelfs beter doen dan een dure...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 30 Jun 2020, 11:20

Idem.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: accu, laadregelaar, zonnepaneel

Berichtdoor aadbloem » 30 Jun 2020, 13:20

Spambot??
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten