Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

communicatie en navigatie apparatuur

Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor Willem » 19 Dec 2013, 23:49

Bericht door Willem » di 25 dec 2012, 15:32

Ik wil onze IPAD aansluiten op de kaartplotter Raymarine A70d. De ipad gebruiken we binnen kan je rustiger navigeren. Kaartplotter bij het stuurwiel. Nou zijn de kaarten van de ipad van dit jaar en van de plotter twee jaar ouder. Kan je dit met een multiplexer doen?
Willem
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 09:24
Woonplaats: Zuidlaren
ligplaats:
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:49

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 16:00

Wat wil je precies doen ?
NMEA data van de plotter naar de IPAD ?

Voor het laatste zijn wel mogelijkheden via WIFI en een hulpprogramaatje op de IPAD, hangt het weer af van welk kaart programma je gebruik maakt op de IPAD wat de mogelijkheden zijn.
De nmea naar wifi zou dan met een nmea naar wifi converter moeten.

bv een http://brookhouseonline.com/imux_ned.htm of een Miniplex 2WIFI module

Direct aansluiten op de plotter middels een NMEA kabeltje behoort niet tot de mogelijkheden van de IPAD.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor Willem » 19 Dec 2013, 23:49

Bericht door Willem » di 25 dec 2012, 16:10

ik heb kaarten van navionics. Dus mijn vermoeden is juist via een multiplexer met WIFI
Willem
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 09:24
Woonplaats: Zuidlaren
ligplaats:
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:49

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 16:26

Als je een IPAD met alleen wifi hebt is dat de enige mogelijkheid om een GPS signaal in beeld te krijgen, bij een 3G model is dat niet nodig die kan z'n interne "GPS"gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Dec 2013, 23:50

Bericht door Jan Huibers » di 25 dec 2012, 19:01

Ik snap het niet helemaal, wil je nu de kaarten van 2 jaar oud (die van je plotter) op je iPad draaien ipv de waterkaarten van de recente waterkaarten die al op je iPad staan?? :?:

Ik heb de anwb waterkaarten-app op de iPad... Werkt fantastico!!! Ik zou niet weten wat er beter is als dat..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:50

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 23:13

@ Jan , het gaat hier neem ik aan om een Ipad zonder 3G, die heeft geen interne GPS ( GPS is trouwens niet helemaal waar ) om dan toch een positie te krijgen zul je die ergens anders vandaan moeten halen, een dure optie met een NMEA naar Wifi lost dat op, een betere optie had geweest een Ipad met 3G, tenminste zolang we binnen telefoonbereik blijven, daarbuiten heb je ook geen positie meer, vandaar de kreet interne GPS niet helemaal waar is, het is geen gewone GPS, maar werkt met behulp van de GSM masten. In I taal wordt dat assisted GPS genoemd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Dec 2013, 23:50

Bericht door Jan Huibers » di 25 dec 2012, 23:50

Uhm.... Als je het dan over een iPad zonder gps hebt dan hebben we het over de iPad 1... Die heeft alleen WiFi. Ik heb zelf de iPad 2 met 3G en GPS.... Maar nu komt het: ik heb er geen simkaart in zitten... Als ik wil internetten met de iPad ga ik via de hottspot van de iPhone online. Echter zonder die hotspot-verbinding (die ik nauwelijks gebruik, dus zonder hulp van gsmmasten) is mijn iPad akelig nauwkeurig met plaatsbepalen op de anwb-waterkaarten app.

De vraagsteller heeft dus waarschijnlijk de iPad 1.... En als het dan er alleen om gaat om plaatsbepaling te hebben op de waterkaarten op de iPad kun je ook gewoon een accesoire aanschaffen... De gps-dongle
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:51

Bericht door henkvd » wo 26 dec 2012, 00:06

Ook een mogelijkheid, wel opletten dat deze compatible is met de Ipad, tot vorig jaar waren er dat maar een paar.
Het is maar net wat de mogelijkheden zijn die op de plotter mogelijk zijn of een Wifi multipexer meer mogelijkheden geeft, voor motorbootvaarders minder interessant, voor zeilers zijn er dan meer apparaten te koppelen, bv wind info, AIS, GPS buiten telefoon bereik.
De GPS in de I apparaten is nml geen GPS zoals we die kennen, maar heeft ook ondersteuning nodig van het telefoonnetwerk, een soort van DGPS , dat is dan ook behoorlijk nauwkeurig, dat werkt ook zonder SIM kaart.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Dec 2013, 23:51

Bericht door Jan Huibers » wo 26 dec 2012, 01:00

Kheb even met het alwetende google gepraat....

http://www.dewatersportwebwinkel.nl/GNS ... anger.html
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Ipad aansluiten op kaartplotter A70d

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:51

Bericht door henkvd » wo 26 dec 2012, 01:09

Zijn er nog een paar, voorwaarde voor een BT GPS is dat er speciefiek geschikt voor I product bij staat, Apple heeft zo zijn eigen idee over BT namelijk en is zeker niet compatible met iedere BT GPS, zonder Jailbreak, naar mijn mening is dat op den duur een manco die een oplossing vraagt, al wil men daar nog niet aan door een eigen standaard te blijven gebruiken, een gemiste kans.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten