Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor quichot » 19 Dec 2013, 23:13

Bericht door quichot » di 04 sep 2012, 16:04

Wolfs verhaal verklaart waarom je andere schepen soms niet hoort.
Maar doorgaans hoor je wél alle andere schepen. Op het overbodige af. Voor de vlotte en veilige afwikkeling van de opvaart lijkt het mij bijvoorbeeld niet erg nuttig om mee te moeten luisteren naar europanummer, bestemming, lading en aantal opvarenden van de afvaart. Al die tijd kan ik me immers niet melden. Maar als hij dat zo gezien heeft op een voorlichtingsdag dan zal het wel zo zijn.
Op centrale bedieningsposten kan ik er de logica wel van inzien. Heel post Helmond bijv. is kanaal 18 vanaf sluis 13. Daar hoor je alleen de CB en niet de overige schepen. Dat zou ook wel heel verwarrend worden.
Maar bedoel je met die repeater niet ongeveer hetzelfde?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2013, 23:13

Bericht door Wolf1 » di 04 sep 2012, 16:47

Ben nog geen sluiswachter geweest, maar doe nog regelmatig voor deze en gene een marifoon cursusje organiseren.
Ervaar, dat het simplex-dulex gebeuren toch voor veel mensen moeilijke begrippen zijn, besteed er daarom extra veel aandacht aan, het zou daarom heel vervelend zijn dat nu een pratende BB-motor me zou vertellen dat ik het al die jaren helemaal verkeerd uitgelegd heb.
Op elke marifoon cursus en in elk marifoon studieboekje wordt dit verhaal uitgelegd, maar als je nu deze topic terug leest is er toch weinig van blijven hangen, vandaar mijn reactie !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor BB motor » 19 Dec 2013, 23:14

Bericht door BB motor » di 04 sep 2012, 17:03

Ga voor de cursus door waar je mee bezig bent, zonder repeater is de uitleg helemaal OK
ECHTER
Voor de rest moet een ieder maar bepalen of bij bruggen, sluizen en blokkanalen de andere scheepvaart gehoord wordt op een duplex kanaal waar normaal zonder tussenkomst van een repeater dat niet mogelijk zou zijn geweest, ik heb mijn mening daarover maar een ieder is vrij daar anders over te denken.
Hoort u de andere schepen ook dan is er een repeater actief, hoort u alleen de sluis of brug dan ontbreekt deze.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor Wolf1 » 19 Dec 2013, 23:14

Bericht door Wolf1 » di 04 sep 2012, 17:49

BB motor schreef:
Voor de rest moet een ieder maar bepalen of bij bruggen, sluizen en blokkanalen de andere scheepvaart gehoord wordt op een duplex .

Duplex kanalen 1 t/m 5 , 7, 18 t/m 28 , 31, 60 t/m 66 en 78 t/m 86.



Is me toch iets te makkelijk manoeuvres bespreken op duplex kanalen houd dus duidelijk het gevaar in dat de tegenpartij je niet hoort.
Op blok kanalen geeft het in het algemeen weinig problemen, omdat je in principe communiceert met de begeleider en deze op zijn beurt aan het betrokken schip zal vragen of deze het mee gekregen heeft en het verzoek zonodig herhaalt.
Maar bij sluizen en bruggen zou ik hier absoluut niet op rekenen, het geen de vraag steller in deze topic al duidelijk heeft ervaren !Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor BB motor » 19 Dec 2013, 23:15

Bericht door BB motor » di 04 sep 2012, 21:55

TS geeft aan dat zijn oproep wel is gehoord, echter wordt ervan beschuldigd dit op een verkeerd kanaal te doen.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor sater1957 » 19 Dec 2013, 23:15

Bericht door sater1957 » wo 05 sep 2012, 08:28

Nee hoor, andere schip hoorde me niet, maar zag dat ik hem vermoedelijk probeerde te bereiken.
Wolf's verhaal is overtuigend, dus kun je met een enkele marifoon niet met een ander schip praten bij een sluis.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor ..... » 19 Dec 2013, 23:15

Bericht door VRM marine » ma 29 okt 2012, 13:42

op alle Duplex kanalen kun je elkaar in principe niet horen , uitgezonderd als de repeater van dit kanaal aan staat (dit is door het wal station uit te schakelen) (is niet verstandig maar gebeurt wel!, vooral bij bruggen en sluizen))
simplex (ship to ship) is uiteraard wel onderling mee luisteren mogelijk.

op de zgn blok kanalen staat deze zgn repeater altijd aan , zodat iedereen weet wat de ander van plan is.
bij overlast oid KAN de repeater worden uit gezet.

zoals vermeld , bij de open dagen van rws en sluizen kom je ook een hoop te weten! ;)

praktijk is , twee marifoons, een op het blok kanaal , en een op kan 10 (of 16)
in orde van belangrijkheid kun je kiezen op welke marifoon je dan de sluis inschakeld .

op 10 is het binnenschip dus in ieder geval te berijken!(kan dus goed zijn dat de repeater op de sluis bij u niet aanstond.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor laserdevil » 19 Dec 2013, 23:16

Bericht door Laserdevil. » di 30 okt 2012, 18:38

Ik ga deze winter marcom-basis halen.
Heb het boekje al goed doorgelezen , en dat is precies de reden dat ik 2 marifoons koop.
Ik mag geen duplex op 1 marifoon , maar ik mag wel 2 kanalen uitluisteren op 2 marifoons.
Probleem opgelost , en voor het geld hoef je het niet meer te laten.
1 wordt basis bak en 1 wordt portofoon model.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor ..... » 19 Dec 2013, 23:16

Bericht door VRM marine » di 30 okt 2012, 18:42

u haalt duplex en dual watch door elkaar! ;) , daul watch mag niet werken op een binnenvaart marifoon.(basel kanalen)
alleen zeevaart (alle kanalen hoog vermogen mogelijk
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marifoonkanaal voor schip-schip bij sluis

Berichtdoor kajoe » 02 Mei 2015, 16:19

om hier even op terug te komen ,bij alle sluis en brug kanalen kunnen de operators als zij de sleutel vast houden er voor zorgen dat schepen 30 seconden met el kaar kunnen overleggen dan gaat de zender van zelf weer naar de normale stand ,bij sommige installaties kan als de bedienaar de sleutel ingedrukt houd de schippers langer met elkaar over leggen ,dit word uiteraard niet regulier gebruikt maar is mogelijk.
vaak word dit alleen gebruikt bij de grote vaart ,u zult dat wel begrijpen ,
zelf bij mijn sluis en brug op 2 verschillende locaties gebruikte ik dat vaak maar alleen voor de grote beroeps vaart ,reden deze konden niet zo makkelijk manoeuvreren ,als er dan ook nog recreatie vaart door heen ging praten wort het een chaos ,met eventuele ongelukken tot gevolg.
mijn advies goed duidelijk melden met naam schip en wat voor een soort schip ,ev vaker herhalen .tot men antwoord krijgt.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten