Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor pascall » 19 Dec 2013, 23:09

Berichtdoor pascall » do 30 aug 2012, 19:52

R.C.Grootveld schreef:
Tja, regels ... Theorie versus praktijk .....
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij betekent het blauwe bord met (in dit geval) 18: Verplichting voor schepen, uitgerust met marifoon, om uit te luisteren op het aangegeven kanaal.
Ofwel, zodra je het bord voorbij bent, dien je op het genoemde kanaal te zitten en dus niet op 10.
Ik ben dan ook van mening, dat de (beroeps) schipper niet in de positie was om je op dit vlak aan te spreken, temeer daar hij je kennelijk wel gehoord had, hoe zou hij anders moeten weten dat je uberhaupt marifoon hebt.

Ik zit bij een brug/sluis ook op het brug/sluis kanaal, bij grote drukte resp. grote vaart inderdaad ook met de porto er naast op 10.

Overigens ben ik van mening dat het invaren resp. de te hanteren volgorde een zaak is van de sluismeester en niet van de individuele schippers onderling.
Helaas vind je maar weinig sluismeesters die op dit vlak hun verantwoording nemen.




Moment dat het VHF bord voorzien is van een rode rand, is het verplicht voor schepen die een marifoon bezitten uit te luisteren op het aan gegeven marifoonkanaal.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2013, 23:09

Bericht door R.C.Grootveld » do 30 aug 2012, 21:31

Klopt, maar dan heb je het over een blokkanaal en dat is wat anders als een brug/sluiskanaal
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor henkvd » 19 Dec 2013, 23:10

Bericht door henkvd » do 30 aug 2012, 21:49

Bruggen en sluizen
Als u een marifoon aan boord hebt, moet u bij bruggen sluizen uitluisteren op het marifoonkanaal dat op borden is aangegeven. Daarna schakelt u weer over op kanaal 10 of een volgend blokkanaal.
Afbeelding


Blokkanaal
Elke verkeerspost neemt een stuk van de vaarweg voor zijn rekening, het zogenoemde blokgebied of sector. Daarin geldt een eigen marifoonkanaal, het blokkanaal. Een blokkanaal wordt aangegeven op de waterkaart en op VHF-borden langs de oevers. Zodra u een blokgebied binnenkomt en er een marifoon aan boord is, bent u verplicht uit te luisteren op het aangegeven blokkanaal. Als u het blokgebied verlaat, moet u weer overschakelen naar kanaal 10, tenzij u een volgend blokgebied invaart. Bij binnenkomst van een blokgebied hoeft u zich niet te melden, maar als u een bijzondere manoeuvre gaat maken, moet u dat wel laten weten.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor quichot » 19 Dec 2013, 23:11

Bericht door quichot » za 01 sep 2012, 10:34

Volgens mij is bij het blauwe bord uitluisteren aanbevolen, en bij het rode bord verplicht.
Ik ondervang het probleem met een 2e marifoon. Een handheld, erg handig, want daarmee kun je, als je standby moet blijven terwijl je op je schutting wacht, weglopen uit de stuurhut. Voor het geld hoef je het niet te laten. Met mijn andere marifoon kan ik dan via kanaal 10 desgewenst met andere schepen praten.

Ik denk dat TS het probleem formeel had kunnen ondervangen door de conversatie via de sluis te laten verlopen, dus ongeveer zo (namen zijn willekeurig): 'kreekrak', de Pax stopt even af om de Amalia voor te laten'. 'Pax, dat is begrepen, heeft de Amalia dat meegekregen?'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2013, 23:11

Bericht door R.C.Grootveld » ma 03 sep 2012, 11:05

quichot schreef:
Volgens mij is bij het blauwe bord uitluisteren aanbevolen, en bij het rode bord verplicht



Klopt: Blauw word betekent "kanaal voor nautische informatie"
Maar volgens mij staat er ergens een artikel met "schepen uitgerust met marifoon, dienen uit te luisteren op het brug/sluis kanaal".
Hetgeen dus het, min of meer als facultatief te bestempelen "nautische info" een beetje tegenspreekt.

In de praktijk zal het wel los lopen, bij nadering ga ie bij mij op het brug/sluis kanaal, zodra ik uitvaar weer op 10.
Zo nodig (grote sluis, lang wachten aan de steiger etc) neem ik de porto.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2013, 23:11

Bericht door Wolf1 » di 04 sep 2012, 13:42

Sluizen en bruggen in Nederland uitgerust met Marifoon maken gebruik van semi duplex kanalen.
Dit houdt in dat de sluis of brugwachter bepaald wat je hoort.
Duplex is de zend en ontvangst frequentie niet gelijk en hoor je alleen de sluismeester, deze heeft echter de mogelijkheid het bericht wat jij zendt weer opnieuw uit te zenden op zijn frequentie, dit geeft dan het zelfde effect als een simplex bericht en kan een ander dus ook volgen.
Er zijn diverse lijsten waarin op te maken is welk kanaal simplex op duplex is.
Dit is dus ook één van de redenen dat een groot schip een tweede marifoon verplichting heeft, op blok kanalen met verkeersbegeleiding doet zich het zelfde probleem voor.
Misschien geeft dit fenomeen je reden eens over om over de aanschaf van een tweede marifoon na te denken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor BB motor » 19 Dec 2013, 23:12

Bericht door BB motor » di 04 sep 2012, 14:11

@ Wolf

Semi duplex mee eens, echter bruggen en sluizen zijn voor deze gevallen uit gerust met een her uitzendings installatie, kort genaamd repeater,alle scheeps communicatie wordt automatisch ook uit gezonden op de wal frequentie zodat schepen elkaars communicatie ook kunnen horen, anders zou dit niet mogelijk geweest zijn.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2013, 23:12

Bericht door Wolf1 » di 04 sep 2012, 14:54

Nee, is dus niet zo ! !
De sluismeester bepaalt dit.
Kan je ook regelmatig ervaren als je de sluis uitluistert er zullen gesprekken zijn waarbij je de collega’s hoort en gesprekken waar je alleen de sluismeester hoort
RWS organiseert ook vaak open dagen op grote sluizen in ons land, breng eens een bezoekje kan je zien hoe het werkt
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor BB motor » 19 Dec 2013, 23:12

Bericht door BB motor » di 04 sep 2012, 15:11

Nou dan zijn we het op dit punt niet met elkaar eens, of mijn ervaring op dit gebied niet voor ieder sluisje en bruggetje op gaat zou kunnen, het gros heeft dit echter wel, de brug of sluismeester doet daar helemaal niets aan.

Doorgaans werkt het zo;

Schip roept sluis op, dit wordt door de repeater uitgezonden op de wal frequentie zodat andere schepen dit ook horen,
Sluis antwoord, dit kan ook iedereen horen
Schip bevestigd, dit wordt weer door de repeater uit gezonden op het wal kanaal en andere schepen kunnen dit ook horen.

Zo zijn ook alle blokkanalen uitgevoerd.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2013, 23:12

Bericht door Wolf1 » di 04 sep 2012, 16:00

Van de site van Brand Marifonie !

Duplex kanalen zenden en ontvangen op verschoven frequenties {zenden op de lage freq en ontvangen op de hoge freq}en kunnen daarom niet gebruikt worden om rechtstreeks van schip naar schip te communiceren tenzij de sluis of de verkeerspost de gesprekken doorzend via zijn zender.

Ik had al gezegd, ga eens op de sluis kijken, onder zijn bureau ligt een voet schakelaar.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten