R.C.Grootveld schreef:
Tja, regels ... Theorie versus praktijk .....
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij betekent het blauwe bord met (in dit geval) 18: Verplichting voor schepen, uitgerust met marifoon, om uit te luisteren op het aangegeven kanaal.
Ofwel, zodra je het bord voorbij bent, dien je op het genoemde kanaal te zitten en dus niet op 10.
Ik ben dan ook van mening, dat de (beroeps) schipper niet in de positie was om je op dit vlak aan te spreken, temeer daar hij je kennelijk wel gehoord had, hoe zou hij anders moeten weten dat je uberhaupt marifoon hebt.
Ik zit bij een brug/sluis ook op het brug/sluis kanaal, bij grote drukte resp. grote vaart inderdaad ook met de porto er naast op 10.
Overigens ben ik van mening dat het invaren resp. de te hanteren volgorde een zaak is van de sluismeester en niet van de individuele schippers onderling.
Helaas vind je maar weinig sluismeesters die op dit vlak hun verantwoording nemen.
Moment dat het VHF bord voorzien is van een rode rand, is het verplicht voor schepen die een marifoon bezitten uit te luisteren op het aan gegeven marifoonkanaal.
Mvg Pascal.